Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?
Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.
- La aproape doi ani de la declansarea crizei, care au fost principalele schimbari pe care le-ati observat in ceea ce priveste comportamentul romanilor la cumparaturi sunt mai atenti cu bugetul, prefera produse mai ieftine?
- Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?
- Grija pentru buget ii indreapta pe romani tot mai mult catre magazinele de tip discount si catre produsele mai ieftine? Ce formate de magazin au de suferit in urma concurentei cu discounterii?
- In anii 90, magazinele de cartier formau, de fapt, piata de retail. Apoi, acestea au inceput sa sufere din cauza expansiunii tot mai agresive a marilor retaileri. Criza ofera o gura de aer magazinelor de cartier?
- Ce schimbari ati observat in ceea ce priveste comportamentul de consum la romani in perioada saptamanii versus week-end (ca loc de unde se aprovizioneaza)?
- Ce avantaje ofera magazinele de cartier fata de marile magazine (oferta, timp de asteptare, preturi, comportamentul angajatilor)?
- Au devenit romanii vanatori de promotii? Suntem inundati de promotii, oferte speciale, 3 la pret de 1 etc care este reactia cumparatorilor si cat de benefica este aceasta vanatoare de promotii?
- Cat de puternic este carligul promotiilor in a-si atrage clienti? Sunt aceste promotii un motiv puternic pentru care romanii prefera sa cumpere din marile magazine? Pierd magazinele de cartier la acest capitol?
8 Cat de puternic este carligul promotiilor in a-si atrage clienti? Sunt aceste promotii un motiv puternic pentru care romanii prefera sa cumpere din marile magazine? Pierd magazinele de cartier la acest capitol?
Raluca Raschip
director consumer tracking division, GfK Romania
Reprezentanta GfK nu a raspuns la aceasta intrebare.
Alice Mihai
business development director, ISRA Center Marketing Research
Este clar ca preturile avantajoase atrag consumatori in marile magazine, iar o componenta majora care asigura aceste preturi sunt intr-adevar promotiile.
Putem spune ca magazinele de cartier pierd la acest capitol mai ales daca vorbim de anumite categorii sau daca vorbim de volume si acest lucru se intampla deoarece formatul nu le permite sustinerea unor stocuri si implicit oportunitatea obtinerii si oferirii acestor cele mai avantajoase preturi versus formatele mari. Insa pentru cumparaturi punctuale si cantitati necesare nevoilor zilnice, cel putin la anumite categorii de baza, exista premisele prin care magazinele de cartier ar putea face fata din acest punct de vedere marilor magazine.
Din partea ISRA ne-a raspuns si Irina Craciunescu, business development associate manager.
Putem spune ca magazinele de cartier pierd la acest capitol mai ales daca vorbim de anumite categorii sau daca vorbim de volume si acest lucru se intampla deoarece formatul nu le permite sustinerea unor stocuri si implicit oportunitatea obtinerii si oferirii acestor cele mai avantajoase preturi versus formatele mari. Insa pentru cumparaturi punctuale si cantitati necesare nevoilor zilnice, cel putin la anumite categorii de baza, exista premisele prin care magazinele de cartier ar putea face fata din acest punct de vedere marilor magazine.
Din partea ISRA ne-a raspuns si Irina Craciunescu, business development associate manager.
Adina Vlad
managing partner, Unlock Research
In mod cert promotiile reprezinta principala arma a hipermarketurilor in castigarea consumatorilor. Asta nu inseamna insa ca magazinele mici nu pot adapta strategia promotiei la conceptul lor de magazin.
Exista varianta cardurilor de fidelitate, a negocierii termenului de plata, a bonusurilor din partea casei etc. Magazinele mici pot imprumuta multe din ideile de fidelizare specifice locatiilor familiare si intime, care ofera flexibilitate si client service de calitate.
Exista varianta cardurilor de fidelitate, a negocierii termenului de plata, a bonusurilor din partea casei etc. Magazinele mici pot imprumuta multe din ideile de fidelizare specifice locatiilor familiare si intime, care ofera flexibilitate si client service de calitate.