Anul acesta, 28 de romani au absolvit programul de MBA sustinut de WU Executive Academy, parte a Universitatii de Economie si Afaceri din Viena. Managerii romani, cofinantati, in unele cazuri, de companiile la care lucreaza, investesc 35.000 de euro in 14 module destinate sa le schimbe perspectiva asupra mediul de business. Dupa mai bine de un an de studii, 8 au schimbat jobul de cand au aplicat pana in prezent, iar o parte vor sa investeasca in afacerea pentru care si-au facut planul.

Managerii din marile companii din Romania s-au inscris, cu mai bine de un an in urma, in programul Executive MBA derulat de WU Executive Academy. In ultimele zile ale lunii februarie, echipele au prezentat asa numitele „capstone projects”, proiectele finale, planuri reale de afaceri, bazate pe studii si analize de piata, cu date financiare gandite pentru a incepe proiecte reale.

Oana Macoveiciuc, head of consumer and pharma in cadrul bancii BCR si Raluca Baldea, director impozitare directa la firma de audit si consultanta Deloitte au facut parte dintr-o echipa care a realizat un plan de business pentru o platforma care ofera referinte si inmagazineaza date despre menajere si bone. Cele doua ar vrea sa puna in aplicare initiativa si sa o lanseze pe 1 iunie.

Pentru a-si incepe afacerea proprie, cele doua absolvente ale programului MBA derulat de WU Academy, trebuie sa puna in aplicare tot ce au invatat in ultimul an de la profesorii straini, bazandu-se pe propria experienta din companie.

Acest program este un instrument foarte bun daca ai curaj sa pornesti un proiect antreprenorial. Partea de capstone project e un prim pas, in care iti faci un plan de business. Toti lucram in organizatii, am ajuns la un anumit nivel si iti trebuie acel curaj sa incepi de la zero un proiect al tau. Programul de invata sa faci asta”, spune Macoveiciuc.

Ce inseamna un MBA pentru un manager roman?

Pentru Oana Macoveiciuc, programul a fost o investitie la finalul careia si-a propus sa indeplineasca mai multe obiective: „Din punctul meu de vedere, programul este o investitie, pe care am ales sa o fac pentru a-mi atinge niste obiective: sa reusesc sa ma dezvolt in organizatia in care sunt, poate imi fac curaj sa incep un proiect de antreprenoriat sau doar pentru o dezvoltare personala. Acum, cum o sa ne foloseasca, tine foarte mult de noi, daca o sa punem in practica tot ce am invatat aici, pentru ca ei au facilitat foarte multe informatii, foarte multe exemple practice, foarte multe studii de caz, vizite la companii, experiente pe care le-am luat de la noi, intre noi. Acum, depinde de noi cum vom pune in pratica si daca reusim sa ne recuperam investitia si sa crestem”, spune Macoveiciuc.

Printre ultimele zile de inscriere in programul de MBA, Raluca Baldea a hotarat ca anul 2018 este cel in care vrea sa participe. „Sunt de acord ca e o investitie in educatia mea la momentul asta. Pentru mine, a fost momentul oportun sa incep un MBA, pentru ca, in primul rand, nu am facut un master si MBA nu puteam sa fac cand am inceput facultatea si in al doilea rand, ma indreptam spre 14-15 ani de experienta in domeniul taxelor si aveam nevoie sa ies din contextul de zi cu zi al jobului pe care il am si sa fac putin altceva. Valoarea adaugata pentru mine, pe langa aceste 14 module care ne-au dus in toate ariile importante pe care ar trebui sa le stim din pozitie de conducere intr-o companie, a generat-o legatura cu colegii de la MBA”, spune Baldea.

Eduard Gongonie, director regional de marketing al Provident Romania, explica de ce un MBA nu este doar ceva de pus in CV. „Pentru mine a fost o experienta de invatare si o experienta de interactiune cu colegi din diverse industrii. Veneam dupa 23 de ani de experienta cand am intrat in program. Daca ar trebui sa invatam ce am invatat aici personal, probabil ca ar fi posibil, dar nu ar avea acelasi impact. Faptul ca suntem impreuna aici spune ca a fost extraordinar de solicitant. Este o investitie de timp, in primul rand. Aici nu poti sa intri cu dorinta de a iesi cu diploma. Nici nu ne-a interesat pe cei mai multi dintre noi lucrul acesta, dar, iesi foarte clar cu o experienta pe care nimeni altcineva nu ti-o poate da, de o maniera organizata”, explica Gongonie.

Laszlo Nagy, general manager people & data la IQuest Technologie, a cautat sa se specializeze cu ajutorul programului de MBA. „Acum ne specializam intr-o anumita directie. Acest program mi-a placut mult. Practic, fiecare modul a adus ceva. In unele zone, cunosteam bine domeniul, in altele doar zgariam suprafata, dar mi-a dat ocazia sa adancesc putin si sa leg niste notiuni. Intr-adevar, este o investitie de timp, de efort. Valoarea foarte mare o vad in colaborare. Am lucrat in echipe, cred ca este unul dintre elementele care deosebesc aceasta scoala de altele”, spune Nagy.

Pentru Adrian Burtan, general manager al Tobimar, programul de MBA l-a invatat mai multe lucruri, de la interactiunea cu persoanele cu statut similar in organizatii diferite la compromisuri necesare. „Pentru mine, programul a fost destul de inspirational. Intri in genul acesta de program plecand de la niste presupuneri pe care le ai si de la niste asteptari pe care ti le creezi inainte, precum „E cool sa ai un MBA sa il pui la CV” si iti dai seama, de fapt, ca sunt foarte multe lucruri pe care le poti invata si pe care le poti aplica in business. Iti dai seama ca nu mai poti sa vorbesti despre tine si trebuie sa vorbesti despre noi si fac referire la ce s-a spus mai devreme: de lucru in echipa, de lucru intr-un mediu care se schimba in permanenta, de tehnici care apar si trebuie sa fii cu urechea deschisa catre piata. Iti dai seama ca fara sa inovezi, fara sa schimbi ceea ce faci acum, nu ai sanse de succes in viitor, iti dai seama ca trebuie sa iei in considerare si parerile celorlalti din jurul tau. Concluzia pentru mine: inveti sa asculti mai mult, inveti foarte mult de la altii si, intr-un final, iei tot ce e mai bun si duci in organizatia din care faci parte si incerci, in felul acesta, sa schimbi cultura organizationala si sa ii pregatesti pentru viitor. In ceea ce priveste timpul alocat, da, e un proces care nu se termina niciodata, pe care l-am urat la inceput, pe care l-am inteles catre mijloc si pe care am inceput sa il aplic destul de mult si sa dau un exemplu si celorlalti. Nu sunt module lunare, ci, practic, in fiecare zi, trebuie sa depui efort ca sa te pregatesti sa il sustii, dupa care, odata ce se termina modulul, sa te pregatesti pentru urmatorul modul. Solicitant. Sunt multe compromisuri pe care trebuie sa le faci, de aceea, sfatul meu pentru cei care iau aceasta decizie: sa investeasca pentru ei, sa isi aloce timpul necesar pentru a sustine un program de genul asta”, spune Burtan.

Cine plateste 35.000 de euro pentru un MBA?

Programul Executive MBA costa 35.000 de euro. Potrivit studiilor, o treime dintre studenti platesc singuri cei 35.000 de euro, o treime beneficiaza de coplata din partea companiei la care lucreaza, iar pentru cealalta treime, firmele aleg sa plateasca toata suma.

Eduard Gongonie este unul dintre managerii care a platit toata suma din propriul buzunar, nedorind sa implice in vreun fel compania unde lucreaza. „Pentru mine a fost o finantare strict personala. Nu m-am gandit nici macar o secunda ca ar trebuie sa ii implic (n.r. pe reprezentantii firmei), pentru ca erau obiectivele mele. Eu am simtit nevoia ca trebuie sa intru intr-un astfel de program, eu am simtit ca trebuie sa il aleg pe acesta si nu pe altul si chiar nu mi-am propus sub nicio forma sa fie o integrare a companiei, alta decat cea prin care in permanenta am impartit cu colegii multe invataminte de aici, dar lucrurile au venit natural si cu placere, nu impuse si nu venite din acea doza de cofinantare, care presupune si o coprestatie”, spune Gongonie.

Raluca Baldea, de la Deloitte, a primit o cofinantare din partea companiei, dar nu simte o obligatie odata cu banii. „Nu sunt de acord ca presupune si o coprestatie. In cazul meu, eu am intrat in acest program pentru ca mi-am dorit. Da, am discutat cu firma la care lucrez, in masura in care sunt in curs de promovare, de a trece la alt nivel in companie, pentru ca aveam nevoie de timp. Undeva, pe parcurs, am obtinut si o cofinantare, nu foarte mare, dar mi-au dat aceasta cofinantare fara nicio conditie. Nu mi se pare ca ma obliga la nimic si chiar nu ma obliga la nimic”, sustine Baldea.

Pentru ca suma de 35.000 de euro este semnificativa pentru buzunarul oricarui manager, deviza devine: scoate mai mult din experienta decat ai investit. „Unul dintre lucrurile care te invata intr-un program de genul acesta: nu conteaza cati bagi, conteaza cat scoti. Daca reusesti sa cuantifici sau sa materializezi ceea ce ai invatat intr-un orizont de timp relativ scurt, conteaza mai putin investitia”, spune Adrian Burtan.

Cum atrage WU Academy studentii?

Phillip C. Nell, profesor si director academic al programului Executive MBA Bucharest, prezinta doua motive care stau la baza deciziei inceperii unui astfel de proiect. „Sunt doua motive importante pentru care oamenii fac un MBA. In primul rand, pentru a dobandi mai multe cunostinte si abilitati, iar al doilea, pentru a avea a retea puternica si interesanta de contacte. Daca faci un MBA in Londra, ai un grup divers de studenti si o retea internationala. In schimb, daca faci un MBA in Romania si ai multi studenti romani, ai o retea foarte puternica de contacte si asta diferentiaza grupul. Nu as spune ca participantii sunt diferiti, ci ca grupul este diferit si reactioneaza ca atare”, spune Nell.

Barbara Stottinger, profesoara si decana WU Executive Academy, mizeaza pe traditia universitatii si localizare centrala a orasului in care se desfasoara cursurile: Viena, Austria. „Viena este un hub pentru regiune, asa ca cei care sunt interesati de contacte din domeniul business, in networking in Europa Centrala, daca vor sa isi construiasca o afacere sau o cariera, acesta este un loc foarte bun in care sa fii”, spune Stottinger.

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri