Romanii si taxele: retrospectiva anului 2013 si ce ne asteapta dupa Revelion

De obicei, sfarsitul de an e un bun prilej de reflectie asupra a ce a fost si ce o sa fie. Asa ca m-am gandit sa trec in revista cateva evenimente importante pe partea de fiscalitate din acest an, care ne-au afectat deja activitatea sau urmeaza sa o faca. Cat despre viitor, e o sarcina ingrata sa faci pronosticuri cand e vorba de fiscalitate, in contextul unui guvern de coalitie afectat de dinamica pre-electorala. Totusi sunt cateva lucruri la care ne putem astepta in 2014.

Deci, anul 2013. A inceput in forta prin lungi si controversate dezbateri asupra impozitului forfetar. Sa reamintim ca era vorba de un impozit nou care urma sa afecteze sectorul HORECA si cateva alte tipuri de afaceri precum frizeriile. Numit generic „taxa pe scaun”, noul impozit urma sa colecteze banii la bugetul de stat stabilind baza fiscala in functie de suprafete, numar de mese, camere de cazare, etc. Avantajul lui era fost claritatea si simplitatea (mai ales in comparatie cu calculul impozitului pe profit cu o multime de ajustari deductibile si nedeductibile), dezavantajul fiind ca ar fi fost datorat indiferent daca afacerii ii mergea bine sau nu. Soarta acestei masuri fiscale nu e hotarata – nici acum proiectul legii nu e trecut prin parlament si nu e foarte clar cand si daca se va mai intampla acest lucru.

TVA-ul redus la paine a fost probabil cea mai mediatizata modificare fiscala si este de inteles acest lucru, deoarece ne afecteaza pe fiecare dintre noi. Reducerea taxei de la 24% la 9% la anumite produse de panificatie si morarit a redus in oarecare masura si preturile, desi, ca la orice reducere de acest gen, se pune problema cat anume a castigat populatia si cat au castigat retailerii. Un lucru este cert - ca evaziunea rampanta in acest sector a fost ceva mai redusa, prin simplul fapt ca sunt sume mai mici de TVA expuse unor asemenea practici. A fost ceva mai dificil in primele luni dupa intrarea in vigoare a legii sa intelegem „care chifle sunt cu TVA redus si care nu” (e o clasificare destul de nuantata), dar acum situatia e mai clara.

O veste buna insa nu vine singura, ci din pacate insotita de cresteri de alte taxe.

Una este taxa anuala pe constructii speciale (1.5% din valoarea contabila), foarte similara (dar nu identica) cu taxa locala pe cladiri cu care ne obisnuisem de ani de zile. Noua taxa se extinde la foarte multe constructii care nu au fost considerate cladiri pana acum si deci nu au fost taxate deloc. Rezultatul este ca de acum inainte aproape orice activ cu caracter imobiliar va fi taxat intr-un fel sau altul.

Cealalta e taxa pe carburanti, care o sa-i faca mai scumpi in 2014. Sa nu uitam ca aceasta taxa vine peste cresterea de accize anuntata inca din octombrie 2013 (e o ajustare anuala conform calendarului agreat cu EU). Inca se poarta discutii despre data exacta de la care va intra in vigoare aceasta noua taxa.


A mai fost recent o modificare remarcabila a Codului Fiscal, observata mai mult de specialistii in fiscalitate decat de publicul larg. Este vorba de introducerea regulilor privind activitati de tip „holding”, care permit in anumite conditii scutirea profiturilor din dividende si din vanzari de titluri de participare. Aceasta masura reprezinta un pas foarte important pentru Romania in contextul competitiei fiscale internationale foarte aspre intre tari. Asemenea reguli exista in multe tari din Europa si sunt explicatia faptului ca multi antreprenori romani si vasta majoritate a companiilor multinationale detin companii de tip holding in jurisdictii precum Olanda, Austria, Cipru, Marea Britanie, Luxemburg, etc. Ce-i drept noua regula a venit cu mare intarziere in Romania, dar in timp, migrarea din Romania spre jurisdictii fiscale mai favorabile o sa se reduca si poate chiar o sa se inverseze. Conditia de baza, desigur, este increderea investitorilor ca acest regim favorabil nu va disparea peste noapte si, evident, aceasta incredere se poate castiga numai in timp.

Cat despre taxe mai mici in 2014, se pare ca nu poate fi vorba de asa ceva. „Bugetul nu permite”. Pe de alta parte, probabil nu o sa vedem nici cresteri spectaculoase de taxe. Sa speram ca mult-discutatul proiect al Bancii Mondiale privind modernizarea ANAF va fi demarat conform planului in 2014 si atunci, prin imbunatatirea gradului de colectare, „bugetul” va permite, in fine, si reducerea TVA si a contributiilor de asigurarilor sociale.

Pana atunci, la multi (b)ani!

Setari Cookie-uri