16 Mai 2024

Bancomatul contactless: Tehnologia care a anticipat o pandemie și care ne ajută să ne ținem mâinile curate



În România, primii bani retrași de la bancomat fără să introduci cardul bancar în fanta aparatului se întâmpla în anul 2019, la scurt timp după ce tehnologia a fost implementată la nivel internațional. Această inovație bancară a deschis un nou drum a digitalizării bancare în România: clienții puteau să scoată bani cash fără a avea neapărat cardul bancar la ei, funcție care se putea efectua la fel de bine cu aplicația telefonului. Noua tehnologie pare că a anticipat nevoia oamenilor de a limita contactul fizic pentru reducerea transmiterii virusurilor: la câteva luni de la apariția primului bancomat contactless din țară, a început pandemia de COVID-19.

Wall-Street.ro și Future Banking îți prezintă în cadrul proiectului "50 de inovații care au schimbat bankingul" proiectele, tehnologiile și funcționalitățile care ne-au determinat să facem banking altfel, să ne schimbăm obiceiurile de plată sau să ne simplificăm semnificativ viața de zi cu zi în sfera financiară.

Vei putea citi în cursul acestui an despre 50 de inovații din banking, fintech și industria de plăți, lansate în ultimele decenii și prezentate chiar de către inițiatorii acestor trenduri.

În octombrie 2019 a apărut primul bancomat din România care oferă clienților posibilitatea de a folosi ATM-ul fără introducerea cardului fizic în fanta bancomatului. Această nouă tehnologie a fost implementată rapid de majoritatea băncilor din țară, iar, în prezent, peste un sfert din ATM-urile prezente pe teritoriul României au funcția contactless disponibilă.

România avea, la finalul primului semestru de anul trecut, un număr de 10.244 de bancomate pe teritoriul țării, conform datelor BNR. Dintre aceste bancomate, 4.631 de ATM-uri acceptă operațiuni contactless.

Număr cardul bancare/ ATM-uri România. Sursa: Baza de date BNR

Pandemia a adus boom-ul tehnologic al plăților contactless. Plățile la distanță ne-au ajutat să ne ținem mâinile curate

Cu toate că tehnologia contactless era deja implementată, plățile electronice, inclusiv cele contactless, au crescut în mod accelerat în anul 2020. La începutul pandemiei COVID-19, clienții erau îngrijorați de nivelul de igienă a bancnotelor, a POS-urilor sau a tastaturilor. Ca urmare, furnizorii de ATM-uri și POS-uri au început să implementeze sau să ofere ATM-uri contactless, prin care clienții puteau să minimizeze contactul direct al cardului bancar cu instrumentele bancare.

Există mai multe modalități prin care bancomatele fără contact confirmă datele unui client, potrivit GoBankingRates. Printre acestea se numără biometria, comunicarea în câmp apropiat, codurile de verificare sau un cod QR.

Acum, când pandemia pare să fie o poveste îndepărtată, românii încă folosesc tehnologia contactless a bancomatelor. Facilitatea a venit ca un ajutor pentru clienții care au renunțat la portofelul clasic și nu vor să poarte cu ei cardul bancar.

Dacă sunteți în căutarea un bancomat contactless puteți verifica harta ATM-urilor pe site-ul băncii la care ai emis cardul bancar. Bancomatele contactless prezintă simbolul contactless tap sub ecranul ATM-ului.



Citeste si