Wall-Street.ro și Future Banking îți prezintă în cadrul proiectului "50 de inovații care au schimbat bankingul" proiectele, tehnologiile și funcționalitățile care ne-au determinat să facem banking altfel, să ne schimbăm obiceiurile de plată sau să ne simplificăm semnificativ viața de zi cu zi în sfera financiară.

Tap to Phone” este o inovație lansată de Visa menită să ajute micii comercianți să își extindă business-ul prin acceptarea plăților cu cardul. Soluția de plată a fost lansată în România la finalul anului 2020, moment în care Visa a colaborat cu două bănci comerciale prezente în țară, urmând să fie adoptată la scară largă la finalul lui 2021. Noua soluție a venit „ca o mănușă” în contextul în care, în plină pandemie, încercam să limităm contactul pentru a ne păstra mâinile curate.

Tap to Phone” este o soluție care ajută comercianții, în general micii antreprenori din România, să accepte plăți digitale. Practic, orice telefon cu un sistem de operare Android poate fi transformat într-un terminal de acceptare a plăților cu cardul, iar experiența clientului și a comerciantului este exact aceeași ca și cu un terminal clasic. Datele noastre arată că la finalul anului trecut, aplicația Tap to Phone era instalată pe mai mult de 50.000 de dispozitive mobile în România”, explică Elena Ungureanu.

Tap to Phone: Cum pot comercianții să își instaleze funcția pe telefon

Funcția „Tap to Phone” se pretează în general afacerilor mici, dar și curierilor sau brokerilor: în general, în situațiile în care locația business-ului nu permite instalarea unui terminal POS clasic. Pentru a putea instala această soluție, comercianții trebuie să intre în contact cu instituțiile financiare (bancare și nebancare) cu care Visa a intrat în parteneriat. Următorul pas constă în descărcarea aplicației pe telefonul mobil sau tabletă.

„Lucrăm cu comercianții prin intermediul partenerilor, mai exact cu instituțiile financiare bancare și nebancare. Din momentul în care micul comerciant intră în posesia unui contract de acceptare cu una dintre entitățile care oferă acest serviciu, totul se desfășoară foarte simplu, pentru că soluția este făcută astfel încât să fie intuitivă. Practic, comerciantul își descarcă aplicația pe telefonul mobil, iar din acel moment comerciantul poate să accepte plăți digitale exact ca și cu un terminal clasic”, explică reprezentantul Visa.

În momentul de față, ponderea cheltuielilor pe card în totalul consumului privat al populației este aproximativ de 30%. Cu toate că Elena menționează că România a avut o evoluție rapidă în ceea ce privește plățile digitale, ea spune că există un decalaj important între noi și Uniunea Europeană, unde ponderea plăților electronice este de 44%.

„Pentru ca un comerciant să existe și să își ducă afacerea la următorul nivel este necesar să accepte plăți cu cardul. În afară de un management mai bun al fondurilor, în acest mod poate accesa categorii noi de clienți care sunt obișnuiți să plătească cu cardul, deci comercianții pot accesa și piețe noi. În plus, acceptarea plăților cu cardul va ajuta comercianții în raport cu turiștii care vin la noi în țară. Este esențial pentru că economia se îndreaptă în direcția digitalizării”, spune Elena Ungureanu.

La mijlocul lui 2023, România se afla la aproximativ 21 de terminale la 1.000 de locuitori, iar media europeană era la aproximativ 50 de terminale la 1000 de locuitori (date BCE pentru UE).

Au încredere românii să plătească cu cardul la un telefon? „Românilor le place să plătească contactless”

Românii aveau peste 65 de miliarde de lei cash „la saltea” la finalul lui iunie 2023, cu 12% mai mult decât aveam la finalul verii din 2022, în ciuda faptului că valoarea reală a acestora scade pe zi ce trece din cauza inflației. Cu toate că românii nu par încă dispuși să renunțe la cash, tânăra generație a început să folosească exclusiv cardul bancar. Din acest motiv, comercianții care nu au început să introducă încă mijloace digitale de plată riscă să își piardă clienții din cauza concurenței.

„Există o schimbare de mentalitate și toată industria a contribuit la acest lucru. Am ajuns într-un punct important, însă mai avem mult până când reușim să transferăm cât mai multe tranzacții în plăți digitale. Românilor le place să plătească contactless: conform studiilor noastre, un procent de aproximativ 30% dintre români folosesc deja portofele digitale. Practic, Tap to Phone a venit ca o completare a soluțiilor de acceptare pentru comercianți”, declară Elena.

În România, o creștere de 5% a plăților digitale în cinci ani consecutivi ar aduce o creștere a PIB-ului cu aproximativ 7 miliarde de lei, conform unui studiu Visa. Limitările în utilizarea plăţilor digitale au ca cel mai probabil rezultat profituri mai mici și costuri mai mari pentru antreprenori și afaceri, precum și o trasabilitate scăzută a fluxurilor de bani. Toate acestea determină o creștere a economiei informale, care în 2023 a atins 30% din PIB în România, conform datelor din studiul menționat anterior.

Tap to Phone, soluția potrivită pentru serviciile care nu au un preț prestabilit: „Niciodată nu știi cât te costă când ți se strică frigiderul”

Bucureștiul a început să semene tot mai mult cu o capitală europeană din Vest, lucru datorat evenimentelor care colorează străzile gri din orașul numit cândva „Micul Paris”. Fie că vorbim de taraba cu clătite sau standul de porumb fiert, comercianții de pe stradă aveau nevoie de metode prin care să își poată vinde produsele unui public tânăr, care a renunțat în general la cash. Elena Ungureanu spune că soluția Tap to Phone este potrivită și comercianților care oferă servicii la fața locului și nu pot să stabilească un preț înainte de manoperă.

„Câteva exemple sunt comercianții din transporturi, restaurante, cafenele sau târgurile cu mâncare pe care le vedem tot mai des prin București. Această soluție se pretează și industriilor unde prețul este stabilit la fața locului: niciodată nu știi cât te costă când ți se strică frigiderul, însă opțiunea de a plăti contactless prin Tap to Phone elimină grija de a scoate cash. Depanero este unul din comercianții care este încă de la început cu noi. Tehnicienii trebuie să se deplaseze la domiciliul consumatorilor pentru constatarea defecțiunilor sau pentru repararea lor. Plata este făcută imediat și nu este singurul exemplu”, adaugă reprezentantul Visa.

Sursa foto: Visa