Cei mai importanți producători auto din lume continuă programul lansărilor și în a doua jumătate a anului 2024. După Ford Capri, Renault 5 E-Tech, Mini Aceman sau Audi A5, perioada următoare promite prezentări interesante, inclusiv de la constructorul autohton Dacia.
Ce mașini vor fi lansate până la sfârșitul anului
Mașinile electrice au ținut, în mare parte, capul de afiș într-un an 2024 prolific din punctul de vedere al lansărilor de mașini noi. În ciuda încetinirii vânzărilor de EV-uri pe anumite piețe, dar și a scăderii valorii stimulentelor, piața globală a mașinilor electrice este într-o continuă creștere. Totodată, investițiile în modele hibride și PHEV nu se opresc, iar constructorii exclusiviști mizează în continuare pe agregate tradiționale.
Până la finele anului, se anunță un număr de lansări importante care vor completa imaginea unui an în care trendurile cu care ne obișnuisem deja continuă în forță. Astfel, SUV-urile și crossover-urile rămân favoritele producătorilor și asta pentru că, evident, sunt și favoritele clienților. De asemenea, aproape tot ce se va lansa este electrificat, iar excepțiile intră într-o categorie rarefiată. Wall-Street.ro a strâns laolaltă unele dintre cele mai importante lansări din următoarele luni:
-
Range Rover Electric
-
Ford Puma Gen-E
-
Renault 4
-
Dacia Bigster
-
Hyundai Ioniq 7
-
Skoda Elroq
-
Aston Martin Vanquish
Dintre toate, fără doar și poate, atenția clienților autohtoni se concentrează pe Dacia Bigster. SUV-ul de dimensiuni mai mari, dar care intră în același segment ca și Duster III prezentat anul trecut, va fi dezvăluit curând și va fi cel mai mare și, fără doar și poate, cel mai scump model Dacia din istorie. Constructorul piteștean este, însă, neobosit și pregătește și alte modele, inclusiv primul Sandero 100% electric și un alt automoil de nișă pentru anii următori.
Dacia Bigster
Dacia plusează în ultra-competitivul segment C al SUV-urilor cu Bigster, un model cu o lungime de 4,6 metri care va rivaliza cu Ford Kuga. Ca și „colegii” din grupul Renault ca Nissan X-Trail sau Renault Austral, platforma va fi nelipsita Renault CMF, în varianta sa pentru modele de buget. Mașina va paria pe același limbaj de design văzut pe noul Duster, styling-ul care a debutat pe conceptul Bigster din 2021 fiind apreciat de clienți.
Pe partea tehnică, nu ar trebui să ne așteptăm la surprize. Modelul va avea, cel mai probabil, o gamă similară de motorizări cu cea a lui Duster, inclusiv motorul hibrid de 140 de cai putere. Tracțiunea integrală este ca și garantată, dar nu și motoarele diesel, acestea lipsind pe Duster. Dacia a promis, în trecut, că mașina va avea un preț cuprins undeva între 24.000 de euro și 30.000 de euro, iar asta înseamnă și un plus la nivelul calității interiorului și a sistemelor disponibile pe versiunea de top. Mașina va fi lansată la mijlocul lunii octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris.
Ford Puma Gen-E
Ford Puma facelift. EV-ul va arăta foarte similar. Sursă foto: Ford
Ford Puma Gen-E este un alt model important care va fi lansat până la sfârșitul anului și care, la fel ca și Bigster, va fi asamblat în România. Versiunea 100% electrică a celei mai populare mașini din Marea Britanie va fi poziționată sub proaspăt lansatul Ford Capri, fiind un rival al lui Jeep Avenger electric. Dacă luăm în calcul prețul rivalilor, Puma Gen-E ar trebui să se încadreze undeva peste 30.000-35.000 de euro.
Pe partea tehnică, știm că Puma pe baterii va utiliza platforma B2E pe care o folosește și versiunea cu motor cu ardere internă, pe lângă Ford Transit Courier. Nu este clar ce motorizări sau ce baterie va primi Puma Gen-E, dar modele similare oferă baterii de 50 kWh sau 60 kWh ceea ce ar însemna o autonomie în zona a 400-410 kilometri. Puterea ar trebui să fie peste 130 de cai putere, dacă ne gândim că utilitara e-Transit Courier are un singur motor electric ce dezvoltă 134 cai putere și 290 Nm.
Renault 4
Conceptul Renault 4Ever Trophy. Sursă foto: Renault
După Renault 5 E-Tech, care a fost prezentat deja cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din acest an, Renault mizează în continuare pe cartea nostalgiei. Următorul nume revigorat din istoria mărcii franceze va fi R4, care va fi folosit pentru un crossover compact de oraș. Design-ul a fost prefațat de conceptul 4Ever Trophy, iar Renault insistă că interiorul va fi diferit de cel al lui R5 E-Tech electric, asta deși platforma va fi probabil aceeași. De asemenea, Renault ar putea utiliza o variantă mai ieftină a acestei structuri și pentru viitorul Sandero pe baterii.
Revenind la R4, acesta a primit unda verde pentru producție încă din 2022 pentru a se lupta în segmentul B. Mașina va măsura aproximativ patru metri, iar bateria folosită va fi una de 42 kWh cu chimie nichel-cobalt-mangan (NCM) montată sub podea. Autonomia s-ar încadra, conform informațiilor existente, în jurul a 400 de kilometri, iar motorul va oferi 134 cai putere, îndeajuns pentru un sprint de la 0 la 100 km/h în nouă secunde. Renault 4 va rivaliza cu Opel Mokka Electric și cu MG ZS. Anul acesta, germanii de la Opel au prezentat deja SUV-ul mai mare Frontera.
Range Rover EV
Range Rover EV în teste. Sursă foto: Range Rover
Anul trecut, Jaguar Land Rover a devenit, oficial, JLR. Concomitent cu această mutare, grupul a anunțat desprinderea celor mai importante patru mărci în entități care se vor a fi cât mai autonome. Acestea sunt Range Rover, Discovery, Defender and Jaguar. Brand-ul Discovery va primi un SUV cu linii de MPV cândva în 2026, dar, până atunci, Range Rover va prezenta primul EV din lunga sa istorie. Modelul a putut fi deja văzut fără camuflaj, JLR derulând teste în regiuni înghețate cu niște prototipuri nedeghizate.
Deși informațiile despre partea tehnică sunt puține, britanicii au transmis că mașina va folosi o arhitectură de 800V și va oferi performanțe similare cu cele ale lui Range Rover V8. Asta ar sugera o putere totală pentru modelele mai performante de peste 520 de cai putere. Pe partea de off-road, JLR spune că mașinile pot traversa un luciu de apă cu o adâncime de până la 850 mm, iar sistemul de tracțiune integrală va fi ajutat de un traction control ajutat de ABS. Oficialii Range Rover spun că au primit circa 16.000 de comenzi pentru Range Rover EV în doar o lună, ceea ce i-ar putea pune în gardă pe cei de la Mercedes-Benz, noul Clasa G pe baterii fiind unul dintre rivali.
Skoda Elroq
Prototipul Skoda Elroq camuflat. Sursă foto: Skoda
Skoda Elroq este un SUV 100% electric pe care cehii din Mlada Boleslav îl vor poziționa între Epiq (un model mai compact care, de asemenea, urmează să fie lansat) și Enyaq. Din punctul de vedere al dimensiunilor, Elroq este comparabil cu modelul cu motoare termice Karoq. Conform unui comunicat, Elroq va fi prima Skoda ce va folosi limbajul de design Modern Solid, în timp ce clienții vor putea alege din patru versiuni: Elroq 50, 60, 85 și 85x.
Cea de top va pune masă 299 de cai putere și o autonomie de până la 560 de kilometri. Vorbim de o baterie de 77 kWh în cazul versiunilor superioare 85 și 85x, cea din urmă fiind și cea mai puternică. Puterea maximă de încărcare pentru modelele de top va fi de 175 kW, ceea ce va permite reîncărcarea bateriei de la 10% la 80% în doar 28 de minute.
Hyundai Ioniq 7
Prototipul Hyundai Ioniq Seven. Sursă foto: Hyundai
După Hyundai Ioniq 5 și Hyundai Ioniq 6, două EV-uri extrem de diferite, dar și apreciate, cu care coreenii și-au dorit să facă o adevărată declarație de în lumea electricelor, viitorul Ioniq 7 merge într-o direcție diferită. Dacă Ioniq 5 era un crossover cu aspect de hatchback, iar Ioniq 6 are linia unei berline ultra-aerodinamice, Ioniq 7 va fi un SUV înrudit cu Kia EV9. Din punct de vedere tehnic, modelul va folosi platforma Hyundai-Kia E-GMP, iar presa sugerează că bateriile și motoarele electrice vor fi similare cu ceea ce se găsește pe Kia EV9.
Versiunea de bază a lui Kia EV9 oferă un motor cu 201 cai putere ce sunt trimiși către puntea spate. Cele mai puternice EV9 cu tracțiune integrală au două motoare și o putere combinată de 379 cai putere și 700 Nm. Indiferent de versiune, Kia EV9 folosește o baterie de 99,8 kWh care permite o autonomie de până la 561 kilometri - cifre ce ar trebui emulate sau îmbunătățite de Hyundai Ioniq 7.
Aston Martin Vanquish
Vechiul Aston Martin Vanquish Zagato. Noul model va semăna mai degrabă cu DBS. Sursă foto: Aston Martin / Zagato
Aston Martin pregătește nu unul, ci două modele care vor ajunge sub luminile reflectoarelor în perioada următoare. Noul Vanquish are deja o dată de lansare - 2 septembrie - în timp ce mulți se așteaptă ca Valhalla, supercar cu motor central care se află în teste deja de cinci ani - să fie pus în producție în 2025. Prototipurile Vanquish au putut fi văzute în teste pe Nordschleife, iar Aston Martin a confirmat niște cifre serioase: 824 cai putere și 1.000 Nm.
Vanquish va deveni astfel al treilea cel mai puternic Aston Martin din istorie, în urma lui Victor și a lui Valkyrie. Sub capota alungită se vor afla cu 109 cai putere mai mult decât oferea vechiul Aston Martin DBS. Puterea va veni de la o versiune îmbunătățită a motorului V12 twin-turbo, pentru că „motoarele cu 12 cilindri rămân o parte integrală a ADN-ului Aston Martin, iar clienții le caută în continuare”, conform unui oficial al mărcii. Britanicii spun că aceste motoare au un alt „user case” decât EV-urile.
