Porsche SE, holding-ul care deține cele mai multe acțiuni ale producătorului german de mașini Volkswagen, a anunțat că ar putea să reducă evaluarea pachetului de acțiuni deținut cu până la 20 de miliarde de euro, ceea ce arată că investitorii își pierd speranța în capacitatea producătorului din Wolfsburg să se redreseze, scrie Reuters.
Prins într-o furtună perfectă, pe fondul costurilor mari de producție, a salariilor crescute și a scăderii cererii pe mai multe piețe cheie, Volkswagen se află pe muchia prăpastiei. În timp ce protestele se înmulțesc la uzinele sale din Germania, angajații cerând să nu se închidă niciun punct de producție, conducerea caută metode disperate pentru a economisi cel puțin patru miliarde de euro.
Și repede.
În septembrie, CFO-ul Arno Antlitz declara că marca, unul dintre motoarele economice din Grupul VAG, ar mai avea cel mult un an sau doi pentru a se salva. Fără volumele de dinainte de pandemie, în contextul în care Volkswagen vinde cam cu 200.000 de mașini mai puțin anual, și fără un portofoliu atractiv pe piețe precum China, constructorul trece printr-un moment de răscruce.
Cât valorează pachetul de acțiuni Volkswagen deținut de Porsche
Situația delicată este evidențiată și de decizia Porsche SE, holding-ul co-deținut de familiile Porsche și Piech, să-și evalueze în scădere valuarea contabilă a pachetului de acțiuni pe care-l dețin la Volkswagen. Porsche SE este cel mai mare acționar al mărcii cu 31,9% din acțiuni și deține, totodată, majoritatea la vot, cu 53,3% din drepturile de vot. Concret, asta înseamnă că valoarea întregului holding va scădea cu șapte miliarde de euro până la doar 20 de miliarde de euro.
Luând în calcul actuala capitalizare pe piață a Volkswagen, pachetul de acțiuni deținut de Porsche SE este evaluat la circa 14,3 miliarde de euro. Cum Volkswagen nu a reușit să-și finalizeze planificarea financiară pentru anul în curs, Porsche a trebuit să-și bazeze prognoza pe așteptările analiștilor.
De asemenea, holding-ul a anunțat că se așteaptă să șteargă cam unul sau două miliarde de euro din valoarea pachetului de acțiuni pe care-l dețin la marca Porsche, un pachet de 12,5 procente.
Volkswagen, deși fără profituri, va putea emite dividende
Conform sursei citate, se așteaptă ca rezultatele financiare ale grupului să fie „destul de negative” după taxe, Porsche SE eliminând prognoza pozitivă cuprinsă între 2,4 miliarde de euro și 4,4 miliarde de euro. Totuși, Volkswagen se așteaptă să emită dividende aferente anului fiscal în curs.
Acestea sunt una dintre principalele surse de lichidități pentru holding-ul Porsche SE, dar valoarea lor va scădea simțitor de la 9 euro anul trecut până la 6,75 euro anul acesta, conform estimărilor LSEG. Asta după ce, pe primele nouă luni ale anului 2024, încasările mărcii Volkswgen scăzuseră cu o treime față de aceeași perioadă a anului anterior.
În timp ce sindicatele angajaților și-ar dori ca Volkswagen să scadă chiar mai mult valoarea dividendelor, ceea ce ar duce și la scăderea cheltuielilor, Antlitz a declarat recent că marca este determinată să păstreze un raport al dividendelor la 30% din totalul încasărilor, după taxe.
În acest context, analiștii au avertizat că Volkswagen ar putea ajunge, în anii următori, să nu mai aibă la dispoziție venituri libere. Practic, din cauza dividendelor scăzute provenite de la joint-venture-urile din China, dar și ca urmare a nevoii de a reduce prețurile pentru a rămâne competitivă, marca ar putea să ajungă în punctul în care să-și pună în pericol unii investitori cheie, așa cum este Porsche SE, a cărui stabilitate se bazează și pe bunul mers al lucrurilor la Volkswagen.