Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?
Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.
- La aproape doi ani de la declansarea crizei, care au fost principalele schimbari pe care le-ati observat in ceea ce priveste comportamentul romanilor la cumparaturi sunt mai atenti cu bugetul, prefera produse mai ieftine?
- Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?
- Grija pentru buget ii indreapta pe romani tot mai mult catre magazinele de tip discount si catre produsele mai ieftine? Ce formate de magazin au de suferit in urma concurentei cu discounterii?
- In anii 90, magazinele de cartier formau, de fapt, piata de retail. Apoi, acestea au inceput sa sufere din cauza expansiunii tot mai agresive a marilor retaileri. Criza ofera o gura de aer magazinelor de cartier?
- Ce schimbari ati observat in ceea ce priveste comportamentul de consum la romani in perioada saptamanii versus week-end (ca loc de unde se aprovizioneaza)?
- Ce avantaje ofera magazinele de cartier fata de marile magazine (oferta, timp de asteptare, preturi, comportamentul angajatilor)?
- Au devenit romanii vanatori de promotii? Suntem inundati de promotii, oferte speciale, 3 la pret de 1 etc care este reactia cumparatorilor si cat de benefica este aceasta vanatoare de promotii?
- Cat de puternic este carligul promotiilor in a-si atrage clienti? Sunt aceste promotii un motiv puternic pentru care romanii prefera sa cumpere din marile magazine? Pierd magazinele de cartier la acest capitol?
4 In anii 90, magazinele de cartier formau, de fapt, piata de retail. Apoi, acestea au inceput sa sufere din cauza expansiunii tot mai agresive a marilor retaileri. Criza ofera o gura de aer magazinelor de cartier?
Raluca Raschip
director consumer tracking division, GfK Romania
Reprezentanta GfK nu a raspuns la aceasta intrebare.
Alice Mihai
business development director, ISRA Center Marketing Research
Criza poate oferi o gura de aer magazinelor de cartier, deoarece acest format ofera doua beneficii puternic valorizate de consumator in acest context economic: proximitate si menajarea bugetului consumatorului prin prisma unei oferte limitate care inhiba pofta de a cheltui.
Dar fructificarea totala a acestor beneficii este conditionata de masura in care aceste magazine reusesc sa raspunda si celorlalte nevoi ale consumatorilor: gama optimizata, preturi corecte, ambianta placuta, personal atent si profesionist.
Dar fructificarea totala a acestor beneficii este conditionata de masura in care aceste magazine reusesc sa raspunda si celorlalte nevoi ale consumatorilor: gama optimizata, preturi corecte, ambianta placuta, personal atent si profesionist.
Adina Vlad
managing partner, Unlock Research
Cred ca da si e foarte bine ca e asa. Reinventarea magazinelor mici, de cartier, e un semn de normalitate. In vest, lanturile de astfel de magazine sunt extrem de populare pe langa faptul ca ii ajuta pe cumparatori sa gaseasca solutii rapide, la indemana si sa se limiteze la strictul necesar, ele reusesc sa intareasca si sentimentul acesta de apartenenta la o comunitate in care toata lumea se cunoaste cu toata lumea si la nevoie se ajuta.
Cred ca acesta e genul de concept de retail care se potriveste foarte bine cu genul romanilor si, mai mult decat atat, care poate avea un rol educativ asupra comportamentului de cumparare nu ma mai duc la supermarket pentru un pachet de detergent si plec de acolo cu cosul plin desi nu aveam nevoie acuta decat de o treime din ce am cumparat.
Cred ca acesta e genul de concept de retail care se potriveste foarte bine cu genul romanilor si, mai mult decat atat, care poate avea un rol educativ asupra comportamentului de cumparare nu ma mai duc la supermarket pentru un pachet de detergent si plec de acolo cu cosul plin desi nu aveam nevoie acuta decat de o treime din ce am cumparat.