Acest interviu face parte din proiectul „România 2030 - Afacerile Viitorului”, realizat de wall-street.ro și Banca Transilvania. Proiectul își propune să promoveze afacerile românești care inovează și schimbă industria din care fac parte.

„Bună, eu sunt Saro!” Așa își va începe călătoria asistentul virtual creat de Digital Nation care va ajuta elevii, studenții și tinerii să aibă rezultate cât mai bune la teste, la teze, dar și la examenele din viața lor. La început, Saro va avea ca obiectiv să te cunoască, să-ți pună niște întrebări, să-ți dea ocazia să o cunoști pe ea și să-ți povestească cine este și care este scopul ei. Asistentul AI vorbește cu tine în mod proactiv, inițiază conversații profunde, mulate pe personalitatea ta din timpul unui curs, cu obiectivul de a te motiva să continui cursul, să nu renunți și să continui să înveți în mod integrat noțiunile de care ai nevoie.

Ca să te poată motiva, Saro ia în calcul notele, calificativele sau scorurile pe care le ai la școală, dar și alți parametri care țin de interesele tale, hobby-urile tale și obiceiurile pe care le ai.

Spre exemplu, dacă tu asculți un anumit gen de muzică sau dacă ai anumite interese într-o anumită zonă, Saro o să vină și o să facă legături între obiectivele tale de formare și domeniile tale de interes. Asta e foarte important. Mai există o componentă de parametri care sunt foarte dinamici, cum ar fi știrile și noutățile (...) De pildă, dacă tu înveți marketing digital și s-a lansat un instrument nou de învățare săptămâna trecută, Saro o să-l folosească în conversații, să-ți stârnească interesul vizavi de el.

Paul Apostol, fondator Digital Nation

Saro este rezultatul unui proces de doi ani în care experții de la Digital Nation au testat și experimentat mai multe soluții într-un laborator intern de tehnologii AI, dotat cu infrastructură specializată. Produsul a fost testat pe 1.000 de participanți din programul Generația Tech, dezvoltat de Digital Nation, care îi ajută pe tineri și pe adulți să își dezvolte abilități digitale. Rezultatele preliminare arată că cei care au interacționat cu Saro au avut cu 41% mai multe șanse să-și completeze temele decât cei abordați prin mesaje clasice prin e-mail sau SMS.

Afacerile Viitorului | Inovație în educație: Saro, antrenoarea cu inteligență artificială care te împinge de la spate să înveți dacă ești elev sau student

Tineri care sunt parte din programul Generația Tech, inițiat de Digital Nation, care a facilitat dezvoltarea gratuită de abilități digitale pentru peste 9.000 de români, cu vârste cuprinse între 16 și 65 de ani. Sursa foto: Digital Nation

„Anul acesta va fi primul an în care vom lucra cu studenți și cu elevi dintr-un liceu și dintr-o universitate, pentru ca Saro să poată să-i ajute și pe cei care învață în alte contexte de formare, mai ales în universități, în sesiune. A treia fază de dezvoltare va fi atunci când SARO te va putea ajuta pe tine ca adult, să faci o reconversie profesională, să înveți ceva nou sau să faci o supraspecializare la jobul pe care-l ai deja. În această ultimă fază ne propunem să fie o soluție generală de tip antrenor personal, care să te susțină în obiectivele tale de informare și învățare”, a precizat Paul Apostol.

Versiunea a doua a asistentului Saro, adică cea în care va ajunge în școli, licee și universități (unde va exista o colaborare sub forma unui parteneriat), va fi lansată în septembrie 2024 și își propune să ajungă la peste 4.000 de elevi și studenți. Până atunci, însă, specialiștii de la Digital Nation lucrează împreună cu mai mulți scenariști pentru a oferi o interfață umană asistentei virtuale, care să se plieze pe modul în care conversează.

„Aici vorbim de la limbaj paraverbal, emoticoane și inclusiv GIF-uri. Avem în test acum posibilitatea să-ți trimită și mesaje vocale și chiar să primească aceste mesaje vocale și să le înțeleagă, să le interpreteze”, a mai adăugat Paul.

Interesant este că Saro are create și niște mecanisme în așa fel încât să preîntâmpine demotivarea celor care studiază. Paul Apostol spune că, statistic, în fiecare ciclu de învățare, intervine, după aproximativ două-trei luni un sentiment de lipsă de motivație. De exemplu, o analiză internă desfășurată de Digital Nation arată că 9 din 10 studenți spun că și-ar fi dorit să se fi implicat mai mult în cursul pe care l-au parcurs. Mai mult, Saro colectează date relevante și pentru profesori și mentori, furnizându-le informații despre motivația fiecărui student, precum și feedback despre calitatea orelor și nivelul de dificultate.

„Un profesor care lucrează cu Saro va putea să aibă rezultate legate de motivația clasei. Spre exemplu, Saro îi va spune `uite, acești studenți sunt mai puțin motivați` sau `Uite, punctele de motivare cel mai des întâlnite la clasă sunt acestea`. Sau uite, la bucata asta de curriculum lumea nu mai e așa atentă, există o deconectare”, explică fondatorul companiei.

Soluția Saro este scalabilă și accesibilă și poate fi integrată ușor în universități, licee/colegii sau școli, folosind infrastructura de date deja existentă în majoritatea unităților de învățământ (cum ar fi catalogul online sau planificatorul de lecții).

Sistemul educațional din România, un „vas petrolier”, dar care are tot drumul liber înaintea sa

Pentru a dezvolta acest asistent AI, Digital Nation a primit un grant de 700.000 de dolari de la Google, la care se adaugă o investiție internă de 150.000 de dolari. Compania românească a mai primit în trecut finanțări de la gigantul tech, cu care au fost implementate programe precum IMM Online și Generația Tech, care îi ajută pe tineri și adulți să își dezvolte abilități digitale și care a ajuns la peste 9.000 de beneficiari, în opt ani.

Ne este ușor să lucrăm cu companii gigant care înțeleg ce înseamnă zona din inovație, precum cei de la Google. Sperăm la deschidere din partea ministerului, a universităților și a școlilor în a lucra împreună cu noi și în a adapta tehnologii care să ajute.

Paul Apostol, fondator Digital Nation

2023 a fost anul competențelor digitale în Europa, dar nu și în România. Țara noastră se află constant pe ultima poziție în Indicele Economiei și Societății Digitale (DESI). În timp ce mulți văd provocările acestui context, sunt și companii care văd oportunități și loc de creștere.

„Dacă vorbim de educație și de inovație la nivel țării noastre, cred că aș descrie piața noastră ca fiind una ideală pentru că suntem la început (...) Avem toate șansele să implementăm și avem tot drumul înaintea noastră. Pentru mine, ca antreprenor, este o componentă bună faptul că suntem la început, înseamnă că putem asimila tehnologii simple, medii și înalte. Ecosistemul de educație este într-adevăr greoi, dar asta pentru că e imens. Ai milioane de studenți și elevi și un sfert de milion de cadre didactice în România (250.000). Și asta îl face pe sistem să fie ca un vas petrolier pe care nu poți să-l schimbi, să-l întorci dintr-o manevră. Și atunci, într-adevăr, e o provocare, dar față de alte țări care n-o să poată să-și crească populația de 10-15 ori în doi ani, noi o să avem acei doi ani de încercări pentru a reuși până la urmă să producem o transformare. E un avantaj enorm”, concluzionează fondatorul Digital Nation.

Sursa foto: Digital Nation