In cele mai multe dintre cazuri, cumparatorii de locuinte nu au experienta si pregatirea juridica pentru a intelege pe deplin clauzele contractului de vanzare, mai ales cele pregatite de dezvoltatori care beneficiaza de asistenta juridica de specialitate. Astfel, cel mai bun sfat pentru un client fara pregatire juridica este sa analizeze cu atentie drepturile si obligatiile fiecareia dintre parti si sa clarifice cu vanzatorul toate aspectele neclare din contract precum si cele legate de folosirea ulterioara a locuintei.
„Capcanele se gasesc de cele mai multe ori in articolele din contract care nu prevad in mod expres termene, sume fixe, conditii de plata a sumelor. De exemplu, daca intr-un contract cu plata in rate la dezvoltator se prevede ca pe durata folosintei, cumparatorul sa suporte toate costurile privind imobilul, cumparatorul trebuie sa solicite clarificari si sa prevada in mod expres in contract care sunt aceste costuri (cheltuieli de intretinere, impozit pe proprietate, asigurare locuinta, costuri de management), cuantumul lor si modalitatea de plata”, spune Ioana Negrea.
Un alt exemplu de clauza capcana este cea in care se prevede incetarea automata a contractului in cazul in care cumparatorul nu achita pretul sau parte din pret la o anumita data. „O astfel de clauza trebuie circumstantiata si de indeplinirea de catre vanzator a obligatiilor sale. De exemplu, in cazul in care cumparatorul nu poate contracta un credit pentru achitarea pretului pe motiv ca vanzatorul nu i-a pus la dispozitie documentele necesare privind titlul de proprietate asupra imobilului, contractul nu poate inceta automat”, a adaugat avocata.