Mihai Popescu, Aviva: Atitudinea fata de risc, gresita inainte de criza
Cornelia Coman, ING: Criza, o buna oportunitate pentru cei puternici
Radu Craciun, Eureko: Lipsa capitalului isi va pune amprenta pe mediul economic
1 / 3

Mihai Popescu, Aviva: Atitudinea fata de risc, gresita inainte de criza

Odata cu inceputul crizei financiare, o greseala frecvent intalnita la oamenii de business, in opinia lui Mihai Popescu (foto), CEO Aviva Romania, o reprezenta atitudinea fata de risc, care era mult subdimensionata fata de nivelul de incredere si optimisul in fata oportunitatilor oferite de afaceri.

„Criza m-a prins, ca si pe toata lumea, pe nepregatite si trebuie sa recunosc ca am fost foarte surprins. Nepregatit pe de o parte, pentru astfel de schimbari, semnificative si foarte bruste, si surprins pentru ca institutii financiare de calibru s-au prabusit peste noapte, fara sa existe analize care sa anunte asemenea situatii”.

De asemenea, "o greseala era ca abordarea fata de risc sau precautia era una subdimensionata in raport cu oportunitatile, optimismul si interesul pentru dezvoltare, foarte mare, pe care-l aveam ca manager, dar si la nivel de piata. Toti trebuie sa ne uitam mult mai atenti si sa depunem mult mai multa energie, astfel incat sa crestem prin mijloace mai variate si mai putin despre cum sa ne acoperim riscurile in cazuri nedorite sau neasteptate".

De atunci, „am trecut printr-un proces de reincadrare al necesitatilor, al costurilor etc. de la bunurile cele mai mai mari la cele mai mici si aceasta este un lucru sanatos in esenta. Stim ca nu este cel mai bun lucru atunci cand suprimam consumul, dar acest lucru este si o chestiune de responsabilitate individuala. Este un lucru pe care l-am facut pentru prima data cu totii in mod serios dupa 2008”, a mai spus el.

Ceea ce este cu adevarat dureros, mai spune seful Aviva, este ca nu exista o soliditate in actiunea lucrurilor, exista doar dorinta individuala de a realiza ceva si de a ne considera imuni sau rezistenti la schimbari adverse, cand de fapt criza ne-a aratat tuturor ca putem fi foarte fragili in conditii exceptionale si in sisteme diverse, nu numai in business.

"Criza ne-a invatat sa apreciem mult mai mult cresterile substantiale de esenta, decat cele conjucturale, explozive si foarte vizibile, dar fara fundamente foarte solide. Aprecierea unei cresteri durabile este mult mai importanta acum, insemnand pe principii economice solide, cu valoare adaugata reala".

Opus situatiei din Romania, in alte parti a existat o reactie mai buna la aceasta criza, din diverse motive, considera Mihai Popescu. Unul dintre acestea confirma ca in sisteme economice mai stabile astfel de curbe au mai existat si oamenii inteleg fenomenul de criza si de periodicitate. Acolo oamenii isi planifica mai mult la nivel individual viitorul financiar, investind in institutii puternice, cu experienta dovedita. "O astfel de planificare atenta ii face sa fie mai relaxati".

„Acum, o persoana care-si planifica viitorul profesional si financiar este cea mai afectata de criza, mai ales daca renunta la un plan de economisire pe termen lung si la pensie in particular, din motive de presiune financiara. „Fata de acesti oameni avem datoria sa explicam temporalitatea acestei crize, pe cand viitorul este inevitabil”.

„Peste 2-3 ani, lucrurile bune pe care le facem acum ne vor face sa privim in urma cu mandrie si respect, desi, poate in prezent, acestea au poate un impact redus. Insa, angajamentul, seriozitatea si responsabilitatea pe termen lung vor duce la mari schimbari de directie; fundamentata pe chestiuni strategice si durabile"

De asemenea, Mihai Popescu sustine, totodata, ca o mare parte dintre clienti interpreteaza aceste vremuri drept o oportunitate, in contextul in care, majoritatea romanilor au buna capacitate de intelegere a faptului ca lumea s-a schimbat.



Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri