...de asemenea am atras de doua ori mai putine fonduri UE pentru infrastructura decat Bulgaria
Pe langa faptul ca investitiile publice in infrastructura sunt ineficiente, Romania este intr-o situatie "tragica" si in ceea ce priveste atragerea de fonduri structurale pe acest sector.
Desi Programul Operational Sectorial (POS) Transport avea sanse sa termine anul cu o rata de absorbtie buna, avand in vedere sumele mari pe care le opereaza, la 30 septembrie rata de absorbtie este de doar 6,46%, fiind atrase doar 295,18 milioane euro.
Mai mult, Comisia Europeana a propus ca nivelul corectiilor financiare pentru acest program sa fie de circa 350 milioane euro, in urma proiectelor derulate de CNADNR si CFR.
Pe de alta parte, Bulgaria a atras fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii de circa 600 milioane euro, avand un grad de absorbtie pe acest program de aproape 37%.
Totodata, potrivit unui raport al Consiliului Fiscal, Romania ignora potentialul de multiplicare al proiectelor finantate prin fonduri europene.
"Data fiind cofinantarea de doar 5% in cazul proiectelor cu finantare UE, la 1 leu resurse proprii - deficit bugetar - se pot efectua cheltuieli bugetare de 20 lei (absorbtia fondurilor UE are impact pe deficitul bugetar doar cu partea de cofinantare, banii primiti de la UE fiind reflectati si pe venituri si pe cheltuieli), fata de o echivalenta de 1:1 in cazul proiectelor finantate integral din resurse proprii", arata Consiliul Fiscal.
Inapoi la articol