Soferii romani a caror masina a fost avariata intr-un accident nu cer un alt autoturism la schimb pe perioada reparatiilor, desi asigurarea RCA acopera inchirierea, spre deosebire de soferii europeni si americani care folosesc acest serviciu, spune Dan Stefan, director executiv si unul dintre fondatorii Autonom, companie de servicii in domeniul mobilitatii, cu inchirieri pe termen scurt, mediu, lung, management de flota, shuttle.

"In strainatate, mai ales cand vorbim de flote, soferilor li se pare normal sa beneficieze de o masina la schimb din partea asiguratorului, sa fie inclus in polita, macar in cea Casco. In Europa, in toate asigurarile obligatorii este inclusa aceasta masina la schimb sau continuarea calatoriei in alt fel, cu taxi, etc. In Austria s-a mers si pe o formula echivalenta in care poti sa ai o suma de bani in schimb", a adaugat managerul Autonom Rent a Car.

Si in polita de asigurare RCA din Romania este acoperita perioada in care masina este in reparatii, nu si timpul in care masina asteapta sa fie reparata. Mai multe detalii despre cum se poate obtine o masina de inlocuire si in ce conditii gasiti aici.

"Modificarile care s-au intamplat in ultimii 2 ani la legea RCA-ului (noiembrie 2016), printr-o Ordonanta de Urgenta data de Guvernul Ciolos, au dus la tot felul de alinieri la directive europene despre ce inseamna un produs de asigurare minim obligatoriu. Asigurarea RCA, in momentul de fata, in Romania, acopera si lipsa de folosinta. Pe perioada reparatiilor asiguratul pagubit poate solicita nu doar repatia masinii, ci si tractare si masina la schimb. In Romania sunt cateva sute de mii de accidente pe an, 200-300.000 de daune pe RCA, iar din acestea sub 1% din asigurati cer masina la schimb. Speram ca in cativa ani macar 10% din persoane sa ceara masina la schimb, pentru ca acest drept este inclus in polita RCA," spune Dan Stefan.

Patru ore de manopera pot fi echivalate cu o zi de masina la schimb. Spre exemplu, daca ai avut masina in reparatii peste 20 de ore de manopera, poti sa ceri asiguratorului o masina la schimb 5 zile.

Masina trebuie sa vina de la o firma de inchirieri, nu de la un service sau un dealer. Trebuie identificat din nota de constatare numarul de ore de reparatii si trecute in dosarul de dauna. Masina poate fi dintr-o clasa similara sau inferioara, daca este de acord clientul. Carburantul il plateste clientul, perioada de folosinta a masinii este acoperita de polita RCA a celui care ti-a lovit masina.

"Toate politele emise dupa decembrie 2016 pana in prezent, chiar si la utilitare, au inclus acest serviciu de masina la schimb. Avem protocoale de decontare directa cu majoritatea asiguratorilor internationali si chiar si cu cei care nu avem vrem noi sa ne asumam. Facem o conventie cu clientul si ne ocupam noi de tot. Practic clientul va beneficia de acest lucru, trebuie doar sa semneze un contract cu noi si mai departe ne ocupam noi sa luam banii de la asiguratori. Serviciul este disponibil doar pe teritoriul Romaniei. Noi livram masina acasa la client sau la firma. Facem asta in orice punct din tara", a adaugat managerul Autonom.

In America, acest serviciu de masina la schimb este de peste 60 de ani, iar de 20-30 de ani este prezent si in Europa.

Autonom are 45 de puncte de lucru in peste 30 de orase din tara, inclusiv in orase secundare. In ultimul an, compania a deschis agentii in orase mai mici, in jur de 100.000 de locuitori, unde nu era prezenta pentru ca nu avea suficient volum. Autonom are circa 80% din inchirieri din zona de corporate.

Compania va ajunge in vara la 5.000 de masini in flota, de aceea a deschis birouri si in Baia Mare, Satu Mare, Bistrita, Valcea, Targu Jiu, Focsani, Buzau. In aceste orase, lucreaza cu echipe mai mici, de 2-3 oameni, 10-20 de masini.

"Cu acest produs de masina la schimb si prin intermediul asiguratorilor suntem deja acolo, aproape de oameni si de service-ul lor si ne este si mai usor logistic sa ajungem in orice punct intr-o ora-doua sa putem livra o masina. O mare parte dintre flotele din Romania au diverse pachete prin care beneficiaza de masina la schimb de la noi fie ca platesc cu ziua, fie de multe ori serviciul este inclus intr-un alt produs. Avem inclusiv un produs care este pe acelasi mecanism cum functioneaza Casco. Ei platesc o suma si au inclus un numar de interventii, masina la schimb, asistenta rutiera, serviciul door to door, sunt pachete de servicii", a precizat Dan Stefan.

Din flota Autonom, aproximativ 38% dintre masini sunt pentru inchirieri pe termen lung (leasing operational), serviciu care va ajunge la 50% pana la sfarsitul anului, considera antreprenorul.

Ride sharing-ul, pe lista Autonom

"Este posibil sa facem si noi, peste cativa ani, ride sharing, insa vrem sa existe clarificari in acest sens si in legislatia locala. Deocamdata, se pare ca serviciile acestea sunt intr-o zona putin neclara. In ceea ce priveste car sharing-ul, produsul este foarte interesant pentru consumatori, dar foarte costisitor pentru cine il ofera, iar in prezent, in Romania, nu exista un model economic care macar sa aduca pe break-even acest business. Testam si noi o gramada de solutii in toate domeniile. Vom lansa servicii noi in viitor", mai spune Dan Stefan, care foloseste servicii de ride sharing, metroul, merge pe jos, cu bicicleta, cu transportul public.

Antreprenorul considera ca serviciile de sharing vor prinde in viitor pentru ca autovehiculele sunt foarte putin folosite, durata de rulare a acestora fiind de sub 5% din timp, in restul de 95% fiind parcate.

Autonom Rent a Car este un business cu o cifra de afaceri de 22 de milioane euro, iar la nivel de grup de 27 de milioane euro. Pentru anul acesta, asteptarile sunt ca businessul va creste cu 20%. Compania este prezenta in Ungaria, Serbia si urmeaza Bulgaria si alte tari din Vest, posibil Austria. La nivel de grup, compania romaneasca are 500 de angajati.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri