Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?
Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.
- La aproape doi ani de la declansarea crizei, care au fost principalele schimbari pe care le-ati observat in ceea ce priveste comportamentul romanilor la cumparaturi sunt mai atenti cu bugetul, prefera produse mai ieftine?
- Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?
- Grija pentru buget ii indreapta pe romani tot mai mult catre magazinele de tip discount si catre produsele mai ieftine? Ce formate de magazin au de suferit in urma concurentei cu discounterii?
- In anii 90, magazinele de cartier formau, de fapt, piata de retail. Apoi, acestea au inceput sa sufere din cauza expansiunii tot mai agresive a marilor retaileri. Criza ofera o gura de aer magazinelor de cartier?
- Ce schimbari ati observat in ceea ce priveste comportamentul de consum la romani in perioada saptamanii versus week-end (ca loc de unde se aprovizioneaza)?
- Ce avantaje ofera magazinele de cartier fata de marile magazine (oferta, timp de asteptare, preturi, comportamentul angajatilor)?
- Au devenit romanii vanatori de promotii? Suntem inundati de promotii, oferte speciale, 3 la pret de 1 etc care este reactia cumparatorilor si cat de benefica este aceasta vanatoare de promotii?
- Cat de puternic este carligul promotiilor in a-si atrage clienti? Sunt aceste promotii un motiv puternic pentru care romanii prefera sa cumpere din marile magazine? Pierd magazinele de cartier la acest capitol?
6 Ce avantaje ofera magazinele de cartier fata de marile magazine (oferta, timp de asteptare, preturi, comportamentul angajatilor)?
Raluca Raschip
director consumer tracking division, GfK Romania
In mod evident, proximitatea.
Alice Mihai
business development director, ISRA Center Marketing Research
Reprezentanta ISRA Center nu a raspuns la aceasta intrebare.
Adina Vlad
managing partner, Unlock Research
Magazinele mici au mai multe beneficii pe langa timpul redus petrecut la cumparaturi, consumatorul se poate simti mai in control: intra, cere, cumpara si pleaca.
Magazinele mici nu ofera foarte multa varietate de produse si nu stimuleaza intr-atat consumatorul incat sa ajunga sa cumpere din impuls (decat daca este vorba despre produse de valoare mica gen dulciuri sau guma de mestecat)
Un alt avantaj il reprezinta familiaritatea mediului consumatorul se poate simti mai in largul sau, poate ajunge sa il cunoasca bine pe vanzator, poate ajunge cu acesta chiar la negocieri privind plata. Sentimentul de confort la cumparaturi este astfel mai mare intr-un magazin mic comparativ cu un hipermarket si asta este foarte important in criza.
Magazinele mici nu ofera foarte multa varietate de produse si nu stimuleaza intr-atat consumatorul incat sa ajunga sa cumpere din impuls (decat daca este vorba despre produse de valoare mica gen dulciuri sau guma de mestecat)
Un alt avantaj il reprezinta familiaritatea mediului consumatorul se poate simti mai in largul sau, poate ajunge sa il cunoasca bine pe vanzator, poate ajunge cu acesta chiar la negocieri privind plata. Sentimentul de confort la cumparaturi este astfel mai mare intr-un magazin mic comparativ cu un hipermarket si asta este foarte important in criza.