Q&A: De unde isi cumpara romanii materiale de constructii pe timp de criza
Expansiunea tot mai puternica pe care au cunoscut-o retelele de bricolaj in ultimii ani a imbogatit alternativele romanilor care au nevoie de materiale pentru constructii sau renovari.
- Ce schimbari de comportament ati observat in randul romanilor care au cumparat materiale de constructii in primii doi ani de criza?
- Care sunt avantajele/dezavantajele pe care le ofera achizitionarea de materiale de constructii din magazin de bricolaj/depozit/magazin specializat?
- Are vreun impact in randul cumparatorilor de materiale de constructii felul in care arata locul de unde vor sa cumpere produse?
- La ce materiale de constructii nu au renuntat romanii in perioada de recesiune?
- Mai pot concura zonele clasice de comert in constructii, cum ar fi Valea Cascadelor (Bucuresti), cu celelalte tipuri de magazine/depozite?
- Cat de mult apreciaza romanii promotiile in momentul in care achizitioneaza materiale de constructii? Merg mai degraba spre promotiile de tipul "3+1" sau pe aceeasi cantitate, dar cu un discount de 10, 20%?
1 Ce schimbari de comportament ati observat in randul romanilor care au cumparat materiale de constructii in primii doi ani de criza?
Monica Hodor
director general interimar, Praktiker Romania
Inca de inceputul anului trecut, comportamentul de consum s-a schimbat foarte mult, pe fondul diminuarii resurselor disponibile pentru cumparaturi.
Pe langa influenta data de scaderea salariilor, somaj, accesul limitat la finantarea prin credite, consumul a devenit foarte sensibil la toate semnalele privind evolutia economica.
Incertitudinea inca mare cu privire la perspectivele de revenire a economiei ii face pe oameni sa fie foarte atenti la orice semnal si la orice schimbare. Oamenii isi adapteaza obiceiul de consum la resursele pe care le au in prezent, dar si la cele pe care simt ca se pot baza in viitor. De aceea, incepand de anul trecut, au devenit mult mai precauti si mai selectivi cu lista de cumparaturi.
De multe ori, aleg sa amane anumite cheltuieli pentru momentul cand se vor simti mai siguri in privinta veniturilor lor viitoare.
Pe segmentul produselor pentru amenajarea locuintei, romanii se orienteaza in aceasta perioada mai mult pe articolele destinate activitatilor de renovare. Tendinta exista si in perioada 2007-2008, dar atunci incepuse sa se manifeste si apetitul pentru solutiile noi de decorare si de modelare a ambientului, in ton cu ultimele tendinte de amenajare. Acest apetit s-a redus de anul trecut, fiind tot mai vizibila orientarea consumului catre produsele de baza. Oamenii au acum un comportament mult mai retinut cand investesc in amenajarea locuintei.
Pe langa influenta data de scaderea salariilor, somaj, accesul limitat la finantarea prin credite, consumul a devenit foarte sensibil la toate semnalele privind evolutia economica.
Incertitudinea inca mare cu privire la perspectivele de revenire a economiei ii face pe oameni sa fie foarte atenti la orice semnal si la orice schimbare. Oamenii isi adapteaza obiceiul de consum la resursele pe care le au in prezent, dar si la cele pe care simt ca se pot baza in viitor. De aceea, incepand de anul trecut, au devenit mult mai precauti si mai selectivi cu lista de cumparaturi.
De multe ori, aleg sa amane anumite cheltuieli pentru momentul cand se vor simti mai siguri in privinta veniturilor lor viitoare.
Pe segmentul produselor pentru amenajarea locuintei, romanii se orienteaza in aceasta perioada mai mult pe articolele destinate activitatilor de renovare. Tendinta exista si in perioada 2007-2008, dar atunci incepuse sa se manifeste si apetitul pentru solutiile noi de decorare si de modelare a ambientului, in ton cu ultimele tendinte de amenajare. Acest apetit s-a redus de anul trecut, fiind tot mai vizibila orientarea consumului catre produsele de baza. Oamenii au acum un comportament mult mai retinut cand investesc in amenajarea locuintei.
Dragos Bonea
presedinte, Delta Distribution
Polarizare pe doua extreme, foarte ieftin sau lux. Clientii de lux asteapta reduceri importante, nu se mai grabesc ca in perioada anterioara crizei, negociaza, compara ofertele, sunt mai pretentiosi in privinta serviciilor.
Sorin Cristea
director de vanzari, Arcon
Tendinta cumparatorilor este de a pune un mai mare accent pe pretul redus, decat pe calitatile materialelor. Aici este si vina "meseriasilor" care, de fapt, nu isi asuma nici o raspundere pentru materialele utilizate, in ciuda "garantiilor" fara o fundamentare materiala.
Andrei Spataru
managing partner, IBC Focus
Pentru prima data, dupa ani consecutivi de crestere a pietei cu procente ce cuprindeau doua cifre, cumparatorii romani au vazut beneficiile unui mediu cu adevarat concurential intre furnizorii de materiale.
Daca pana in 2009 te rugai la propriu de furnizor sa te serveasca, acum ei te cauta pe tine. Acum poti sa negociezi. Acum poti sa ceri termene de plata. Acum poti sa ceri garantie, consultanta tehnica si servicii logistice. Si chiar sa primesti ceea ce ai cerut.
Unii cumparatori duc achizitia la extrem, cer cel putin 5 oferte si altii chiar zeci de oferte. Este o adevarata vanatoare pentru cel mai bun pret, sub pretextul ca e criza.
Mai mult, obiectivele de constructii realizate in regie propie au intrat direct in vizorul marilor distribuitori de materiale. Asta pentru ca pe de o parte proiectele nu mai sunt atat de numeroase ca in anii precedenti si atunci orice proiect e bun,dar pe de alta parte – si cel mai important – pentru ca acestia dispun de lichiditati si sunt mai buni platnici decat persoanele juridice.
Iar cum lichiditatile sunt in aceste momente mai importante decat randamentul profitului, cumparatorii casnici au devenit mai curtati si mai cautati.
Eu cred ca este un comportament normal. Realizarea unei case sau renovarea ei este, pentru majoritatea oamenilor, unul din cele mai importante proiecte din viata lor pentru ca se implica emotional, isi pun la bataie economiile si bani multi, astfel ca este normal sa fie tratati ca atare. Inainte nu primeau serviciile actuale si nu era normal.
Daca pana in 2009 te rugai la propriu de furnizor sa te serveasca, acum ei te cauta pe tine. Acum poti sa negociezi. Acum poti sa ceri termene de plata. Acum poti sa ceri garantie, consultanta tehnica si servicii logistice. Si chiar sa primesti ceea ce ai cerut.
Unii cumparatori duc achizitia la extrem, cer cel putin 5 oferte si altii chiar zeci de oferte. Este o adevarata vanatoare pentru cel mai bun pret, sub pretextul ca e criza.
Mai mult, obiectivele de constructii realizate in regie propie au intrat direct in vizorul marilor distribuitori de materiale. Asta pentru ca pe de o parte proiectele nu mai sunt atat de numeroase ca in anii precedenti si atunci orice proiect e bun,dar pe de alta parte – si cel mai important – pentru ca acestia dispun de lichiditati si sunt mai buni platnici decat persoanele juridice.
Iar cum lichiditatile sunt in aceste momente mai importante decat randamentul profitului, cumparatorii casnici au devenit mai curtati si mai cautati.
Eu cred ca este un comportament normal. Realizarea unei case sau renovarea ei este, pentru majoritatea oamenilor, unul din cele mai importante proiecte din viata lor pentru ca se implica emotional, isi pun la bataie economiile si bani multi, astfel ca este normal sa fie tratati ca atare. Inainte nu primeau serviciile actuale si nu era normal.