Analiză eMAG vs Trendyol de Black Friday: „Turcii au schimbat regulile jocului”

Sursa foto: Shutterstock

Analiză eMAG vs Trendyol de Black Friday: „Turcii au schimbat regulile jocului”

Cuprins Articol:
Ce este sezonul post-Black Friday, dacă nu cel mai bun prilej de analiză și reflecție asupra acțiunilor urmate, rezultatelor lor și setării strategiei pentru următorul momentum de maximă vizibilitate pentru branduri? Sorin Trifu, expert în marketing și CEO al agenției de digital marketing Roweb Media, parte a grupului Roweb, vine cu o serie de concluzii cu privire la ediția din acest an de Black Friday.

Pentru piața de e-commerce din România, Black Friday 2025 a fost un sezon marcat de competiție crescută.

„Intrarea de impact a Trendyol, cu o campanie de anvergură în segmentele fashion și FMCG, a determinat o creștere semnificativă a costurilor media și ar trebui să încurajeze retailerii locali să își regândească strategiile de promovare.” - spune el.

Trendyol, platforma turcească de e-commerce care și-a făcut intrarea în România în 2024, a devenit în mai puțin de un an unul dintre cei mai vizibili jucători de pe piață. 

Cu peste 1,3 milioane de clienți activi și 13 milioane de produse vândute local, România a fost aleasă drept cea mai importantă piață din Europa Centrală și de Est. Poate pentru că Trendyol a observat rapid un nivel înalt de adoptare al pieței încă din primul său an, sau poate pentru că comportamentul consumatorului român arată multă deschidere către canale online, ceea ce facilitează intrarea unui jucător internațional digital‑native.

O pregătire ca la carte

În perioada premergătoare ofertelor de Black Friday, Trendyol a derulat una dintre cele mai ample campanii integrate de pe piață:

  • Bannere stradale în București, ce afișau reduceri de până la 70%
  • Campanii cu influenceri de top: Smiley, Gina Pistol, Theo Rose
  • Spot video cu peste 560.000 de vizualizări pe YouTube în doar 12 zile

Astfel, o explorare excelentă a tuturor canalelor online și offline de promovare.

Analiza Roweb Media

Roweb Media a analizat perioada 30 octombrie – 10 noiembrie 2025 pentru toate brandurile din portofoliu care au derulat campanii de Black Friday, ajungând la descoperirea unei creșteri abrupte a competiției în licitațiile media din România.

  • În industria fashion, CPC-ul a crescut cu 52%, CPM-ul cu 78%, iar rata de conversie a scăzut cu 33%
  • În industria beauty, CPC-ul a crescut cu 23%, CPM-ul cu 41%, iar rata de conversie a scăzut cu 17%

„Această presiune a determinat inclusiv unii retaileri să oprească complet campaniile de Black Friday, pentru că nu mai puteau susține costurile în licitații”, notează Sorin Trifu.

Benchmark local – eMAG își menține poziția

Singurul retailer local care a reușit să concureze vizibil cu „efectul Trendyol” a fost eMAG, care a investit masiv în conținut video și influencer marketing. Campania lor de Black Friday a generat peste 650.000 de vizualizări în 8 zile și a fost susținută de un live de 12 ore cu influencerul Selly, marcând un record de vânzări la nivel național.

Nici teaserul nu a lipsit: compania a anunțat că pentru ediția de Black Friday 2025 va oferi peste 2,2 milioane de oferte speciale, dintre care cel puțin 1,5 milioane de produse la cel mai bun preț al anului. În plus, mixul de soluții care facilitează cumpărăturile, oferind clienților posibilitatea de a-și planifica achizițiile mai ușor și de a beneficia de opțiuni flexibile de plată, a contribuit la securizarea cumpărătorilor și închiderea cercului.

Aceste tactici îmbunătățite de la an la an sunt un exemplu excelent cu care eMAG a răspuns competitivității – prin volum mare de oferte, investiții în facilități de plată și logistică, și vizibilitate puternică.

Reacții diferite la competiție

În contrast cu aceste mișcări importante, companiile românești aflate la început de drum sau care încă intră în categoria non-branduri sau cvasi-branduri au simțit descurajare, chiar dacă au folosit campanii de promovare plătită și au avut flexibilitate în bugete.

Și atunci, de ce nu a fost suficient?

„În momentul în care un brand global intră într-o piață cu bugete nelimitate, brandurile locale nu pot concura în zona de licitații și performanță pură. Singura direcție viabilă este investiția în brand awareness, storytelling și o comunicare 360° – PR, Social Media, SEO, PPC și creație”, explică Sorin Trifu(foto).
 

Cazurile fericite sunt acele branduri cu o vechime considerabilă pe piață, care nu au lăsat timpul să treacă peste marcă, ci au construit o relație emoțională cu publicul, devenind, în comunitățile lor, loveable și mai ales, alese. Acestea, în contextul Black Friday și în orice alte contexte „aglomerate”, au drumul lor și nu au fost afectate de impactul Trendyol.

„În schimb, brandurile care comunică doar prin discounturi ajung rapid dependente de marketplace-uri externe – o poziție riscantă pe termen mediu, deoarece își pot pune în pericol și propriile canale de vânzare”, subliniază Sorin Trifu, Roweb Media.

Un apel către antreprenori

Roweb Media atrage atenția că perioada post-Black Friday reprezintă momentul ideal pentru antreprenorii români să regândească strategia de comunicare.

„Competiția internațională va continua să crească. Doar companiile care își construiesc o identitate distinctă, o comunitate reală și o poveste de brand autentică vor putea rămâne independente și relevante pe termen lung”, concluzionează Sorin Trifu.



 

Personalizate pentru tine