Furnizorii chestionati au raportat un numar total de 165 de incidente care au afectat securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice in 2012. Dintre acestea, 60% au fost determinate de cauze externe, precum lucrari de constructie si intreruperi in furnizarea energiei electrice, fenomene naturale sau furturi de cabluri, iar restul au avut cauze interne furnizorilor de comunicatii (defectiuni ale echipamentelor, erori de software, erori umane).
Astfel, 39% dintre incidentele raportate au fost generate de terte parti in mod accidental, prin distrugerea unor echipamente si cabluri in urma unor lucrari de constructie sau prin intreruperea furnizarii energiei electrice, 37% au fost cauzate de erori de sistem, blocarea sau defectarea unor echipamente, erori de configurare, congestii in retea, iar restul au fost cauzate de fenomene naturale, actiuni rau intentionate si erori umane.
Potrivit datelor ANCOM, numarul mediu estimativ de conexiuni afectate de fiecare incident produs in anul 2012 a fost de 72.224 de conexiuni, iar incidentele au afectat in total aproximativ 12 milioane de conexiuni. Cele mai multe incidente au afectat serviciile de telefonie fixa sau cu mobilitate limitata si serviciile de acces la internet prin conexiuni permanente la punct fix (aproximativ 50% din incidente). In plus, resursele cele mai afectate de incidente au fost tronsoanele de fibra optica (30%) si echipamentele retelelor radio de acces GSM (23%).
Durata totala a incidentelor raportate pentru anul 2012 a fost de 1.428 ore, in timp ce durata medie a unui incident a fost de 8,65 ore. Incidentele cauzate de fenomene naturale, (in principal de caderile masive de zapada din lunile de iarna, au avut o durata mult mai mare decat oricare alt tip de incident, in medie de 31 de ore. De altfel, cele mai multe incidente (15%) din cursul anului trecut au fost inregistrate in ianuarie.
Aproximativ jumatate dintre incidentele raportate ar fi putut impiedica sau perturba apelurile de urgenta la numarul 112.
Pe baza rezultatelor studiilor realizate in 2012 si 2013, ANCOM a elaborat si va adopta in curand o procedura nationala de raportare periodica a incidentelor de securitate cu impact semnificativ si, corelat, masurile minime care trebuie luate de furnizori in vederea cresterii gradului de securitate si integritate a retelelor si serviciilor de comunicatii electronice.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: