Contakt, cea mai nouă companie care vrea să vină la bursă, mai generoasă cu acționarii decât companiile de stat. De ce firma vrea să împartă 70% din profit cu investitorii

Sursa foto: Pixabay / Firmbee

Contakt, cea mai nouă companie care vrea să vină la bursă, mai generoasă cu acționarii decât companiile de stat. De ce firma vrea să împartă 70% din profit cu investitorii

Cuprins Articol:
Contakt, cel mai mare distribuitor de accesorii pentru telefoane și tablete din România, și-a asumat că va împărți cu acționarii circa 70% din profitul anual pe care îl va obține, ceea ce ar propulsa firma în topul celor mai generoase companii de pe bursă la capitolul dividende. Șefii Contakt explică motivele pentru care firma cunoscută pentru ”insulele” cu accesorii mobile din mall-uri își va permite să acorde dividende care ar genera câștiguri (estimate la 7-8%) și care ar rivaliza astfel cu giganți consacrați pe bursă precum Hidroelectrica sau Romgaz.

Contakt a demarat miercuri o ofertă publică inițială (IPO) prin va fi vândut 10% din companie, compania urmând să fie listată la Bursa de Valori București, pe piața AeRO, după finalizarea tranzacției.

În prospectul IPO-ului, oficialii Contakt promit că vor continua direcția generală de până acum în privința dividendelor, circa 70% din profitul net anual urmând să fie distribuit astfel. În 2025, firma a distribuit dividende de 12,7 mil. lei din profitul net de 14,2 mil. lei (89% din profit). 

Pentru 2025 compania se așteaptă la un profit net de 19 mil. lei. Luând în calcul o rată de distribuție de 70% și un preț al acțiunilor situat la nivelul minim din IPO (4,3 lei/acțiune), rezultă că dividendele de anul viitor ar avea un randament de 8,4%. 

Pentru comparație, randamentul dividendelor distribuite de Hidroelectrica anul acesta a fost de 7,2%. Companiile de stat sunt obligate prin lege să distribuie către acționari cel puțin 50% din profitul anual sub formă de dividende, existând ani în care procentul a fost de 90% sau chiar mai mare de 100%, fiind distribuiți bani din rezervele anterioare de cash. 

De cealaltă parte, companiile private distribuie în general mult mai puțin din profit sub formă de dividende, banii fiind folosiți pentru dezvoltarea activității. 

Cum explică fondatorii dividendele foarte mari

Cei trei acționari-fondatori ai Contakt spun că politica generoasă de dividende din anii anteriori va fi continuată și după listarea la bursă. 

Nu se pune problema să nu dăm dividende sau să reducem rata de distribuție în anii în care va fi nevoie de bani pentru extindere și dezvoltare. Considerăm că este bine să facem investițiile folosind banii băncilor sau folosind banii pe care îi putem atrage de pe piața de capital, după listare. Ca să fim corecți, nu am putea spune că banii sunt foarte scumpi în momentul de față (n.red. dobânzile sunt mici)”, a declarat Darius Petric, președintele Contakt și unul dintre cei trei acționari care dețin fiecare câte 33,3% din companie. 

Reprezentanții Contakt adaugă faptul că firma își permite distribuții atât de mari și datorită faptului că este un așa-zis ”cash business” care nu se concentrează pe producție și așadar nu are nevoie de bani blocați în utilaje, terenuri, hale sau logistică.

Cea mai mare parte a capitalului Contakt merge în stocurile de produse și dezvoltarea ”insulelor”, care au costuri inițiale destul de mici (cifrate în medie la 15.000 de euro) și care servesc ca puncte de vânzare în aproape toate mall-urile din România (98%). 

”Contakt este o companie la limita dintre ‘growth’ și ‘value’. Având în vedere cash-ul generat, este o companie matură, care, în măsura în care nu apare o oportunitate de cumpărare a unui competitor din piață, nu are investiții foarte mari programate și așadar își permite să facă distribuții de dividende. Problema s-a pus dacă banii (n.red. din profit) să fie ținuți în companie doar pentru a fi folosiți la nevoie, sau să fie distribuiți sub formă de dividende”, a explicat Dragoș Cabat, reprezentant al Cabat&Pah Investments, firmă de analiză care a oferit consultanță pentru IPO-ul Contakt. 

Un business care merge bine când lumea stă în mall-uri

Reprezentanții Contakt spun că modelul de business, cu ”insule” în mall-uri, nu va fi schimbat în viitor, deoarece acesta presupune costuri mai mici și se bazează pe achiziții de impuls făcute de către clienți.

În schimb, deschiderea unor magazine propriu-zise presupune investiții mai mari și s-ar baza doar pe clienți care caută în mod specific un magazin de accesorii pentru telefoane pentru a intra în el. Nu în ultimul rând, spațiile disponibile pentru magazine în mall-uri sunt în general mari, în vreme ce businessul Contakt se bazează pe spații mici, de doar câțiva metri pătrați. 

Contakt înregistrează cele mai bune vânzări în perioadele în care lumea frecventează mall-urile, așadar în lunile octombrie – decembrie și, surprinzător, în august, când mulți români plecați la muncă în străinătate se întorc în țară. 

Pentru viitor, Contakt ia în calcul mai multe variante pentru dezvoltarea businessului printre care: achiziția unor competitori din piață, lansarea serviciilor de protecție a datelor și antivirus, extinderea segmentului de service pentru telefoane, precum și producția proprie. 

Prima zi de IPO Contakt

IPO-ul Contakt, prin care orice român poate cumpăra acțiunile companiei, a început pe 12 noiembrie și este programat să se încheie pe 3 decembrie. 

În prima zi a ofertei publice, investitorii au subscris 41.100 de acțiuni din totalul de 3,66 milioane de acțiuni. Pentru a putea să fie închisă cu succes, oferta trebuie să înregistreze subscrieri pentru 3,1 milioane de acțiuni. 

Prețul de subscriere se situează în intervalul 4,3 – 5,2 lei/acțiune, ceea ce evaluează compania între 157 și 190 milioane de lei. Suma minimă de subscriere este de 860 lei (200 de acțiuni).

Citiți în acest articol mai multe detalii despre businessul Contakt și IPO-ul desfășurat de companie. 

Personalizate pentru tine