Elevii din România s-au întors oficial în bănci pentru începutul de nou an școlar. În timp ce pentru mulți, începutul școlii aduce cu sine emoția revederii colegilor și profesorilor, pentru alții se traduce fie prin reluarea unui statut de victimă, fie a unuia de agresor. Părinții trebuie să știe că bullying-ul este un fenomen care poate fi reluat cu ușurință încă din prima zi de școală sau de grădiniță.
Bullying în școală - Cum îl recunoști ca părinte și cum iei atitudine încă de acasă
În anul școlar 2023-2024, un procent de 78% dintre educatori erau nevoiţi să gestioneze situaţii de bullying la grupă, arătau datele unui studiu realizat de organizația Salvații Copiii în 60 de grădinițe, în rândul copiilor cu vârste între 3 și 6 ani. Fenomenul continuă și în următorul ciclu de învățământ, unde copiii care devin agresori la grădiniță ajung să practice un comportament similar și la școală, dacă părinții și profesorii nu iau măsuri.
Te invităm să consulți aici structura anului școlar 2024-2025 pentru a vedea cum se va desfășura
Datele de la aceeași organizație (colectate în urma unei consultări la care au participat 4.500 de elevi) arată că 82% dintre elevi (peste 4 din 5) au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, iar 28% dintre ei au asistat cu frecvenţă ridicată (des şi foarte des) la astfel de situaţii. Mai mult, aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirmă ca au asistat la situaţii de bullying în clasă, 21% explicând că frecvenţa acestor situaţii a fost ridicată.
Din perspectiva părinților, Diana Bălan, consultant în educație, arată că punctul de plecare trebuie înceapă cu o conexiune emoțională și comunicare deschisă cu cei mici.
„Primul pas este să creezi un mediu de acasă sigur și iubitor, unde copilul se simte suficient de încrezător pentru a împărtăși orice problemă sau experiență negativă de la școală. Încurajează dialogul activ, ascultându-l fără judecată și fiind atent la semne subtile de anxietate sau stres. A întreba zilnic despre experiențele de la școală, și nu doar despre lecții, ci și despre interacțiunile sociale, ajută la identificarea timpurie a eventualelor probleme”, explică Diana Bălan.
Părinții sunt cei care pot preîntâmpina situațiile posibile de bullying care ar putea apărea mai târziu în școală, încă din primii ani de viață ai copilului. Pentru ca cel mic să aibă o bază emoțională solidă e important să părintele să îl ajute să-și înțeleagă și să-și gestioneze emoțiile încă de acasă. Tot în sânul familiei trebuie să se „nască” și empatia și respectul pentru ceilalți. Concret, părintele îi poate oferi copilului exemple de „așa nu” pentru a ști să identifice și să reacționeze în fața unor comportament de intimidare și hărțuire, indiferent dacă este martor, victimă sau agresor, încurajându-l să se implice într-un mod pozitiv sau să ceară ajutor de la un adult de încredere.
Exemplifică comportamente non-violente și non-agresive în conflict și oferă modele de soluționare a problemelor bazate pe comunicare și colaborare. Asigură-te, de asemenea, că ești implicat în viața socială și educațională a copilului tău. Menține o relație deschisă cu învățătorii și ceilalți părinți pentru a fi la curent cu dinamica socială din cadrul clasei. Participă la activitățile școlare și fii prezent în comunitatea școlară pentru a crea o rețea de sprijin și observație.
Diana Balan, organizator ParentED Fest, consultant în educație și specialist în Baby Sleep și well-being (foto)

În final, tot ce contează este să discuți deschis cu cel mic despre bullying explicând clar ce reprezintă acesta și de ce nu este acceptabil, mai spune consultantul educațional. Ca părinte e important să accentuezi importanța respectului și a binelui față de oamenii din jur. În cazul în care observi comportamente de bullying din partea copilului tău, abordează problema într-un mod calm și constructiv, explicând impactul negativ al acestor acțiuni și ghidându-l spre comportamente pozitive și empatice.
Ce măsuri iau autoritățile pentru a combate bullying-ul în școli
Guvernul a introdus vara aceasta în lege o măsură concretă prin care se dorește prevenirea bullying-ului în școli. Concret, unitățile de învățământ pot să instaleze camere de supraveghere audio-video, cu acordul majorității părinților, elevilor majori, dar și a angajaților. Este vorba despre o ordonanţă de urgenţă aprobată de Executiv, pentru modificarea şi completarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 şi a Legii învăţământului superior nr. 199/2023, ordonanţă care introduce mai multe modificări în scopul asigurării unui mediu de învățare mai sigur în școli.
În situaţii excepţionale, atunci când există risc crescut de violenţă în spaţiul şcolar, fiind înregistrat un număr semnificativ de sesizări, instalarea sistemului de supraveghere audio-video se poate face doar cu informarea persoanelor vizate.
În ambele situaţii, decizia de instalare şi/sau punere în funcţiune a sistemelor de supraveghere se ia de către consiliul de administraţie al unităţii şcolare preuniversitare, cu aprobarea directorului şi consultarea personalului, pe o perioadă de maximum 1 an calendaristic. Sistemele de supraveghere audio-video pot fi instalate în spaţiul şcolar în sălile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese şi de festivităţi, pe holurile căminelor sau internatelor, precum şi în sălile de sport, cu excepţia vestiarelor şi grupurilor sanitare.