Floriana Enescu, Qualia
Flaviu Nanu, White&Case
Cristina Popescu, QPAS
Alina Popescu, Hay Group Romania
2 / 4

Flaviu Nanu, White&Case

W.S. : Cum a influentat criza mijloacele de stimulare ale companiilor?
Flaviu Nanu, Counsel White & Case: Prima reactie a companiilor dupa perceperea declansarii crizei a fost aceea de restrangere a bugetelor de cheltuieli, ce a afectat in mod semnificativ cheltuielile cu personalul. Practic, angajatorii au redus componentele variabile la salariu (prime, recompense, etc.) si au restrans sau au renuntat complet la acordarea anumitor beneficii in natura (autoturisme, telefoane, excursii, etc.). In aceste conditii, s-a produs o rocada intre anumite beneficii financiare si non-financiare, garantarea locului de munca fiind poate componenta care a castigal cel mai mult in importanta.

W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt principalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?

F.N. : Salariatii au devenit mult mai constienti de importanta unui loc de munca sigur si stabil, care sa le confere certitudinea unui venit. In acest context, salariatii au devenit mai preocupati de indeplinirea corespunzatoare a sarcinilor de serviciu si mai reticenti la ideea schimbarii locului de munca. Din aceasta perspectiva, criza a avut si aspecte pozitive, intrucat a adus un mai mare grad de responsabilizare a angajatilor. Acestia au insa nevoie si de alte stimulente, iar cele bazate pe performanta, sunt, dupa cum am precizat, cele mai potrivite.

W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noii economii?
F.N. : In contextul schimbarilor economice, companiile ar trebui sa puna accentul pe stimularea performantei salariatilor, raspunzand in acelasi timp si necesitatilor lor de business. In acest sens, este recomandat ca acestea sa aiba in vedere stabilirea unor obiective de performata clare si precise, confirmate in prealabil cu angajatul, iar modul de evaluare al indeplinirii acestora sa aiba la baza criterii de evaluare bine structurate, punctuale, si relevante pentru pregatirea, experienta si pozitia angajatului in cadrul companiei. De asemenea, consider ca ar trebui aplicate in egala masura orice metode prin care se intareste coeziunea grupului in scopul obtinerii performantelor avute in vedere.

W.S. : Care sunt cele mai putin costisitoare metode?
F.N. : Caracterizarea uneia sau a alteia dintre metode ca fiind costisitoare trebuie facuta in termeni relativi, raportat la obiectivele pe care fiecare angajator si le stabileste. In acest sens, fiecare angajator trebuie sa realizeze un raport cost-beneficiu si in functie de acesta sa aplice metodele care sa genereze o eficienta sporita. Din punctul meu de vedere, dupa cum am precizat anterior, stimularea bazata pe performanta raspunde deopotriva necesitatilor atat ale angajatorilor cat si ale salariatilor. Bineinteles, stimularea salariatilor trebuie efectuata in limitele permise de resursele financiare ale angajatorului.

W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?

F.N. : Intelegerea noastra este ca angajatorii se vor axa in primul rand pe stabilitatea locurilor de munca, prin mentinerea nielului actual al remuneratiilor platite salariatilor. Am identificat o preocupare reala pentru gasirea de solutii pentru acordarea unor cresteri salariale modice, dar credem ca materilizarea acestora va depinde foarte mult de situatia generala a economiei.

W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
F.N. : In mod firesc, angajatorii se asteapta ca angajatii sa raspunda stimulilor printr-un angajament personal crescut fata de indeplinirea sarcinilor de serviciu, prin cresterea eficientei si operativitatii. Toate acestea trebuie traduse in rezultate concrete pe care angajatorii spera sa le obtina, in functie de specificul fiecarui loc de munca.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri