Orice companie ajunge la un moment dat in evolutia sa sa aiba nevoie de o revizuire fiscala (tax review). Fie ca se doreste atragerea unor noi investitori sau doar o pregatire temeinica pentru verificari din partea Fiscului, o revizuire clarifica situatia fiscala a companiei si poate identifica chiar oportunitati fiscale care altfel ar putea fi pierdute.

"Consideram ca nu exista companie in viata careia sa nu apara necesitatea unui tax review. Aceasta nevoie va fi declansata fie de etapa de maturitate in care afla compania sau de diversi factori externi", a declarat Mihaela Iacob, tax manager la firma de consultanta Accace.

Potrivit acesteia, societatile solicita, in principal, servicii de tax review in urmatoarele situatii:

  • Compania desfasoara tranzactii pentru care tratamentul fiscal nu este foarte clar;
  • Managementul companiei se modifica astfel incat sa aiba o noua imagine asupra riscurilor si oportunitatilor fiscale;
  • Actionarii se gandesc sa atraga alti investitori in afacerea lor;
  • Compania se asteapta sa fie supusa unei inspectii fiscale din partea autoritatilor fiscale.

Revizuirea fiscala este un instrument suplimentar de verificare a serviciilor de contabilitate. In general, serviciile de contabilitate nu se concentreaza, in mod expres, asupra zonei fiscale si, astfel, pot exista situatii in care anumite tranzactii, evenimente, schimbari de legislatie sa nu fie interpretate corect sau situatii in care diverse oportunitati fiscale sa nu fie identificate.

"Tinand cont de efervescenta schimbarilor din domeniul fiscal din ultimii ani in Romania, precum si dinamica schimbarilor in abordarea autoritatilor fiscale privind diverse spete, este foarte probabil ca anumite tranzactii sa nu primeasca tratamentul fiscal corect sau cel mai favorabil. Prin intermediul unui tax review, companiile pot identifica zonele de risc fiscal inainte ca autoritatile sa demareze o inspectie fiscala si pot diminua atat probabilitatea ca anumite riscuri fiscale sa se materializeze, cat si expunerea financiara", afirma Mihaela Iacob.

Beneficii ale unei revizuiri fiscale

  • Companiile isi pot pregati din timp argumente solide pentru a-si sustine abordarea fiscala;
  • Companiile pot corecta tratamentul fiscal aplicat unor tranzactii, astfel incat sa limiteze sumele de penalitati si amenzi datorate;
  • Companiile pot cere clarificari suplimentare sau un punct de vedere unor experti avizati din cadrul unor directii de legislatie ale Ministerului Finantelor Publice/ANAF mai bine pregatiti decat membrii unei echipe de inspectie fiscala.

Durata unei revizuiri fiscale poate varia in functie de complexitatea activitatii societatii, de durata analizata si disponibilitatea informatiilor si a reprezentantilor companiei.

"Perioada minima de desfasurare a unui tax review ar fi de 2 saptamani, dar se poate desfasura si pe o perioada care depaseste o luna. Recomandarea noastra este ca un tax review sa acopere perioadele deschise din punct de vedere fiscal, adica care pot fi supuse inspectiei de catre autoritatile fiscale", a declarat Mihaela Iacob.

La ce se expun companiile daca nu sunt identificate riscurile fiscale

  • Penalitati si dobanzi de intarziere - o suma de 10.000 lei neplatita la timp poate genera penalitati si dobanzi de intarziere de aproape aceeasi suma, calculate pentru perioada de prescriptie fiscala de 5 ani;
  • Amenzi de nedepunere la termen/corecta a declaratiilor - amenda minima de nedepunere la termen/corecta a declaratiilor pentru persoane juridice este de 500 lei si companiile pot plati amenzi de pana la 30.000 lei pentru o singura declaratie nedepusa corect pe o perioada de 5 ani;
  • Responsabilitatea administratorului - in anumite conditii, administratorul poate deveni raspunzator si din punct de vedere penal pentru neindeplinirea obligatiilor fiscale ale societatii.

Etapele unei revizuiri fiscale

  • Intalniri cu reprezentantii companiei pentru a intelege activitatea clientului, politicile contabile si politicile interne;
  • Analiza rapoartele de audit si/sau inspectiilor fiscale din perioadele anterioare;
  • Revizuirea declaratiilor fiscale si a celorlalte rapoarte/informatii in baza carora au fost pregatite;
  • Discutii si analiza tratamentului fiscal aplicat principalelor tranzactii desfasurate de companie;
  • Evaluarea principalelor riscuri fiscale ce decurg din activitatea companiei si identificarea modalitatilor de diminuare a acestor riscuri;
  • Evaluarea existentei unor posibilitati de planificare/eficientizare fiscale si identificarea modalitatilor de implementare eficienta;
  • Identificarea posibilitatilor de recuperare a impozitelor platite in exces (daca este cazul);
  • Pregatirea unui raport detaliat ce cuprinde:
    • descrierea riscurilor fiscale identificate si cuantificarea acestora, acolo unde este posibil;
    • descrierea posibilitatilor de eficientizare fiscala, precum si beneficiile pe care le-ar aduce;
    • descrierea situatiilor in care impozitele au fost platite in exces si metoda de recuperare a acestora.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri