Ca si in business, si la nivel statal de multe ori lucrurile sunt simple si doar noi le complicam inutil, considera Lucian Radulescu, seful Sony Romania si Moldova.
De exemplu, Sony a suferit pana acum patru ani o cadere rapida, actiunea scazuse la 12$, de la 40$, compania incepuse sa taie din divizii, era o situatie de criza in companie. Apoi a venit un nou top management in Japonia si la Sony Europe, care au adus chestiuni foarte simple.
“Europenii tind sa complice mult lucrurile; noul management a mers pe simplitate, spunand ca pentru a face vanzari, trebuie sa ai produsul bun, la pretul bun, in magazinul potrivit si la locul potrivit, in magazine. Era atat de simplu, incat multi manageri prea sofisticati au plecat”, spune Lucian.
Si asa lucreaza si Sony in Romania. Compania are 383 de magazine partenere in tara. Cand vin produse noi, acestea le compara cu magazinele si spun cate bucati aloca fiecarui shop si ce produse se potrivesc, cu adevarat.
Paralela cu politicul nu se lasa asteptata.
“Daca vrei sa progresezi, uita-te care sunt nevoile de baza si implineste-le. Este ca piramida lui Maslow – nu te uiti la varf, pana nu ai baza! Trebuie sa propunem o clasa politica care sa identifice cu bun simt care sunt nevoile societatii, pe subsegmentele ei, si sa le faca punct cu punct”.
Stabilitatea este cuvantul de ordine, si lipsa ei ar afecta puternic industria IT&C din Romania. “Avem nevoie de un mediu stabil pentru partenerii nostri, sa nu aiba surprize ca si-au facut calculele intr-un fel, si, brusc, se modifica si la anul au costuri mai mari si trebuie sa dea afara oameni. De asemenea, multi sunt antreprenori, IMM-uri, freelanceri – acestia trebuie sprijiniti, la fel, prin stabilitate”.
Un alt cuvant de ordine – predictibilitatea. De exemplu, in ianuarie TVA-ul va scadea de la 20% la 19% si, chiar daca diferenta de pret nu va fi vizibila, retailerii s-au pregatit pentru aceasta reducere si isi fixeaza costurile si preturile in functie de acest anunt. Se asteapta sa nu exista surprize.
Si, apoi, evident, infrastructura. Eterna problema a Romaniei, pe care guvernele de pana acum nu au reusit sa o rezolve. Il rog pe Lucian sa imi spuna, concret, ce implica lipsa unei infrastructuri bune.
“Noi aducem produsele Sony din Slovacia. Camioanele fac cel putin o saptamana pana in Romania, mare parte din drum petrecandu-se in tara, la noi. Apoi, mai dureaza inca doua saptamani pana retailerii distribuie produsele in tara. Comparatie? In Ungaria, aceleasi procese se intampla in doar patru zile! Si asta doar pentru ca ei au autostrazi. La acestea se adauga costurile mari ale transportatorilor, accidente, asigurari…e o intreaga tevatura si ar trebui ca infrastructura sa fie, fara indoiala, prioritatea urmatorilor alesi”, subliniaza managerul.