Cele mai noi cifre oferite de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) vin ca un duș rece pentru o industrie presată să se schimbe într-un timp record. Deși scăderea de aproape 3% înregistrată pe piața mașinilor noi în luna mai nu pare mare, ea este un simptom al unei dorințe nesatisfăcute a clienților: dorința pentru EV-uri de buget, scrie Bloomberg, citat de Automotive News.

Doar 1,09 milioane de mașini noi au fost înregistrate, în luna a cincea a acestui an, în Uniunea Europeană, Marea Britanie și spațiul EFTA. Reprezentând o scădere cu 2,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, acest volum mai mic arată că există mult loc de creștere dacă oferta ar satisface nevoile clienților. Nicăieri pe piață acest lucru nu este mai evident decât înn segmentul EV-urilor, care s-a contractat cu 11% în luna mai.

Mai puțin de 182.000 de electrice s-au comercializat luna trecută, iar împrumuturile scumpe nu-i ajută pe producători. Pe fondul acestei situații care pare că se va prelungi, mai mulți producători au anunțat mutarea unor investiții importante din zona de EV către alte ramuri ale afacerii. Ford, de pildă, a abandonat construcția unei fabrici de baterii, iar Mercedes-Benz nu va mai investi într-o nouă platformă dedicată pentru mașini electrice de lux.

Conform lui Harald Hendrikse, analist Citi citat de AN, piața a fost „prea optimistă” cu privire la creșterea cotei de piață a EV-urilor. Aceeași sursă a dat de înțeles că investițiile vor trebui să fie reduse până ce segmentul își revine. Chiar și așa, la noi, cererea pentru automobilele pe baterii nu a scăzut pe primul trimestru, iar prognozele experților sugerează că trendul va continua.

Lipsa modelelor ieftină, un obstacol de care treci Stellantis și Renault

Grupurile Renault și Stellantis se numără printre cele care au trecut sau urmează să treacă de reduta prețurilor. Cele două concerne și-au concentrat eforturile pe localizarea producției de BEV-uri pe Bătrânul continent fără a împinge prețurile către cer. Astfel a apărut Citroen e-C3, dar și fratele său rebranduit, Fiat Grande Panda. De asemenea, Renault s-a alăturat efortului cu R5 E-Tech, iar un model chiar mai ieftin va purta sigla Twingo.

Volkswagen, în schimb, își va mări gama de electrice cu două modele. Despre ID.2all se știu deja câteva detalii, ținta de preț pentru acest model fiind scăzută de la 32.000 de euro până în jurul celor 25.000 de euro ale lui R5. Va urma și un așa-numit ID.1 (numele oficial nu este cunoscut), dar care nu va mai fi dezvoltat în cooperare cu Renault după ce discuțiile în această direcție au picat.

Evoluția vânzărilor de mașini noi în mai 2024. Sursă foto: captură ecran ACEA

Dar toate aceste modele noi fie au fost lansate recent (Citroen e-C3, Fiat Grande Panda, R5 E-Tech), fie versiunile cu adevărat ieftine vor sosi abia de anul viitor sau din 2026-2027. Cu alte cuvinte, va dura până ce clienții vor putea să dea proverbiala iamă prin showroom și asta se vede în cota de piață a BEV-urilor în mai: aceasta a scăzut cu 1% până la 14% în mixul total de vânzări.

În Germania, cererea pentru mașini electrice a scăzut cu 31% și cu 18% în Italia. De asemenea, și plug-in hibridele pare că nu mai au aceeași trecere la public dacă ne uităm pe scăderea de 9,6% a înmatriculărilor pentru acest tip de mașini cu propulsie alternativă. Producătorii se bazau că o creștere (aparent temporară) a cererii pentru PHEV va suplini scăderea EV-urilor pure.

Tesla, în cădere liberă în nmai, dar tradiționaliștii de la Toyota sunt pe creștere

Dacă aruncăm un ochi și spre starea diverșilor producători în regiunea noastră în mai observăm niște evoluții interesante. În primul rând, doar doi producători au reușit să-și mărească volumele vândute luna trecută, iar un constructor anume s-a evidențiat. Dacă, în cazul Volkswagen, creșterea a fost de doar 1,8%, Toyota s-a bucurat de un salt cu 8,2 procente. Constructorul nipon nu și-a pus nici acum toate ouălele în coșul electrificării totale, marșând în continuare pe mâna hibridizării.

Nu demult, fostul șef de la Toyota, Akio Toyoda, a declarat că el nu vede cum ar putea EV-urile să sară peste o cotă de piață de 30% în anii următori. Un producător care, însă, nu are de ales înafară de a vinde mașini electrice este Tesla. Americanii suferă în Europa, unde vânzările au scăzut cu 36% în mai - ceea ce nu mai face așa neverosimilă știrea că loturile cu mașini Tesla nevândute se văd și din spațiu.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri