Forța de muncă specializată rămâne principalul motor al unei industrii în care top 5 servicii furnizate la nivel global sunt:
- finanțe și contabilitate (69% din companiile participante)
- servicii de IT (69%)
- HR (61%)
- suport clienți (57%)
- achiziții (53%).
Inteligența artificială a accelerat transformarea sectorului din România, care a evoluat de la servicii simple furnizate la dezvoltarea unor soluții cu valoare adăugată mai mare, precum process engineering, managementul riscului și prevenirea fraudei.
România a evoluat de la centre de servicii orientate pe cost-arbitrage la hub-uri regionale axate pe crearea de valoare și expertiză de nișă. Cu inteligența artificială integrată, companiile dezvoltă capital uman specializat pentru activități complexe precum process engineering, gestionarea operațiunilor cu risc ridicat și prevenirea fraudei.
Care sunt competențele cu care angajații trebuie să se echipeze în următorii ani
Potrivit raportului ABSL, competențele extrem de importante pentru perioada următoare includ expertiza tehnică în finanțe, contabilitate și suport operațional, alături de abilități digitale, cunoașterea limbilor străine și adaptabilitate. Toate acestea rămân importante într-un context marcat de inteligență artificială și schimbări accelerate, spune liderii din industrie.
Deși numeroși investitori se orientează spre Asia, în special către India sau Filipine, pe fondul contextului geopolitic global România continuă să fie una dintre destinațiile preferate, datorită productivității ridicate, competențelor tehnice combinate cu cele lingvistice, certificărilor profesionale precum și a apartenentei la structurile Euro-Atlantice.
Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte ABSL
România își menține un avantaj relativ competitiv de cost în regiune, chiar dacă salariile din industria serviciilor pentru afaceri au înregistrat o creștere medie de 5,8% în 2025, fiind prognozată o nouă majorare similară în 2026.
„Sectorul a atins un nivel de maturitate, mobilitatea angajaților s-a redus, astfel că durata medie petrecută într-o companie a ajuns la patru ani. În același timp, procesul de recrutare a devenit mai precaut pe fondul situației economice, dar și al implementărilor de tehnologii noi, tendință care se va păstra și în anul viitor. Numărul de angajați din sector a crescut într-un ritm mai lent față de anii anteriori, în medie cu 5%, iar salariul mediu brut se situează la 13.060 de lei, un nivel încă competitiv comparativ cu alte state europene. România are cel puțin zece orașe cu peste 200.000 de locuitori care sunt atractive pentru acest sector. Prin urmare, există potențial de dezvoltare care poate fi valorificat”, notează Francesca Postolache, Partener PwC România.
Angajații vor mai multă stabilitate și siguranță a locului de muncă
Contextul economic și geopolitic global i-a determinat pe angajați să aprecieze mai mult stabilitatea și siguranța locului de muncă. În contextul muncii în format hibrid, companiile utilizează diferite metode pentru a crește motivarea și implicarea angajaților, precum facilitarea comunicării și întâlnirilor de echipă (51%), asigurarea accesului la traininguri și programe de dezvoltare profesională (36%) și implementarea programelor de wellbeing (30%). Cu toate acestea, din ce în ce mai multe companii (85% dintre companiile participante) implementează un program de lucru de la birou de 2–5 zile pe săptămână.
„În următorii ani, serviciile oferite și structura industriei noastre se vor schimba semnificativ. Companiile intenționează să inoveze și să dezvolte servicii noi, în special în domeniile care implică utilizarea inteligenței artificiale și automatizarea proceselor (29%), soluții specifice industriei (24%), consultanță (13%), operațiuni și suport pentru clienți (10%), precum și servicii ce se adresează zonei de risc, conformitate și securitate (3%), potrivit raportului din acest an”, afirmă Adrian Baron, Președintele ABSL.
Angajații din industria locală de servicii pentru afaceri reprezintă 2,5% din totalul populației active, comparativ cu Cehia și Bulgaria, unde această pondere ajunge la 3,5%. România se clasează pe locurile 3-4 din punctul de vedere al costului total al angajării, costurile cele mai mari fiind înregistrate în Cehia, Polonia, Slovacia și, pentru unele servicii, Ungaria. Totuși, acest aspect este influențat în principal de București, unde se află majoritatea locurilor de muncă din sector, iar salariile sunt cu 38% mai mari comparativ cu media națională a industriei.
Raportul a fost realizat de ABSL și PwC România în perioada iulie–noiembrie 2025, pe un eșantion de 70 de companii.