Criza din T4 2008, marcata de vanzari in scadere drastica
Lucruri bune, lucruri rele
Reducere a vanzarilor si scadere a profitabilitatii
Vanzarile online ajuta afacerile companiilor
3 / 4

Reducere a vanzarilor si scadere a profitabilitatii

Sfarsitul anului 2008 a insemnat si o devalorizare puternica a monedei nationale in fata valutelor internationale, care a determinat o evolutie negativa a parametrilor financiari, cresterea preturilor, reducerea salariilor, suspendarea veniturilor suplimentare specifice perioadei Sarbatorilor de la sfarsit de an etc. Dificultatile financiare din aceasta perioada au dus, pe langa reducerea volumului vanzarilor, si la o scadere importanta a profitabilitatii din ultima parte fata de cea de pe parcursul anului.

Astfel, Altex a avut in 2008 afaceri de 344 milioane euro, depasind cu 8,5% cifra de afaceri inregistrata in anul 2007.

Odata cu inceputul lui 2009, situatia a inceput sa se inrautateasca. In prima jumatate a acestui an, de exemplu, vanzarile Altex au scazut cu 50 de procente, la 83 milioane euro. S-a sesizat o cadere brusca, abrupta a vanzarilor, atat la nivelul companiei, cat si in ceea ce priveste piata locala de electroretail, care a coborat si ea cu 50%.

Cristian Moanta, directorul de marketing si vanzari al Altex, estimeaza vanzari de 104 milioane euro in al doilea semestru al anului, in scadere cu 40% fata de aceeasi perioada din 2008, lucru care va pozitiona compania usor peste nivelul pietei.

Flamingo International ocupa, anul trecut, a doua pozitie in topul primilor trei retaileri de electronice, electrocasnice si IT&C din Romania, date fiind afacerile realizate, de 203 milioane euro.

Cifra de afaceri a companiei a crescut cu 16% anul trecut, fata de 2007, iar profitul operational a fost zero.

Domo a avut, in 2008, afaceri cu 4% mai mari decat in anul precedent, pana la circa 200 milioane euro.

In primul semestru din 2009, grupul de electro-retail Flamingo a raportat afaceri in scadere cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 190 milioane lei (44,9 milioane euro).

“Am scazut foarte mult in prima parte a anului. Romania a fost una din cele mai afectate tari din Europa pe acest sector, inregistrand un declin de 44%. Ucraina in schimb, a cunoscut o scadere de 46%, iar singura tara care a mers pe crestere, chiar daca este una de 3%, a fost Germania”, declara, la finele lunii august, Stefan Treiber, actualul CEO al grupului.

Pentru 2009, Domo are ca obiectiv avansul cifrei de afaceri pana la 230 milioane euro si obtinerea unui profit situat undeva intre 4,6 si 6,9 milioane euro.

“Daca in urma cu doi ani 15% din afaceri veneau din distributia de electrocasnice catre retaileri independenti, in 2008 procentul s-a redus sub 10%. Astfel, retailul propriu-zis a avut o crestere accelerata.

De asemenea, Domo niciodata nu a sacrificat profitabilitatea. In istoria de 15 ani a companiei, fiecare exercitiu financiar a fost incheiat cu profit, mai mare sau mai mic, in functie de evolutia pietei. Pe timp de criza ajustam obiectivele de profit, dar nu preconizam si nici nu bugetam pierderi”, afirma Gabriela Mandrea.

In plus, scopul companiei este sa-si mentina cota de 20% din piata.

Pentru restul anului, Flamingo estimeaza o cifra de afaceri de peste 60 milioane euro, ceea ce inseamna ca la sfarsitul lui 2009, conform prognozelor celor trei mari jucatori, clasamentul se va schimba, iar Altex va fi urmat de Domo. In ciuda faptului ca Treiber sustinea ca Flamingo are toate sansele ca in zece ani sa fie pe primul loc in topul celor mai mari jucatori ai pietei in care opereaza, exista posibilitatea ca grupul sa fie detronat din pozitia pe care a ocupat-o in 2008.

Numarul total de unitati Flamingo a fost redus de la 114 in decembrie 2008, la 85 de magazine in iunie 2009, iar suprafata totala neta de vanzare a fost micsorata cu aproape 13.000 mp, de la 59.000 mp in decembrie 2008, la aproximativ 46.200 in prezent.

In prezent, Flamingo International are aproximativ 750 de angajati, din cei 1.000 existenti la sfarsitul lui 2008.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri