Ford Focus își ia adio după 27 de ani

Așa cum anunțase încă din 2022, Ford a încheiat producția modelului compact Focus. La trei ani după ce ultima Fiesta a fost asamblată, Focus se alătură și el, după patru generații, listei tot mai lungi de modele cunoscute pe care Ford le-a înlocuit în goana către electrificare.
Deși ar fi putut să propună un nou Focus hibrid sau chiar unul 100% electric, așa cum a făcut-o deja în urmă cu peste un deceniu, gigantul din Dearborn a decis, în schimb, să se concentreze pe parteneriatul său cu Volkswagen, cel care a dat naștere SUV-urilor Capri și Explorer. Aceste modele sunt cele care, practic, înlocuiesc Mondeo și Focus, în timp ce micuțul Puma (și „fratele” electric Puma Gen-E) a fost creat pentru a înlocui Fiesta.
Conform unei comunicări oficiale, ultimul Focus a fost asamblat în data de 15 noiembrie, iar asta înseamnă că, în acest moment, uzina din Saarlouis, Germania, nu mai produce niciun automobil Ford. Ford a reconfirmat în martie anul acesta că producția lui Focus se va încheia în noiembrie, iar asta înseamnă că lunga istorie a acestei mașini se încheie după ce Ford a vândut circa 12 milioane de unități.
Cum Ford nu plănuiește să producă nicio altă mașină la Saarlouis, iar constructorul nu a găsit încă niciun cumpărător interesat în uzină, viitorul acestui punct de producție rămâne incert. Totuși, Ford a confirmat că își va completa gama de crossovere cu un alt model, ce va fi vândut cot la cot cu Kuga - la origini, lansat ca un soi de Focus crossover - dar asta abia în 2027. Cum spuneam, Ford pregătește concomitent și noi modele compacte, Farley declarând în trecut că „trebuie să ne îndrăgostim din nou de mașinile mici”.
Dispariția modelelor Fiesta și Focus, a lăsat Ford fără două dintre modelele sale cele mai populare din Europa, ceea ce a provocat o scădere bruscă a vânzărilor mărcii. Astfel, Ford s-a prăbușit în ultimul deceniu, conform topurilor de vânzări furnizate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Concret, dacă în 2015, Ford se afla pe locul secund în topul vânzărilor, producătorul a căzut până pe locul 12 anul trecut, pierzând aproape jumătate din cota de piață în această perioadă.
Care sunt planurile de viitor ale Ford în Europa

Recent, Ford a numit un nou șef pe Europa în persoana lui Jim Baumbick, cel responsabil anterior cu dezvoltarea modelelor Kuga și Focus. Acesta este primul șef dedicat al Ford pe regiunea europeană după trei ani în care Ovalul Albastru nu a numit un executiv pe această poziție. Printre altele, sarcina lui Baumbick este să „dezvolte produse corelate cu nevoile specifice ale clientului european”.
Pe lângă oprirea lucrului la uzina Saarlouis, Ford a anunțat și un val de concedieri, care ilustrează momentul dificil pe care-l străbate constructorul. Cifrele confirmă situația, cele mai noi date din trimestrul al treilea al anului 2025 indicând pierderi de 447 de milioane de dolari, care au fost puse pe seama „acțiunilor de restructurare din Europa”.
Totuși, este greu să-ți pară rău pentru Ford, deoarece pare că americanii și-au făcut-o cu mâna lor. Decizia neobișnuită de a scoate din producție două dintre cele mai populare modele ale lor și de a le înlocui, mai apoi, cu EV-uri făcute pe arhitectura Volkswagen MEB este greu de justificat, chiar și în contextul normelor de poluare tot mai agresive.
Deși cererea pentru mașini electrice este fluctuantă în Europa, crescând pe medie, dar scăzând în anumite țări importante, mulți producători continuă să lanseze noi EV-uri, în vederea noilor norme de CO2 la nivel de flote care lasă loc de amenzi imense pentru cei care nu respectă limitele reduse. Tocmai de aceea a decis și Ford să-și înlocuiască modelele accesibile cu motorizări termice cu EV-uri.
Problema este că noile SUV-uri sunt mult mai scumpe decât modelele termice pe care le-au înlocuit, deci mulți clienți potențiali de Ford au fost forțați să se îndrepte către alți constructori care încă mai oferă modele ieftine. Ford nu are, încă, o electrică accesibilă, adică în jurul a 20.000-25.000 de euro. Ford Puma Gen-E este cel mai ieftin EV al mărcii și este fabricat în România, însă Wall-Street.ro este de părere că mașina este în continuare prea scumpă pentru a fi competitivă, iar datele Ford confirmă acest lucru.
Concret, CFO-ul Ford Sherry House declara, într-o discuție cu investitorii, că modelele Puma, Capri și Explorer sunt produse în pierdere, deși Puma a fost cea mai populară mașină nouă pe piața din Marea Britanie în ultimii doi ani de zile, iar UK este una dintre cele mai importante piețe pentru Ford în Europa.
Vehiculele electrice de primă generație, inclusiv gama europeană, au fost în mare parte responsabile pentru pierderea de 3,6 miliarde de dolari a diviziei electrice Ford Model E în primele nouă luni, a declarat House pentru analiști. Aceste pierderi includ cheltuielile de circa 600 de milioane de dolari legate de dezvoltarea noii platforme Universal EV pentru mașini electrice accesibile.
Primul model electric care va folosi platforma va fi o camionetă de dimensiunile lui Maverick, care va fi lansată în 2027 cu un preț de pornire țintă de 30.000 de dolari. Până ce această nouă arhitectură va fi gata, concedierile vor continua, a transmis Ford, care a explicat că procesul disponibilizărilor se va încheia în 2027.
Puma rămâne cea mai bine vândută mașină Ford în Europa, cu vânzări de 116.076 de unități în primele nouă luni, potrivit cifrelor furnizate de studiul de piață Dataforce. De asemenea, Ford s-a menținut până acum pe linia de plutire în Europa și grație diviziei de vehicule comerciale, manageriată de Ford UK. Divizia de mașini mici, dată pe mâna Ford Germania, este însă pe pierdere, iar asta rămâne o problemă pe care Baumbick trebuie să o rezolve repede.