30 Mai 2024

Afacerile Viitorului | CD-ul din investigațiile imagistice trebuie să rămână istorie. Cum inovează Medicai medicina românească și nu numai



În România, la fel ca în multe alte țări, CD-ul are deja „tradiție” în clinicile specializate în care pacienții vin să își facă o radiografie. Antreprenorul Mircea Popa și-a dorit un altfel de parcurs în relaționarea cu sistemul medical, motiv pentru care a pus bazele unei platforme online de imagistică medicală ce permite colaborarea multidisciplinară între doctori și pacienții lor. Spune că vrea ca CD-ul să rămână istorie și să nu mai fie plimbat de la un cabinet la altul.

Medicai este un start-up românesc din domeniul medtech ce activează pe zona de imagistică. Practic, platforma creată de companie ajută datele să ajungă de la A la B, printr-un nou gen de infrastructură, cea cloud, fără să mai fie nevoie de clasicul CD pe care ni-l dă medicul după ce ne facem o analiză specifică, de tip RMN sau CT. Medicai oferă oricărui utilizator posibilitatea să-și creeze o arhivă personală de analize medicale imagistice pentru a putea urmări evoluția afecțiunilor pe care le investighează.

„În continuare există posibilitatea să te duci într-un centru de imagistică, cu mașinării foarte complexe, avansate, și să pleci cu un CD. Noi vrem să schimbăm acest lucru. Și nu e vorba doar despre a face un mediu de transfer, prin faptul că am CD-ul acesta și vreau să ți-l transfer ție, ci e despre a avea și o viziune și asupra întregului mediului”, a declarat pentru Wall-Street.ro Mircea Popa, fondator și CEO Medicai.

Medicai lucrează în România cu câteva spitale mari, publice, atât din București, cât și din afara Capitalei, dar și cu mai multe rețele private de sănătate. Clienți are și din Marea Britanie și în SUA (15% dintre clienți provin de pe piața americană), țară în care își concentrează cea mai mare parte a activității, dată fiind maturitatea pieței de peste Ocean.

SUA reprezintă, practic jumătate din piața globală de sănătate. Mai sunt câteva piețe mari, Germania, Japonia care sunt în creștere. În același timp, e foarte greu să faci o alegere bună acolo, pentru că sunt pături diferite, limbi diferite.

Mircea Popa, fondator și CEO Medicai

În 2022, Statele Unite ale Americii erau lider în ceea ce privește cheltuielile cu sănătatea, contribuind cu echivalentul a 16% din PIB, fiind urmate de Germania și Franța care alocă 12,7% și, respectiv 12,1% din PIB pentru aceste tipuri de costuri, arată datele unui raport OECD din 2023. România a direcționat, în 2021, aproximativ 6,5% din PIB către sănătate, având cea mai slabă performanță la nivelul țărilor UE când vine vorba de cheltuielile din sistemul medical, conform datelor centralizate tot de OECD.

La nivelul UE, cheltuielile guvernamentale pentru sănătate au urcat până la 8% din PIB în 2020, comparativ cu 7% din PIB în 2019. Sănătatea a rămas al doilea mare capitol de cheltuieli guvernamentale în UE, după protecţia socială.

„România nu mi se pare o piață pentru inovație. Pur și simplu nu suntem pregătiți. Noi n-avem infrastructură, n-avem cunoștințe, n-avem modele de business. Nu există. Și atunci nu poți să construiești un produs uitându-te la piața din România, așa că te uiți la alte piețe. Și scopul nostru a fost să testăm produsul aici, în România, în bătălie și am văzut că rezistă (...) Sunt multe lucruri care lipsesc aici, inclusiv tehnologie, infrastructură. Adică e ca și cum faci o mașina de Formula Unu, dar tu n-ai drumuri. Și zici, uite ce mișto, merge rapid, dar n-avem unde să o punem pe șosea, că n-avem șosele”, a explicat Mircea Popa.

În viitor, „fiecare pacient va fi o boală rară”

Medicina personalizată va deveni o abordare comună în viitor, la nivel de diagnosticare și tratare a mai multor boli, moment în care fiecare caz va putea fi tratat ca fiind „o boală rară”, spune fondatorul Medicai.

„Va crește exponențial complexitatea actului medical în sine. O să avem medicină personalizată pentru că apare din ce în ce mai multă informație. Fiecare caz sau fiecare pacient va fi o boală rară. Dacă te uiți acum la ce se întâmplă cu bolile rare, niciodată n-ai un expert sau trebuie o echipă multidisciplinară, deci o mulțime de resurse. Însă, acum, cu avansul științei, fiecare pacient va fi un caz unic (...) Știința a ajuns până în punctul în care se uită la gene și care generează medicamente care merg fix pe ADN-ul pacientului”, spune Mircea Popa care oferă ca exemplul diabetul, o boală care a putut fi tot mai bine clasificată pe măsură ce și inovația a pătruns tot mai mult în medicină.

Antreprenorul este de părere că inteligența artificială va juca un rol crucial în sistemele medicale din întreaga lume, pe măsură ce va ajuta la adoptarea de soluții noi și va crea alte fluxuri de lucru care, în final să ajute cât mai mult pacientul în problemele sale de sănătate. Organizațiile din întreaga lume din domeniul sănătății au în plan să investească tot mai mult în proiecte de inteligență artificială generativă. O cincime dintre liderii din industriile de asistență medicală raportează o creștere de peste 300% a bugetelor alocate pentru proiectele AI generative, arată datele unui sondaj realizat de compania John Snow Labs.

„Sunt multe soluții care apar acum, de la cum să nu mai ai sistemul în spital, de la monitorizare acasă, de la triere și la chemare a pacientului în anumite centre ca sa nu îl mai pui să vină într-un spital mare. O să vrei să faci rutarea asta eficientă a pacientului și a resurselor. Nu vrei să folosești un expert într-un singur loc, ci în cât mai multe locuri și într-un mod cât mai eficient. Nu mai vrei să lași resursele astea scumpe să stea, să scrie documente, să facă hârtii, o să vrei să automatizezi lucrurile acestea. Se vor întâmpla foarte multe lucruri noi”, a mai declarat Mircea Popa.

Medicai este un start-up care a luat naștere în 2019, iar în prezent are o echipă de 15 oameni. Antreprenorul își dorește ca în viitorul apropiat să atragă și noi finanțări, însă crede că este dificil un astfel de proces acum, dată fiind situația economică încă incertă de la nivel global. Deocamdată, atenția celor de la Medicai va fi să aducă în curând noi îmbunătățiri pentru produsul creat, direcția fiind de a crește rapiditatea, eficiența și de a face tehnologia care stă la baza platformei cât mai flexibilă și scalabilă.



Citeste si