Ce a dus la aparitia pool-urilor
'Pe timpuri de criza asocierea intr-un pool de buying iti da mai multa stabilitate'
Clienti competitori si acorduri de 'non-combat'
Avantaje si dezavantaje ale pool-urilor de media
Harta aliantelor media
3 / 5

Clienti competitori si acorduri de 'non-combat'

Piata isi continua consolidarea, iar urmatoarele luni ar putea aduce noi anunturi privind inchegarea de pool-uri media. Agentiile Universal McCann si Inititative se afla in discutii pentru crearea variantei romanesti a Magna – pool-ul de media buying al grupului Interpublic. Faptul ca Universal McCann lucreaza cu Vodafone iar Initiative, cu Orange, nu ar reprezenta un conflict de interese, in opinia lui Mihai Trandafir, managing director Universal McCann.

“Intr-adevar, Orange si Vodafone sunt niste competitori directi si unii dintre cei mai proeminenti din piata. Dar fiecare client se uita la competitorul lui direct, nu-l intereseaza cat de mare e. Pana la urma, rolul unui pol este sa aduca beneficii financiare suplimentare”, spune Trandafir.

Pool-urile de media ajung adesea sa reuneasca clienti competitori aflati in portofoliul agentiilor partenere – detaliu care ar putea fi privit ca un conflict de interese. Astfel, ARM cumpara spatiu media pentru bancile Credit Europe Bank si Banca Transilvania si pentru companiile de asigurari AIG, Aegon si Omniasig. La randul sau, PMG reuneste bancile BRD si Alpha Bank sau jucatori pharma precum Bayer si GSK.

Clientii competitori nu reprezinta un conflict de interese pentru un pool de media, sustine Claudia Chirilescu (foto), de la Spoon. “Un pool de buying priveste doar negocierile in care conteaza volumul. Strategia de business pe care o face fiecare dintre membrii unui pool pentru clientii lui este un aspect care ramane confidential. Clientii nu-si afla planurile de business unul de la altul”.

Dincolo de problema clientilor, agentiile care formeaza un pool de buying ar trebui sa adopte o strategie de “non-combat”, respectiv sa nu concureze intre ele in cadrul unui pitch, este de parere Razvan Varabiescu. “Eu n-as putea sa fac, de exemplu, un pool cu McCann atata vreme cat ma intalnesc cu el in pitch-uri si avem interese diferite. Pot sa fac un pool cu Tempo pentru ca n-o sa ma intalnesc niciodata cu el intr-un pitch. La fel, agentiile din GroupM – ar fi aberant sa se duca intr-un pitch sa lupte intre ele”.

Nerespectarea acordului de “non-combat” este si unul dintre motivele pentru care voci din piata sustin ca ARM nu va avea viata lunga. Un alt motiv este componenta diferita a actionariatului fiecareia dintre agentiile membre. De altfel, singurele pool-uri care reunesc agentii cu actionariat comun sunt AMCS si GroupM.

Cat despre crearea pool-ului Magna prin asocierea Universal McCann si Initiative, cele doua agentii nu luat inca o decizie. Intre timp, Initiative a incheiat cu DRAFTFCB si Brand Connection o alianta pe care nu o prezinta ca fiind un pool de media. In plus fata de serviciul de media buying, DRAFTFCB va avea acces si la instrumentele de cercetare si planificare media ale Brand Connection. Alianta va rula bugete de aproximativ 50 milioane euro anul acesta, potrivit Veronicai Savanciuc, presedinte Initiative Romania.

Alianta Inititative/DRAFTFCB/Brand Connection nu exclude posibilitatea infiintarii pool-ului Magna, sustine Mihai Trandafir de la Universal McCann, adaugand ca dimensiunea agentiei pe care o conduce (Universal McCann a rulat bugete de 70 mil. euro in 2008) ii permite oricum sa obtina de la furnizori cele mai bune oferte. “Si este garantia dovedita prin faptul ca n-am pierdut clienti pana acum”, spune el.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri