Companiile din Romania sunt interesate sa isi defineasca o strategie de achizitii, insa se situeaza in urma altor state din regiune in ceea ce priveste comunicarea planurilor privind cumpararea de produse sau servicii catre proprii angajati, potrivit unui studiu intocmit de Roland Berger.
Dintre firmele romanesti participante la studiu, 95% au raspuns ca au o strategie de achizitii, fata de media de 90% din randul altor state din regiune, respectiv Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia si Romania.

Aproximativ trei sferturi din companii comunica angajatilor din departamentul de achizitii strategia de achizitii. Avand o rata de numai 55%, companiile participante din Polonia si Romania trebuie sa recupereze acest decalaj.

Companiile din Romania au inceput sa investeasca mai mult si sa acorde o atentie sporita departamentelor de achizitii. Succcesul in achizitii nu consta in strategie, ci in executie, a explicat Codrut Pascu, managing director al biroului Roland Berger Strategy Consultants din Romania.

Principalele obiective ale activitatii de achizitii in regiune sunt calitatea ridicata, respectarea termenelor de livrare, costurile scazute si eficienta achizitiilor.

In prezent, evaluarea bazata pe pret si cererile de oferta sunt considerate cele mai insemnate instrumente de achizitii. Importanta managementului stocurilor va creste semnificativ in urmatorii cinci ani in Romania, in timp ce companiile din ECE se vor orienta catre agregarea comenzilor si achizitiile globale

Pe masura ce companiile vor remarca valoarea ridicata a instrumentelor generice de management pentru achizitii, se va inregistra o crestere a utilizarii acestora. Standardizarea, optimizarea logisticii si stabilirea unor tinte de pret vor dobandi cea mai mare importanta in cadrul instrumentelor generice de management

Peste 90% din volumul achizitiilor este obtinut din surse multiple, companiile din Romania situandu-se deasupra nivelului ECE. Achizitiile din una sau doua surse se realizeaza frecvent pentru grupe de produse precum asigurari, TI si telecomunicatii, servicii de intretinere si publicitate.

In Romania 21% din companii folosesc stimulente pentru angajatii din achizitii, fata de 50% in Ungaria si Republica Ceha, dar tendinta pietei romanesti este de apropiere de media altor piete din zona.

In privinta furnizorilor, o cincime dintre din companiile din Romania le ofera stimulente, fata de 48% in Republica Ceha si 0 % in Croatia si Polonia, mai arata studiul realizat de compania de consultanta Roland Berger Strategy.

"Romania inregistreaza o tendinta pozitiva, avand in vedere ca rezultatele studiului indica faptul ca ne ridicam la nivelul altor state din Europa Centrala si de Est si chiar mai sus, iar studiul a reflectat in special situatia achizitiilor in companiile mari", a precizat managerul proiectului, Valentin Stefan.

"Este posibil ca aceasta tendinta sa se datoreze faptului ca majoritatea companiilor intervievate in Romania sunt companii de top, detinute de corporatii straine cu conducere din afara care au venit cu cele mai bune practici", a spus Codrut Pascu. Principalele criterii de evaluare a furnizorilor au fost calitatea produselor, termenele de livrare si respectarea acestora. Pentru Romania, termenele de livrare au o importanta deosebita in comparatie cu celelalte companii din ECE.

Studiul mai arata ca in Romania, in urmatorii cinci ani, va creste semnificativ importanta managementului stocurilor in timp ce alte companii din Europa Centrala si de Est se vor orienta catre centralizarea comenzilor si a achizitiilor globale. in prezent, in Romania peste 90% din volumul achizitiilor inregistrate este obtinut din surse multiple, ceea ce situeaza tara noastra peste nivelul din Europa Centrala si de Est.

Compania Roland Berger Strategy Consultants, infiintata in 1967, are 32 de birouri in 22 de state, dintre care noua birouri in Europa Centrala si de Est. in Romania, compania isi desfasoara activitatea din 1992.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri