Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?
Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.
- La aproape doi ani de la declansarea crizei, care au fost principalele schimbari pe care le-ati observat in ceea ce priveste comportamentul romanilor la cumparaturi sunt mai atenti cu bugetul, prefera produse mai ieftine?
- Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?
- Grija pentru buget ii indreapta pe romani tot mai mult catre magazinele de tip discount si catre produsele mai ieftine? Ce formate de magazin au de suferit in urma concurentei cu discounterii?
- In anii 90, magazinele de cartier formau, de fapt, piata de retail. Apoi, acestea au inceput sa sufere din cauza expansiunii tot mai agresive a marilor retaileri. Criza ofera o gura de aer magazinelor de cartier?
- Ce schimbari ati observat in ceea ce priveste comportamentul de consum la romani in perioada saptamanii versus week-end (ca loc de unde se aprovizioneaza)?
- Ce avantaje ofera magazinele de cartier fata de marile magazine (oferta, timp de asteptare, preturi, comportamentul angajatilor)?
- Au devenit romanii vanatori de promotii? Suntem inundati de promotii, oferte speciale, 3 la pret de 1 etc care este reactia cumparatorilor si cat de benefica este aceasta vanatoare de promotii?
- Cat de puternic este carligul promotiilor in a-si atrage clienti? Sunt aceste promotii un motiv puternic pentru care romanii prefera sa cumpere din marile magazine? Pierd magazinele de cartier la acest capitol?
3 Grija pentru buget ii indreapta pe romani tot mai mult catre magazinele de tip discount si catre produsele mai ieftine? Ce formate de magazin au de suferit in urma concurentei cu discounterii?
Raluca Raschip
director consumer tracking division, GfK Romania
Orientarea spre pret va continua sa fie tendinta de baza a romanilor, in aceeasi idee a alegerilor "istete: cautarea produselor mai ieftine din aceeasi categorie, optarea pentru ambalaje avantajoase sau alegerea magazinelor in care gasesc cele mai bune preturi si cele mai atractive promotii la produsele de baza.
Alice Mihai
business development director, ISRA Center Marketing Research
Toate formatele sufera intr-o masura mai mica sau mai mare de pe urma expansiunii discounterilor, insa deocamdata este prematur sa anticipam care formate vor fi cel mai afectate.
In zonele in care acest tip de retail nu are concurenta de tipul comertului modern este destul de evident ca va influenta cel mai mult comertul traditional sau magazinele de proximitate.
In celelalte zone, atata timp cat formatele existente isi dovedesc relevanta in fata consumatorilor, lupta pentru consumator va fi stransa, iar migratia se va face lent sau conjunctural.
In zonele in care acest tip de retail nu are concurenta de tipul comertului modern este destul de evident ca va influenta cel mai mult comertul traditional sau magazinele de proximitate.
In celelalte zone, atata timp cat formatele existente isi dovedesc relevanta in fata consumatorilor, lupta pentru consumator va fi stransa, iar migratia se va face lent sau conjunctural.
Adina Vlad
managing partner, Unlock Research
Cred ca au suferit cel mai mult magazinele in voga pana in criza, respectiv hipermarket-urile. Asta pana s-au adaptat si ei, prin strategii de pret agresive si comercializarea de marci private. Eu nu cred ca exista inca un castigator in lupta asta intre retaileri.
Cred ca batalia e inca in plina desfasurare si poate vom putea raspunde mai exact la aceasta intrebare dupa ce trece criza si se mai linistesc apele. Deocamdata ne mai asteptam la surprize.
Cred ca batalia e inca in plina desfasurare si poate vom putea raspunde mai exact la aceasta intrebare dupa ce trece criza si se mai linistesc apele. Deocamdata ne mai asteptam la surprize.