Majoritatea cetatenilor chinezi descrie astazi o China comunista doar prin nume, in care capitalismul si cresterea sectorului privat sunt evidente, mai ales dupa incurajarile primului lider chinez care a propus privatizari in masa, Deng Xiao Ping.
Dupa initiativa presedintelui Jiang Zemin din 1997, sectorul privat asigura astazi 70% din PIB-ul chinez si a doua cea mai mare economie din lume, dupa Statele Unite. Inca de la confirmarea Beinjingului ca oras gazda al Olimpiadei, in 2001, China a vazut o crestere-record a fondurilor de investitii.
Astfel, un raport chinez arata nu mai putin de 2,36 miliarde de dolari totalizate de aceste fonduri in al doilea trimestru al anului trecut. Investitiile straine au fost de asemenea aproape 90% din suma precizata in perioada amintita.
Afacerile mici prind contur, retail-ul e in floare
Jumatate din absolventii chinezi se gandesc la lansarea propriei afaceri, modalitate privita ca o sansa de a echilibra bogatia inegala a Chinei, unde sub 1% din locuitorii zonelor urbane detin 70% din averea tarii. Afacerile mici sunt o sansa binemeritata pentru orasele mai mici chineze ca Tianjin si Xi'an, unde compania Jade Dragon Development a identificat un potential de crestere al pietei imobiliare.
Compania chineza are in vedere sase proiecte de parcuri retail, cu valori intre 20 si 330 milioane de dolari pentru clienti ca Nike si Wal-Mart, fiind singura care asigura astfel de servicii in Asia pentru clienti straini. Numarul contractelor incheiate de Wall a crescut semnificativ o data cu fenomenul Olimpiadei.
Wall are o experienta de peste 20 de ani in mediul business din Asia. “Trebuie sa fii foarte deschis pe piata asiatica”, spune acesta.
Sport si ecologie
Afacerile care sunt la moda acum in China vizeaza deopotriva si domeniul sportiv, oferind solutii la problema populatiei obeze, care a crescut, in perioada 1991-2004, de la 13% la 27% in randul chinezilor. Sarah Xu este cofondator si manager al unei companii care importa echipament sportiv in China, promovand un stil de viata sanatos. Ideea i-a venit in timp ce studia pentru un MBA in New York. Runtitan a luat fiinta cu doar 100 de dolari din economiile sale si, desi a avut de infruntat mentalitatile din acea vreme si camera de comert chineza, afacerea i-a adus anul trecut 10 milioane de dolari, in vreme ce departamentul de dezvoltare din Hong Kong a speculat valoarea pietei de articole si echipamente sportive la 250 miliarde de dolari.
Desi piata chineza este invadata de nume internationale ca Timberland sau Columbia Sports, Xu are avantajul promovarii brandului in competitiile sportive interne, dar si cu ocazia olimpiadelor. Echipamentele outdoor Runtitan au fost singurele promovate in finalul Olimpiadei din Atena 2004. “Cand am inceput pe piata chineza, mi s-a spus ca trebuie sa cercetez ceea ce cauta clientii. Nu am investit in asta, m-am gandit, din experienta americana, ca si populatia chineza mi-ar putea folosi produsele”, a spus Xu.
Misiunea antreprenorilor chinezi pare acum indreptata spre un stil de viata relaxant, in care activitatile outdoor departe de viata tumultoasa din orasele mari aduc profituri pe masura. Doi locuitori din Shanghai, Gabriela Lo si Grant Hirsfield, au renuntat la job-uri pentru a fonda Naked Retreats, o statiune ecologica in muntii chinezi Mogan, intr-un mic sat chinez. Zona, populara in randul turistilor straini in anii '80, a revenit in atentia citadinilor dornici sa evadeze din Shanghai.
Cei doi au renovat trei vile, dupa o investitie de 365.000 de dolari, pe care le-au deschis publicului in februarie 2008. Au angajat jumatate din populatia satului chinez, 10 persoane, pentru acest proiect, implicand si prieteni din Shanghai. Prin word-of-mouth, numarul clientilor a crescut de la 33 in februarie, pana la 175 in mai, iar Naked Retreats s-a bucurat de titulatura de prima statiune ecologica a Chinei.
Antreprenorii au in plan renovarea a inca sase vile, folosind materiale ca lemnul si piatra. Pentru 2008, Lo si Hirsfield estimeaza incasari de peste 290.000 de dolari, aproape recuperandu-si investitia initiala.
Afacerile de acest gen incurajeaza turismul international in China, cunoscut pana acum mai mult pentru componenta de business. Si, spre deosebire de Europa sau America, afacerile de aici se caracterizeaza pe costuri relative reduse pentru start-uri si entuziasmul numerosilor consumatori chinezi. Populatia chineza este un target deloc de neglijat in contextul actual, iar antreprenorii, fie ei straini sau nu, incep sa constientizeze acest lucru, Olimpiada fiind un exemplu relevant pentru evolutia tarii.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: