Care sunt cele mai importante probleme ale pietei de capital?
Tudorescu: Interesul investitional a intrat intr-o stare latenta
Este piata romaneasca pregatita de maturizare?
Voicu: Obiectivul principal al BVB ar trebui sa fie pozitia de lider regional
1 / 4

Care sunt cele mai importante probleme ale pietei de capital?

Parerile managerilor de fond sunt impartite in aceasta problema, desi, pana la urma, toate raspunsurile au un numitor comun: lipsa unor emitenti de calibru pe piata de capital romaneasca.

“In primul rand, Bursa de Valori Bucuresti ar trebui sa-si imbunatateasca relatia si capacitatea de negociere cu CNVM, pentru a exista un feedback constant din partea pietei catre autoritatea de reglementare, si pentru ca acest proces sa se desfasoare in cele mai bune conditii”, a declarat Eugen Voicu (foto), CEO Aviva Investors.

El considera ca acest fapt va duce la o dezvoltare accelerata a produselor si instrumentelor financiare necesare in extinderea activitatii Bursei, iar ulterior aceasta baza de instrumente poate fi promovata adecvat pentru a atrage emitenti din toate segmentele economiei la cota bursei.

Florin Dolea, CEO Pioneer Asset Management, sustine ca, din perspectiva investitorului, cea mai importanta problema este lipsa unei mase critice de emitenti de calibru, societati reprezentative pentru principalele sectoare economice locale sau regionale, cu o capitalizare, free-float si lichiditate suficient de mari.

“De mai mica importanta mi se pare dezvoltarea continua de instrumente financiare noi, la nivelul celor existente pe piete mature de capital, precum si realizarea de aliante strategice cu burse mari din Europa, care sa permita aducerea de noi instrumente financiare pe BVB”, a explicat Dolea.

In opinia sa, atingerea unui nivel minim de emitenti de calibru ar trebui sa reprezinte principalul obiectiv, desi toate pot fi rezolvate simultan.

Initiativa diversificarii instrumentelor exista ca preocupare a Bursei, iar un model care s-a vazut ca functioneaza este cel al lansarii unor produse sau instrumente “la pachet” cu o strategie de creare de piata, prin cooptarea unor brokeri in rolul de market-makeri, explica Cristian Tudorescu, director general Explore Asset Management

Un exemplu concret este cel al contractelor derivate pe EUR/RON la BVB, care au fost inexistente pana cand nu a aparut market-maker-ul in ecuatie sau dinamizarea intr-o anumita masura a tranzactiilor cu actiuni Erste Bank atata timp cat exista formatori de piata.

“S-a observat ca atunci cand Bursa isi asuma proiecte de la un capat la celalalt, de la oferirea instrumentelor la atragerea publicului prin marketing si educatie si mergand la atragerea brokerilor parteneri care sa sustina acele segmente de piata, ideile se pot concretiza cu succes”, a declarat Tudorescu.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri