Alte dificultati care au fost mentionate de intreprinzatori se refera la: lipsa personalului calificat, concurenta exercitata de produsele importate si la coruptie.
In ciuda problemelor, 51,76% din micii oameni de afaceri sunt optimisti
Un alt sondaj realizat de CNIPMMR, dar pe un pe un esantion mai larg, de 1399 IMM-uri, a relevat ca 44,64% dintre intreprinzatori au apreciat evolutia de ansamblu a mediului economic din Romania ca fiind stanjenitoare dezvoltarii. Numai 25,50% dintre acestia au considerat ca este favorabila afacerilor. Aceasta situatie ilustreaza faptul ca, in ciuda progreselor evidente facute de Romania in vederea crearii unei economii de piata functionale, o buna parte dintre intreprinzatori este nemultumita de mediul in care isi desfasoara activitatea.
Intreprinzatorii au fost de asemenea chestionati si in legatura cu modul in care apreciaza evolutia viitoare a mediului de afaceri din Romania: cei mai multi dintre acestia s-au dovedit a fi optimisti, 51,76% considerand ca in viitor mediul economic va fi favorabil dezvoltarii afacerilor.
In ceea ce priveste dificultatile pe care IMM-urile le-au intampinat in anul 2004, cele mai multe firme chestionate au semnalat: fiscalitatea excesiva (66,26%), birocratia (64,81%), accesul dificil la credite (40,53%), intarzieri in incasarea facturilor (39,74%), scaderea cererii interne (38,58%) si coruptia (37,64%).
Din totalul intreprinderilor care au facut parte din esantionul studiat, cele mai multe (64,74%) au considerat cresterea vanzarilor pe piata interna ca fiind principala oportunitate de afaceri pentru anul in curs. Celelalte oportunitati antreprenoriale importante identificate sunt: asimilarea de noi produse (50,43%), penetrarea pe noi piete (44,51%), realizarea unui parteneriat de afaceri (43,21%) si folosirea de noi tehnologii (38,01%).
Dintre factorii contextuali care se considera ca vor influenta negativ activitatea si performantele firmelor in anul 2005, cel mai frecvent intalnit factor este reprezentat de birocratia excesiva, 63,59% dintre intreprinzatorii chestionati manifestandu-si nemultumirea fata de aceasta. Urmeaza: evolutia cadrului legislativ (45,49%), coruptia (42,85%) si climatul si tensiunile sociale (18,60%)
Razboi intre micii comercianti de piese auto si Dacia
Presedintele Patronatul Comerciantilor si Producatorilor de Piese Auto din Romania (PCPAR), Ion Glisca, a declarat, ieri, ca societatea Automobile Dacia incearca sa monopolizeze piata de piese auto pentru vehicule Dacia, prin campaniile publicitare anticontrafacere. El a anuntat ca va cere Consiliului Concurentei sa verifice daca publicitatea agresiva a Dacia Renault, este legala si va solicita Consiliului National al Audiovizualului sa modifice spotul publicitar care induce in eroare cumparatorul, sugerand ca doar piesele produse de uzina Dacia sunt omologate de Registrul Auto Roman. Totodata, Glisca s-a plans ca in primele cinci luni ale acestui an, cifra de afaceri a membrilor asociatiei s-a redus cu 20% fata de perioada similara a anului trecut, datorita contrafacerilor de pe piata pieselor auto si a sistemului de innoire a parcului auto. Sunt piese auto importate din Turcia, China sau Taiwan, care sunt cu 75% mai ieftine. Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, Catalin Florin Teodorescu a promis ca, impreuna cu Registrul Roman Auto, va face curatenie pe piata pieselor auto. RAR a realizat, in luna mai, o serie de controale la producatorii de piese auto, acordand amenzi de 1,8 miliarde de lei.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: