Focusul în dezvoltarea clădirilor de spații de birouri se va muta de la eficientizarea la maxim a spațiului, criteriu care a dominat din punct de vedere arhitectural proiectele de profil din ultimii ani, la siguranța și confortul angajatului, dupa pandemia de coronavirus, iar, in acelasi timp, arhitecții vor trebui sa includă mai multă ingeniozitate în proiectarea spațiilor și creativitate în decorarea acestora, spune Ștefan Sava, managing director al biroului de arhitectura SSAT+.

"Cu siguranță se vor schimba principiile după care funcționează spațiile pentru birouri, iar acest lucru nu este unul rău. În acest moment, există norme ce îți permit să construiești spații de birouri cu standarde scăzute din punct de vedere al calității spațiului și al normelor de sănătate, ceea ce trebuie să se schimbe. Majoritatea clădirilor din noile zone de birouri ale capitalei, precum și alte câteva exemple punctuale, reprezintă un model bun de standard ridicat al calității spațiului de lucru, însă ele însumează o mică parte din totalul spațiilor de birouri", afirmă Ștefan Sava (foto).

În plus, adaugă el, în noul context, chiar și exemplele de good practice ar avea de îmbunătațit și ajustat câteva aspecte, pentru a fi conforme cu normele și cu senzația de siguranță pe care trebuie să o transmită.

"Lipsa profesioniștilor din domeniu e o altă problemă majoră pe care o văd, cu tot ce implică ea - arhitecți și proiectări conexe, brokeri imobiliari, antreprenori și oameni din instituții profesionale de profil și din instituții publice, dar nu pot să nu constat că există o îmbunătățire din acest punct de vedere în ultimii ani. Așadar, disponibilitatea administrațiilor locale de a simplifică procedurile și de a investi în profesioniști, atât prin aducerea, cât și prin formarea lor, ar fi o altă măsură eficientă de implementat pe viitor", apreciază arhitectul.

Spațiile de lucru de tip open space, cu greu vor mai fi o soluție optimă

"Nu văd să fie o schimbare drastică a cerințelor, însă văd ca fiind afectate în perioada următoare proiectele de arhitectură precum cele pentru birouri și spații publice de toate tipurile, fie că vorbim de cele de relaxare (restaurante, baruri, puburi etc), de cele culturale (teatre, cinematografe, săli de spectacole etc), de cele sportive (săli de sport, bazine de înot etc) sau de mall-urile și spațiile comerciale aglomerate", spune Ștefan Sava.

În mod categoric, "suprafața medie alocată unui angajat va crește, iar spațiile de lucru de tip open space și birourile foarte apropiate vor putea fi cu greu o soluție optimă în acest context. Totuși, dacă se va recurge la o soluție de acest tip, vor fi impuse măsuri clare", adaugă reprezentantul biroului de arhitectură SSAT+.

Sistemele de ventilație sau accesul la ventilare naturală prin ferestre reprezintă o necesitate, ceea ce e sănătos indiferent de context, spațiile comune vor deveni mai extinse, fluxul de circulație pentru zonele comune (holuri, recepții, lifturi, săli de conferințe sau spații de luat masa) trebuie adaptat pentru diminuarea aglomerației iar aceste spații ar trebui lărgite.

Ștefan Sava

Cum funcționează arhitectura "la distanță"

Biroul de arhitectură SSAT+ funcționeaza "în condiții normale", chiar și în perioada pandemiei de Covid-19, cu respectarea normelor de igienă și de siguranță. Deși activitatea a încetinit în perioada de început a stării de urgență, aceasta a fost reluată progresiv, până pe 18 mai, moment în care angajații companiei au revenit cu toții la birou.

Managerul companiei subliniază însă că arhitectură este un domeniu care nu funcționează foarte ușor la distanță, ci presupune un mod de lucru extrem de dinamic, cu discuții, corelări pe planuri, dezbateri pe soluții, propuneri și completări. "Sigur că există metode de lucru la distanță pe care le-am și folosit, dar nu pot înlocui pe termen lung întâlnirile face-to-face".

Această perioadă a venit cu încetiniri ale proiectelor și, mai ales, amânări mari ale plăților acestora. Pe lângă asta, discuțiile începute pentru proiecte noi au rămas neconcretizate. Nu știm ce ne rezervă viitorul, există multe variabile și multe scenarii care se pot întâmpla.

Ștefan Sava

Cu toate acestea, în pofida situației incerte, "nu s-a pus problema să ne fie afectate proiectele și sper că nici de acum încolo. Proiectele pe care le avem acum în derulare sunt de clădiri rezidențiale în zonele centrale ale Bucureștiului, cu un standard ridicat de locuire, și birouri de mici dimensiuni, majoritatea aflate în clădiri vechi, cu valoare arhitecturală, pe care le restaurăm și le extindem. Deci acestea nu sunt afectate de noul context".

În plus, toate proiectele propun valorificarea la maximum a spațiilor exterioare prin terase largi, prevăzute cu spații verzi, adaugă Ștefan Sava. "Pentru unele dintre proiecte, utilizăm și rooftopurile (terasele de pe clădire) și căutăm să le amenajăm încât să poată fi utilizabile. Observ tot mai des că acesta e un aspect care influențează deciziile dezvoltatorilor / ale clienților și cu siguranță că va fi important și pe viitor, mai ales în urma acestei pandemii mondiale".

Birou de arhitectură SSAT+ a fost înființat în 2010 și este format din profesioniști cu experiență în arhitectură, construcții, design, urbanism. Printre proiectele aflate în portofoliul companiei se numără proiecte de blocuri tip boutique, retail precum și spații de birouri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri