Ford Capri | 1968 - 1986
Ford Capri Electric | 2024 -
Fiat 500 | 1957 - 1975
Fiat 500 | 2007 -
Mitsubishi Eclipse | 1989 - 2011
Mitsubishi Eclipse Cross | 2017 -
Dodge Challenger | 1970 - 1974
Dodge Challenger | 2008 -2023
Pontiac LeMans | 1961 - 1981
Pontiac LeMans | 1988 - 1993
9 / 10

Pontiac LeMans | 1961 - 1981

Pontiac LeMans este un automobil foarte important în istoria mărcii americane, poate mai important decât cred mulți. La origini, numele „LeMans”, care face referire la orașul Le Mans ce găzduiește anual celebra cursă auto de 24 de ore, era utilizat pentru a diferenția o versiune de lux a modelului compact Tempest. Pe atunci lansat pe noua platformă Y-body a GM, Pontiac Tempest era un model popular, fiind disponibil și ca berlină sau break, dar nivelul de echipare LeMans era oferit doar pentru coupe-ul cu două uși. Aproape 7.500 de bucăți s-au comercializat în acel prim an și, în doar doi ani, LeMans a devenit un model de sine stătător, deși mecanic legat de Tempest.


În primul an, doar un motor cu patru cilindri de 3,2 litri și un V8 de 5,5 litri au fost oferite, dar lucrurile s-au schimbat în 1964 când a sosit o generație nouă, și pentru Tempest, dar și pentru LeMans. Ambele au primit un design nou cu patru faruri organizate două câte două, de-o parte și de alta a grilei frontale. Așezat pe platforma A, modelul LeMans a fost cel folosit de Pontiac pentru a produce o variantă sportivă. Ideea, provenită de la inginerul John Z. DeLorean, a fost pusă în practică prin introducerea în gamă a lui GTO.


Numele, de origine italiană, provine de la „Gran Turismo Omologato”, adică GT omologat pentru curse. În ciuda aparențelor, cei de la Pontiac chiar s-au zbătut și au trimis un dosar de omologare către FIA, dosar ce a fost acceptat, iar FIA a emis un certificat de competiție pentru coupe-ul american. Acesta folosea un motor mult mai mare decât V8-urile inițial disponibile pe LeMans (cel de 5,5 litri a primit un companion în 1964 sub forma unuia mai mic, de 5,3 litri, pe lângă un alt agregat cu șase cilindri în linie). Era vorba de un V8 de 6,4 litri de pe Pontiac Catalina, un model mult mai mare. Cu puteri între 325 de cai putere și 348 cai putere, Pontiac a dat startul erei muscle car, ce a fost definită de motoare cât mai mari, puteri cât mai mari și strategii de marketing tot mai neobișnuite (vedeți Dodge Super Bee).


Povestea lui Pontiac Le Mans a continuat până în 1981 inclusiv, când a fost retrasă cea de-a cincea generație a modelului. Peste ani, din cauza normelor de poluare tot mai agresive, mașina și-a pierdut din latura sportivă, devenind tot mai luxoasă și mai puțin interesantă. Asta pentru că numele a fost aplicat și pe alte caroserii de uz comun, adică berlină sau break. Dar lovitura finală în legenda LeMans s-a dat în 1987.


Sursă foto: Gestalt Imagery / Shutterstock.com

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri