Vânzările de mașini noi au stagnat în Europa luna trecută pe fondul unei apatii continue a clienților germani, arată datele ACEA citate de Automotive News. În timp ce piața cea mai mare din Europa rămâne rezervată față de mașinile electrice, la mai bine de șapte luni de la anularea subvențiilor guvernamentale, francezii și britanicii au achiziționate mai multe EV-uri
Dacia Sandero a fost cea mai bine vândută mașină nouă în Europa în luna iulie, trecând în fața lui Volkswagen T-Roc. Rezultatul plasează hatchback-ul autohton într-o poziție bună pentru a viza titlul de cea mai vândută mașină în Europa în acest an. Privind în ansamblu, acest scenariu este simptomatic raportat la situația de pe Bătrânul continent.
Statistică a vânzărilor de mașini noi, raportat la 2023 și 20224. Sursă: ACEA
În România, inflația crește, la fel ca și deficitul bugetar, dar riscul intrării în recesiune nu este departe nici de economiile puternice ale Europei. Germania, așa-numitul „motor” al regiunii, prognoza, la începutul anului, o creștere economică minimă pentru 2024 de doar 0,1%, iar această situație dificilă se simte și în sectorul auto.
Anul trecut pe vremea asta, Volkswagen T-Roc era cea mai bine vândută mașină în Europa, cu Dacia Sandero pe locul secund, în timp ce EV-urile aveau o cotă totală de piață de 14,5%. În iulie 2024, însă, „felia” modelelor pe baterii a scăzut la 13,6%, deși vânzările s-au majorat în Marea Britanie și Franța raportat la situația din iunie.
Per total, Europa a absorbit 1,03 milioane de mașini în iulie, o creștere de 0,4% year-on-year pentru spațiul Uniunii Europene, alături de Marea Britanie și țările EFTA. În Germania, cererea pentru EV-uri a scăzut cu 37%, un fenomen pe care l-am observat, cu variații, încă de la începutul anului. Nemții au anulat, aproape peste noapte, toate subvențiile pentru mașini electrice în decembrie anul trecut, iar această decizie a autorităților de la Berlin a avut reverberații în toată industria.
Cota de piață a diferitelor tipuri de propulsie, în iulie. Sursă: ACEA
Dacă ne referim doar la Uniunea Europeană, creșterea vânzărilor de mașini indiferent de tipul de propulsie a fost de doar 0,2%, în timp ce cota de piață a electricelor a fost de 12,1%. Dintre piețele mari, în Italia (+4,7%) și Spania (+3,4%) s-au înregistrat cele mai importante creșteri ale cererii, în timp ce în Germania comerțul cu mașini noi a scăzut cu 2,1 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului trecut. În mod similar, francezii au cumpărat și ei cu 2,3% mai puține mașini.
Cum va evolua în viitorul apropiat cererea de mașini electrice în Europa
„Creșterea înmatriculărilor pe segmentul mașinilor electrice ar putea să fie, în continuare, una lentă,” au declarat Gillian Davis și Mike Dean, analiști Bloomberg Intelligence. „Motivele sunt, pe de-o parte, lipsa ajutoarelor și subvențiilor de la state, dar și trecerea valului de early adopters”. Analiștii au spus acestea notând și că, în primele șapte luni din 2024, creșterea vânzărilor de EV-uri a fost de 0,6%, conform cifrelor ACEA.
În această situație, mai mulți constructori au luat decizii radicale sau fac pași în această direcție. Grupul VAG ia în calcul închiderea unei uzine Audi din Belgia, în timp ce Stellantis, al doilea cel mai mare grup după Volkswagen, a înregistrat venituri dezamăgitoare în primul semestru și a tras un semnal de alarmă pentru mărcile care nu performează. Totodată, Mercedes-Benz a anunțat că nu va mai dezvolta o platformă exclusivistă pentru EV-uri scumpe și, ca să revenim la Volkswagen, germanii și-au recalibrat strategia pentru producția de baterii și vor avea mai puține uzine decât anunțaseră anterior.
Dacă ne uităm pe cifre, sentimentul de teamă pe care-l simt Volkswagen și Stellantis este justificat. Grupul VAG a vândut 273.000 de mașini în iulie, o scădere cu 3,1% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, a răms cel mai mare grup din regiune, peste Stellantis care, de asemenea pe un trend de descreștere cu 4,8 procente, a comercializat doar 153.000 de automobile.
Renault a completat podiumul, dar creșterea grupului francez a fost minimală, doar 0,2% până la 96.000 de automobile. Dintre acestea, știm bine, aproape 23.000 de unități au fost Dacia Sandero. Asta înseamnă un procent de aproape 24% din vânzările totale ale Group Renault au fost doar Dacia Sandero, fără să mai punem la socoteală celelalte modele Dacia - în condițiile în care și Duster a fost printre cele mai populare modele luna trecut. Să ne așteptăm, oare, la un scenariu în care 1 din 4 mașini vândute de Renault să fie Dacia Sandero? Acel moment pare că se apropie.
Iar asta, cum spuneam, ne arată că trecem printr-o perioadă dificilă în care consumatorii trag către variante de buget. Tocmai de aceea, poate, în dauna electricelor, europenii au ales hibridele. Adesea mai ieftine decât EV-uri comparabile, hibridele îmbină beneficiile rulatului silențios (și fără emisii) în mod pur-electric în oraș, la viteze mici, cu flexibilitatea oferită de motorul termic. Înmatriculările de HEV-uri au crescut cu 24% în iulie, față de o scădere pentru mașinile pe benzină de 8,4% și de 11% pentru diesel.