8 din 10 români cumpără produse locale cu ocazia Paștelui, după cum arată un sondaj al platformei Economia Rurală. În general, românii aleg să sprijine cel mai mult producătorii locali în perioadele de sărbători, cum sunt Paștele și Crăciunul.
90% dintre români spun că preferă produsele locale, însă doar 18% le cumpără în mod regulat. În perioada sărbătorilor, 8 din 10 români aleg produse românești pentru masa festivă. Chiar dacă valoarea medie a coșului de cumpărături a crescut cu 9% în 2024, micii producători ajung rar să beneficieze direct de această creștere.
„Consumul local nu trebuie să fie o alegere emoțională de sezon, ci un obicei constant. Fiecare produs cumpărat de la un producător local susține nu doar o afacere, ci un întreg ecosistem rural: familii, comunități, tradiții, biodiversitate”, susțin reprezentanții de la Economia Rurală.
Printre producătorii listaţi pe platformă se numără ARCA Bacău, un producător artizanal de delicatese din pește, Crama Vinaltus și Bozo, un brand românesc de detergenți premium. Totodată, pe listă se mai regăsesc afaceri de familie, cum sunt Tinerii Fermieri (producător de miere), Arome din Voinești (afacere cu fructe bio), Pai din Pai (producători de paie de băut), Eggcellent (microfermă de ouă), dar și Safala Organic Farm (din județul Bihor), unde se cultivă alune de pădure și zmeură.
Românii scot, în medie, 1.000 de lei din buzunar pentru cumpărăturile de Paște
Valoarea medie a coșului de Paște ajunge în acest an la 1.000 de lei, cu o cerere crescută pentru produse tradiționale, cum ar fi carnea de miel și cozonacii, dar și pentru ingrediente gourmet și preparate internaționale care îmbogățesc mesele de sărbătoare, arată datele de la Freshful by eMAG. În ultimii ani, fructele exotice au devenit o prezență obișnuită în coșul de cumpărături de Paște, alături de preparatele tradiționale.
Carnea de miel rămâne ingredientul principal în jurul căruia românul construiește masa de Sărbătoare. Anul acesta, hipermarketul 100% online anticipează o creștere de 30% a vânzărilor în această categorie, diversificând oferta cu carne de miel proaspătă cu sfert anterior și posterior, cotlete de miel, frigărui și carne pentru gulaș.