Cultura "street food" a aparut relativ recent in Romania, dar se consolideaza intr-o adevarata industrie de la an la an. Odata cu acest fenomen, au aparut si food truck-urile, o alternativa la fast-food-uri si restaurante. In prezent, in Romania exista peste 100 de detinatori de food truck-uri. wall-street.ro a stat de vorba cu cei de la Maidan, unul dintre start-up-urile din industria "street food", despre provocarile unui astfel de business, despre greselile asumate, dar si despre capcanele in care pot sa cada cei care vor sa-si deschida o afacere in aceasta piata.

"Maidan" este un business care a luat nastere la o bere intre prieteni. Calin Cindea (corporatist) si Bogdan Doltu (antreprenor) au vrut sa lanseze pe piata un brand autentic romanesc si cu o abordare mai informala asupra business-ului de HoReCa. De ce "Maidan"? Pentru ca era un concept foarte aproape de ideea de comunitate, dar si de nostalgia celor doi antreprenori pentru copilaria petrecuta la bloc.

"Povestea a inceput acum un an, cu un spatiu urban unde voiam sa recream atmosfera de pe maidanul copilariei. Ideea a evoluat in alte doua directii - Mosia Corbeanca, un loc de poveste langa Bucuresti, de aproximativ 13.000 de metri patrati, situat pe locul unei foste herghelii din Corbeanca si Maidan - brandul sub care am dezvoltat divizia de catering si street-food (inclusiv un food truck si un wine bar)", a declarat Calin Cindea, pentru wall-street.ro.

Foto: Facebook / Maidan

Calin Cindea are o experienta de 10 ani in cercetare de piata, brand management, product development si trade marketing. Este pasionat de calatorii si descoperirea gusturilor si a comunitatilor din tari indepartate. Bogdan Doltu este cofondator la Impact HUB, unul dintre spatiile de coworking din Bucuresti si se ocupa de organizarea de evenimente si festivaluri. Este pasionat de mancare buna si comunitati locale.

Investitie in food truck - 20.000 de euro

Investitia in business a fost de circa 20.000 de euro, bani care au fost investiti in rulota, mobilier, echipamente, cheltuieli de transport, inmatriculare si obtinerea autorizatiilor. Usor, usor, business-ul a inceput sa faca si profit. In ultimele doua luni, cifra de afaceri a fost de circa 7.000 de euro/luna, iar marja de profit a fost de 40% (care nu include deocamdata amortizarea rulotei).

"Cifrele sunt foarte volatile, depind mult de numarul de evenimente la care participam, cati oameni reusesc sa atraga, profilul clientilor si in special vremea", a explicat Calin.

Inceputul a fost plin de provocari, iar cele mai multe au tinut de zona legislativa. "A trebuit sa intelegem de ce avem nevoie ca sa functionam in totalitate legal si cu norme de siguranta. In continuare acest subiect ne da de furca", a adaugat Calin.

O alta provocare a fost sa gaseasca oamenii potriviti pentru "povestea si atmosfera" pe care cei antreprenori si le doreau pentru business. In prezent, "Maidan" are zece angajati, insa are nevoie de mai multi.

"Oamenii sunt interfata cu clientii si sunt foarte importanti in orice domeniu, cu atat mai mult in HoReCa. Din acest motiv am fost foarte atenti si selectivi cu oamenii pe care i-am acceptat sa ni se alature. Rezultatul a fost ca am reusit sa atragem oameni misto din toate domeniile (inclusiv din corporatii mari) care ni s-au alaturat pentru atmosfera, echipa si mediul foarte dinamic si diferit de lucru. In continuare ramane in provocare extinderea echipei", a marturisit antreprenorul.

Piesa de rezistenta: afumatoarea texana

Propunerile de meniuri se fac in echipa (sunt indrumarea lui Sergiu, bucatarul sef), iar deciziile se iau in mod democratic. In fiecare saptamana, echipa de la "Maidan" se intalneste pentru a degusta propunerile pentru meniuri, apoi fiecare isi spune parerea.

Iar ca sa iasa in evidenta pe o piata care incepe sa devina tot mai competitiva, cei de la "Maidan" au gasit si solutia. "As zice ca piesa de rezistenta este afumatoarea noastra texana pe care am construit-o chiar noi, la Mosie. Aici afumam incet la fum fierbinte coaste, pulled pork, carnati, somon si alte bunataturi care prind un gust inconfundabil, gatindu-se aproape de perfectiune intr-un timp lung, la fum fierbinte", a explicat Calin.

Meniurile sunt pregatite in parte cu produse locale, in parte cu produse de la marii furnizori. "Incercam pe cat posibil sa ne aprovizionam local, din zona Corbeanca, unde avem centrul operational. Credem in puterea comunitatilor si dorim sa cream o legatura stransa cu oamenii si business-urile din zona. Raman insa multe produse pentru care nu avem variante locale si suntem nevoiti sa apelam la furnizori mai mari. Insa aici suntem atenti la provenienta produselor si incercam sa achizitionam cat mai multe produse fabricate in Romania", a precizat Calin.

Foto: Facebook / Maidan

Cel mai ieftin produs al celor de la "Maidan" este hot dog-ul de vita cu ceapa caramelizata si bacon, care costa 12 lei, iar cel mai scump este sandwich-ul cu vita argentiniana gatita la sous-vide, care costa 30 de lei.

Cum se doteaza un food truck? Cel mai bine inveti din greseli

Dotarea unui food truck se face in functie de ceea ce doresti sa gatesti in el. "Noi am plecat de la ideea unui food truck cat mai versatil, cu un meniu adaptabil in functie de eveniment. Am decis sa se numeasca Maidan Senviserie, iar meniul a fost construit in jurul diverselor retete de sandwichuri - de la banalul hot-dog, pana la sandwichuri cu steak de vita, pulled pork, bahn-mi si multe altele", a explicat Calin.

Din punct de vedere al utilajelor, food truck-ul celor de la "Maidan" are doua plite pe care gatesc majoritatea preparatelor, o friteuza, doua bain-marie-uri care tin preparatele calde, un cuptor electric, doua frigidere, o hota, o salatiera si multe spatii de depozitat si o casa de marcat.

Foto: Facebook / Maidan

Recomandarea antreprenorilor pentru cei care vor sa lanseze un business in industria street food este ca, cel putin la inceput, sa nu isi cumpere echipamente noi.

Una din greseli a fost ca am cumparat la inceput echipamente noi destul de scumpe, care pentru un start-up nu erau neaparat necesare. Treptat, am inteles mai bine de ce echipamente avem nevoie si am inceput sa achizitionam o parte din ele si de pe piata second hand, unde poti gasi echipamente mai bune, la preturi accesibile

Calin Cindea, co-fondator Maidan

Si tot despre greseli... "Am gresit alegerea furnizorului pentru sistemul de gestiune, care este o piesa destul de importanta in business. Am optat pentru cel mai mare furnizor din piata pe considerente de pret si dimensiune a business-ului lor. Ne-am dat seama in scurt timp ca softul lor este invechit si suportul pentru clienti mici era aproape inexistent. De curand am decis sa schimbam furnizorul si am optat de data aceasta pentru un start-up tehnologic romanesc, care ne-a convins prin softul accesibil atat din punct de vedere al costurilor, cat si ca operare", a spus Calin.

Food truck-urile sunt business-uri care cresc rapid si care au multe oportunitati de dezvoltare. Iar cei de la "Maidan" vor sa profite de orice oportunitate de a se extinde.

"Sunt foarte multe directii in care dorim sa ne dezvoltam. In primul rand, am vrea sa deschidem un punct logistic pentru catering in nordul Bucurestiului, ca sa degrevam bucataria de la Mosia Corbeanca si sa ne optimizam cheltuielile de transport. Analizam si ideea de a deschide un mic bistro in Bucuresti si poate de a face o noua Mosie mai aproape de oras", a declarat Calin.

Sfaturi pentru antreprenori

Numarul food truck-urilor a crescut in ultimii ani si tot mai multi antreprenori continua sa investeasca in industria street food. Pentru cei care sunt inca la inceput, Calin Cindea are cateva recomandari.

"Informeaza-te bine inainte. Visul american din filme precum Chef este o varianta foarte romantata a acestui business. Un food truck inseamna multa munca (in special fizica), nopti nedormite, lucru in conditii grele (fum, in picioare, zgomot, stres, noapte) multa planificare, creativitate si energie nelimitata. Daca nu esti cu adevarat pasionat, mai bine incerci alte business-uri ceva mai usoare.
Incearca sa lucrezi cateva luni inainte intr-un food truck pentru a te acomoda cu fluxurile, mediul de lucru, echipamentele si interactiunea cu oamenii. Te salveaza de multe griji, intrebari si bani irositi ulterior.
Planifica-ti cu grija bugetul pentru investitie si cauta intotdeauna mai multe alternative pana sa iei decizia finala", a conchis antreprenorul.

Sursa foto: Maidan

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri