Razvan Diratian, Avon Romania&Republica Moldova
George Popescu, Amway - Drumul de la programator la CEO
Mircea Turdean, Farmec, lucreaza de 18 ani in afacerea familiei
1 / 3

Razvan Diratian, Avon Romania&Republica Moldova

La 35 de ani, Razvan Diratian este unul dintre cei mai tineri CEO din peisajul de business din Romania. In urma cu doi ani, el a preluat de la Angela Cretu conducerea Avon Romania, o afacere de 114 mil. euro si un profit de 18 mil. euro la nivelul anului 2010.

Originar din Bucuresti, Razvan Diratian a absolvit in anul 1998 Facultatea de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice. S-a orientat catre acest domeniu intr-o perioada in care multinationalele incepeau sa puna bazele afacerilor in Romania. “Sursele de documentare erau foarte limitate, accesul la Internet era dificil”, isi aminteste Diratian.

A decis sa lucreze inca din timpul facultatii intrucat abordarea in facultate i se parea foarte teoretica. Astfel, primul loc de munca a fost in cadrul firmei de cercetare Mercury Promotions, unde a inceput sa inteleaga ce inseamna o multionationala, in conditiile in care compania avea ca si clienti nume grele precum Procter&Gamble, Kraft sau Ursus. Ideea de a face parte dintr-o astfel de companie i-a suras si astfel a inceput sa urmareasca oferta de job-uri. Nu isi propusese un loc de munca in industria cosmetica, ci mai degraba un post intr-o multinationala din zona bunurilor de larg consum.

Cu doua luni inainte de a se prezenta la primul sau interviu pentru un post in cadrul Avon a renuntat la locul de munca. Despre oferta Avon a aflat dintr-un anunt in ziar. S-a prezentat la interviu pentru “a vedea ce se intampla si nu cu credinta ca acela era jobul ideal”, spune Razvan Diratian. Dupa doua interviuri cu directorul general al companiei a obtinut postul, insa nu cel pentru care aplicase.

“Am aplicat pentru o pozitie si am iesit dupa interviu pe un alt post, lucru pe care l-am aflat destul de tarziu. Fusesem angajat si analist de vanzari. Eram foarte conectat cu afacerea, stiam ce se intampla la nivelul fiecarui judet, stiam daca o campanie este buna sau foarte buna”, explica Diratian.

Ulterior, a ocupat functii de sales support superviser si sales support manager. Timp de aproximativ doi ani a urmat un plan de dezvoltare alaturi de Angela Cretu, fostul director general al Avon Romania&Republica Moldova, pentru tranzitia catre functia de CEO.

Cel mai mult din perioada de inceput ca si angajat Avon ii lipseste timpul liber. Nimic surprinzator, in conditiile in care programul sau incepe in jurul orei 9.00 dimineata si rareori se incheie inainte de orele 18.00-19.00. In plus, intalnirile si conferintele telefonice sau video cu echipa regionala sunt planificate pentru un an, iar urmatoarele doua luni erau deja ocupate.

Pe de alta parte, ce apreciaza cel mai mult la functia pe care o detine este interactiunea cu oamenii. “Cred ca realizarea unui indicator de vanzari conteaza mai putin, mult mai important este spiritul echipei. Fiecare din noi ne petrecem cel putin o treime din viata aici, nu trebuie sa tratam totul din punct de vedere tranzactional, ci si emotional. Caut ca lumea sa se simta bine si sa nu considere ca au bifat 8 ore de munca si apoi au plecat acasa”, declara Razvan Diratian.

Ce spune despre:

Cel mai dificil lucru pe timp de criza: Sa balansezi obiectivele companiei cu motivatia angajatilor. Este destul de greu, in perioada de criza cand toate eforturile organizatiei sunt mult mai mari, sa mentii acelasi nivel de motivare si atmosfera deschisa in conditiile in care nu toate rezultatele pe care ti le propui sa intampla. Cred ca dificultatile unui manager vin mai putin din zona functionala, ci din zona de motivare, de a avea un cadru de lucru in care sa poti crea satisfactii personale.

Iesirea din recesiune: Ramane de vazut daca am iesit din recesiune. Consumul nu a crescut, insa e adevarat ca evolutia sa este pe un trend mai bun. Am ajuns la o scadere de o cifra. E un lucru bun ca economia incepe sa produca, rata somajului este in scadere. Temerea mea vine insa din faptul ca publicul va fi mult mai circumspect si isi va dramui mult mai bine castigurile. Datele pe care le am din industria noastra, arata o scadere de 6-10% pentru primele 4 luni. Astept o imbunatatire in a doua jumatate a anului.

Revenirea consumului: Scaderea nivelului de taxare poate reprezenta o parghie. In plus, este foarte important ca proiectele majore de infrastructura sa functioneze, astfel incat sa genereze pe orizontala locuri de munca reale si stabile. Chiar daca rata somajului este in scadere, cred ca stabilitatea din piata muncii este precara.

Noi angajari: Daca in perioada de boom ajunsesem cumva chiar si la o situatie stranie in care se facea “o licitatie” pentru joburi, in perioada aceasta lucrurile s-au apropiat de normal. Toate persoanele noi cauta dezvoltarea la locul de munca, nu mai discutam doar de un beneficiu material. Fluctuatia de personal este destul de mica in cadrul Avon, avem o echipa relativ stabila si de-a lungul anilor am promovat in pozitii regionale foarte multe personale. La acest moment in centrul si sud-estul Europei toate echipele de management sunt conduse de romani. Am avut in jur de 15 recrutari in primele luni ale anului si mai avem in jur de 3 pozitii disponibile.

Management post-criza: Incerc sa nu compromit proiecte mari la care stiu ca se va lucra luni bune. Discutam la modul concret strategia pentru anul viitor, am discutat in linii mari planurile pe 3 ani. Obiectivul pentru acest an este cresterea cotei de piata. Vrem sa ne pastram toti clientii chiar daca ei comanda valori mai mici de la noi.

O fabrica in Romania: Deocamdata, planul pe 3 ani nu vizeaza o fabrica Avon in Romania.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri