Majorarea impozitelor va accentua recesiunea
Inflatia va urca, leul se va deprecia si deficitul tot nu se va redresa
Oamenii de afaceri, tot mai descurajati
FMCG: Dupa 20 de ani, someri in propria firma
Oameni de afaceri: Impactul nu va fi unul pozitiv
Imobiliare: Preturile apartamentelor noi vor creste din nou
Companiile cu marja mica de profit vor fi primele victime
Dezastru pentru economie: Efecte negative asupra iesirii tarii din recesiune
Ghenea: Romania ar putea reveni la perioada de la sfarsitul anilor '90
Majorarile fiscale vor dinamita bugetele de salarii in companii
Falimente si afaceri la negru in industria turistica
Cota unica va afecta investitorii la Bursa si SSIF-urile
Asigurari: Primele vor creste, iar economia se poate bloca
9 / 13

Ghenea: Romania ar putea reveni la perioada de la sfarsitul anilor '90

Marius Ghenea (foto), presedintele FiT Distribution si un cunoscut antreprenor roman, crede ca, in cazul majorarii cotei unice, achizitiile de produse IT si electronice vor fi in scadere. Potrivit acestuia, scaderea in aceasta industrie va fi mai mare decat pe segmentele de food si FMCG, deoarece oamenii vor trebui sa cumpere in continuare mancare si produse de necesitate imediata.

“Astfel, produsele care vor inregistra cele mai mari scaderi vor fi, ca si in perioada initiala a crizei din 2009, cele de folosinta indelungata si foarte indelungata (cea mai afectata zona va fi cu siguranta, din nou, zona imobiliara, apoi cea auto, de mobila, electronice, IT si alte produse de uz indelungat)”, arata Ghenea.

Cu privire la piata de e-commerce, el estimeaza ca vor aparea doua efecte ca urmare a majorarii cotei unice – unul va fi pozitiv, iar celalalt negativ.

“Pe de o parte, mai ales pe masura scaderii puterii de cumparare reale, consumatorii vor cauta tot mai mult solutii low-cost, solutii mai eficiente de achizitie a produselor si serviciilor de care au nevoie, iar in acest demers, tot mai multi consumatori vor fi convinsi de avantajele comertului online, asa ca putem in continuare sa estimam o migrare mai semnificativa a clientilor catre spatiul virtual, insa acestia vor cumpara mai putin, valoarea tichetului va fi in scadere”, opineaza antreprenorul.

In plus, acesta afirma ca este evident ca, in momentul in care romanii isi vor vedea salariul mai mic cu 4% din cauza cresterii cotei unice, vor consuma de fapt mai putin cu 8-10%, dintr-o prudenta absolut de inteles intr-o asemenea situatie. In mod paradoxal, dupa cum sustine el, economisirea va creste, iar consumul real va scadea intr-un astfel de scenariu, cu doua cifre (peste 10%, tinand cont si de majorarea TVA, care se traduce si ea intr-o scadere neta a consumului cu cateva procente, la un nivel brut al consumului, cu tot cu TVA, care ar ramane stabil). Astfel, cu o scadere a tichetului mediu, costurile generale pentru retail (si pentru e-commerce in particular) vor creste, iar profitabilitatea va scadea.

“Efectul negativ despre care vorbeam este legat de migrarea unor jucatori din comert, inclusiv din comertul online, catre practici ilegale de business (importuri nedeclarate, neplata TVA-ului, angajarea la negru a personalului etc.). Asemenea practici vor insemna o concurenta foarte puternica si incorecta in mediul online, acolo unde cel mai important lucru ramane totusi pretul oferit clientului. Iar un mic magazin online, care nu are o prezenta fizica, deci nici macar nu poate fi controlat cu adevarat de Fisc, care ofera preturi cu 10% mai mici decat magazinele online care functioneaza legal, va atrage multi clienti, chiar daca nu va emite facturi si chiar daca nu plateste deloc TVA la stat.

De fapt, aceasta problema, care in prezent este vizibila cu precadere in industriile cu accize mari, cum ar fi tutunul sau alcoolul, va deveni o problema generalizata daca se maresc taxele, iar Guvernul nu pare sa aiba instrumentele de a aplica legea, din acest punct de vedere, astfel incat incasarile bugetare risca sa scada dramatic. Iar acest lucru indica un rezultat opus celui dorit de Guvern si FMI”, mai spune presedintele FiT Distribution, care opereaza magazinele online Pcfun.ro, Electrofun.ro, FashionUp.ro etc.

Marirea TVA va duce la majorarea preturile brute cu valoarea TVA-ului suplimentar, nici mai mult, nici mai putin. Oricum, o marire doar cu valoarea TVA-ului inseamna, intr-o astfel de situatie, reducerea profitabilitatii unui agent economic, deoarece sunt anumite costuri care vor creste mai mult decat atat, iar daca tichetele medii vor scadea, atunci costurile per tichet vor fi, in mod logic, in crestere. “Din pacate, majoritatea birocratilor din Guvern nu au nici cea mai mica idee despre economia reala, asa incat nu inteleg asemenea concepte simple, fac doar niste calcule aritmetice care nu au legatura cu realitatea economica”, adauga el.

Ce urmeaza, in conditiile in care masurile legate de majorarea cotei unice si a TVA-ului vor fi adoptate? “In primul rand, vrem sa vedem care vor fi masurile luate si de cand urmeaza sa fie aplicate, iar in functie de aceste lucruri, vom decide si ce vom face in continuare. Cu siguranta, sunt in prezent multe companii romanesti care se gandesc sa isi mute jurisdictia fiscala in Bulgaria sau in alte tari unde taxele sunt mult mai mici decat in Romania. Separat de o asemenea masura, care va lasa statul roman cu incasari in minus – si efectul cel mai mare va veni de la companiile mari, multinationale, pentru care mutarea dintr-o rezidenta fiscala in alta este facuta pe cifre, nu pe considerente sentimentale sau de solidaritate cu o comunitate –, alte masuri vor fi legate, dupa caz, de noi restructurari de personal, reduceri ale costurilor operationale, ceea ce va afecta alti furnizori romani de servicii, pe orizontala si verticala, amanarea unor investitii planificate.”

Toate aceste masuri nu vor face decat sa creasca viteza pe aceasta spirala descendenta pe care Guvernul ar putea-o declansa printr-o marire de taxe in acest moment dificil, arata managerul. Si, in plus, decizia de a mari taxele ar fi cea mai proasta hotarare posibila din partea Guvernului. Mai mult, ar echivala intrarea Romaniei intr-o perioada asemanatoare cu cea de la sfarsitul anilor 1990.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri