Cum a folosit Apple preturile de transfer pentru a plati mai putine taxe

Pe 21 Mai Subcomisia de investigatii a Senatului Statelor Unite ale Americii a emis un raport in urma audierilor reprezentantilor Appple Inc. cu privire la mutarea profiturilor, din care rezulta ca Apple Inc. a reusit utilizand practici interpretabile sa evite plata de taxe in SUA pentru venituri cumulate de peste 100 miliarde de dolari americani.

Statele Unite ale Americii au dezvoltat printre cele mai avansate sisteme legislative din lume, inovand concepte si teste menite sa asigure taxarea corecta a castigurilor generate de cetateni americani si companii americane in intreaga lume. Prin taxare corecta intelegem taxarea castigurilor acolo unde sunt generate acestea. Cu toate acestea, companii precum Microsoft, HP sau Apple au facut obiectul unor audieri in fata subcomisiilor specializate din cadrul Senatului cu privire la practicile interpretabile de evitare a platii de impozite in SUA.

In articolul de astazi vom sintetiza descoperirile audierii reprezentantilor Apple. Apple a reusit performanta (?) ca intre anii 2009-2012 sa genereze vanzari de 30 miliarde de dolari americani fara sa plateasca impozit pe profit in nici un stat pentru una dintre societatile sale inregistrate in Irlanda – Apple Operations International. O alta societate afiliata, inregistrata in Irlanda, Apple Sales International a inregistrat vanzari de peste 74 miliarde de dolari americani pentru care a platit impozit echivalent unei cote de impunere mai mici de 2%. Mai departe, utilizand diverse brese in sistemul fiscal american a evitat plata de impozite datorate in SUA pentru aproximativ 44 miliarde. Mai mult decat atat, este socant faptul ca din lichiditati de aproximativ 145 de miliarde de dolari, 102 miliarde de dolari americani sunt detinute de entitati offshore in conturi ale unor banci din SUA. Pratic sunt bani generati de Apple in SUA, inregistrati in evidentele contabile ale unor entitati irlandeze care nu au obligatia de a-i impozita in Irlanda si disponibili in banci americane.

Cum a reusit Apple sa evite plata taxelor in SUA? Raportul mentioneaza manipularea preturilor de transfer, valorificarea unor incongruente intre sistemul fiscal irlandez si cel american, precum si exploatarea unor exceptii din sistemul fiscal american concepute chiar cu scopul de a asigura taxarea profiturilor offshore in SUA.

Apple Operations International este o entitate inregistrata in Irlanda, care in ultimii 30 de ani nu a avut nici un angajat si nu a detinut nici un activ, fiind controlata in intregime din SUA. Conducerea societatii este asigurata de trei directori, dintre care doi cetateni americani si un cetatean irlandez. Toate deciziile si intalnirile conducerii au loc in California. Incepand din Mai 2006 pana spre sfarsitul anului 2012 au avut loc 33 de intalniri ale conducerii, din care 32 s-au desfasurat in California. Directorul de cetatenie irlandeza a participat la 7 dintre acestea, intre care 6 participari au avut loc prin conferinta telefonica. Registrele contabile al societatii sunt tinute in SUA, iar in Irlanda Apple Operationas International nu are deschis nici un cont bancar.

In Irlanda, sistemul fiscal stabileste ca statul care are competente in taxarea unei societati este statul din care se exercita managementul si controlul asupra acesteia. Absenta oricarei substante economice a Apple Operations International in Irlanda face ca aceasta sa nu fie considerata impozabila in Irlanda pentru veniturile pe care le genereaza in Irlanda. In acelasi timp, SUA are dreptul de a impune taxe doar asupra societatilor inregistrate in SUA. Prin urmare, exploatand definirea neunitara a conceptului de rezidenta fiscala, Apple nu a platit taxe aferente unor venituri de 30 miliarde de dolari americani nici in Irlanda si nici in SUA.

O alta societate membra a grupului, inregistrata tot in Irlanda – Apple Sales International, a profitat de aceeasi necorelare pentru a plati un impozit marginal, sub 2%, in Irlanda. Practic, dupa cum au afirmat reprezentatii Apple audiati de Senatul american, in baza unei negocieri dintre Apple si Irlanda, Apple a platit impozit in Irlanda doar pentru venituri generate pe teritoriul irlandez, in timp ce veniturile acumulate din vanzari efectuate in restul lumii nu au intrat in aria de impunere a nici unui stat.

Prin manipularea preturilor de transfer, Apple a indreptatit Apples Sales International si Apple Operations International la beneficii la care acestea au o contributie nesemnificativa. Practic, veniturile inregistrate in Irlanda se cuveneau Apple Inc. (inregistrate in SUA) care indeplinea functiile si isi asuma riscurile aferente beneficiilor. Apple Inc. a impartit cu Apple Sales International beneficiile activitatii de cercetare-dezvoltare in baza unui contract in care fiecare contribuie la activitatea de cercetare-dezvoltare (contract numit in limbajul de specialitate cost sharing agreement) si primeste drepturi de comercializare. In baza acestei intelegeri, Apple Inc. a pastrat dreptul de a vinde produsele grupului in America de Nord, iar Apple Sales International dobandeste dreptul de a vinde produsele grupului in restul lumii. In fapt aproximativ 99% din activitatea de cercetare-dezvoltare se desfasoara in SUA de catre Apple Inc. In baza intelegerii, Apple Sales International suporta costurile activitatii de cercetare-dezvoltare, proportional cu cota vanzarilor sale in totalul vanzarilor grupului. Ca urmare a acestei intelegeri care nu are nicio motivatie economica ci doar una fiscala, Apple Sales International primeste beneficii de 15 ori mai mari decat costurile pe care suporta, in timp ce Apples Inc. primeste beneficii de doar 7 ori mai mari decat partea de costuri care ii revine. Dupa cum mentioneaza si raportul prezentat cu ocazia audierii, intreaga operatiune este o refacturare de cheltuieli de cercetare-dezvoltare care da nastere unor beneficii semnificative pentru Apples Sales International. Reprezentantii Apple nu au putut furniza explicatii cu privire la motivatia economica a incheierii acestei intelegeri.

Desi Apple a profitat de diverse brese si incongruitati dintre sistemele fiscale si a generat beneficii semnificative pana in prezent, o analiza a substantei economice si a teroriei preturilor de transfer poate scutura temelia unei structuri artificiale. Raportul face o serie de recomandari cu privire la umplerea golurilor legislative care au permis starea de fapt si in acelasi timp mentioneaza o serie de actiuni care sunt in sfera de competenta a autoritatii fiscale, precum desconsiderarea entitatilor artificiale (sham entitites). Avand in vedere lipsa de substanta economica a tranzactiilor, autoritatile fiscale pot reconsidera tranzactiile artificiale si pot desconsidera forma acestora pentru a reflecta adevarata natura. Este evident ca structurarea tranzactiilor Apple a urmarit doar generarea unor avantaje fiscale. Atat conceptul de sustanta economica, cat si aplicarea consecventa a principiilor preturilor de transfer pot dezechilibra puternic esafodasul construit de Apple si este posibil sa asistam in perioada urmatoare la o mustrare a Apple din partea autoritatii fiscale americane.

La nivel global, statele dezvoltate transmit mesaje clare impotriva utilizarii schemelor agresive de planificare fiscala si utilizarii incorecte a preturilor de transfer. In acest context, o serie din constatarile cuprinse in raportul emis de Senatul SUA se suprapun cu atentionarile facute in raportul emise de Organizatia de Cooperare si Dezvoltare Economica la inceputul acestuia an cu privire la mutarea profitulurilor si erodarea bazei impozabile. Pe aceeasi nota asistam la interpelarea Google in Parlamentul britanic cu privire la nivelul scazut al taxelor platite in Marea Britanie, in timp ce veniturile sunt declarate in Irlanda. De altfel, autoritatile fiscale din Marea Britanie, SUA si Australia se afla printre principalii contribuenti la un ghid ce cuprinde peste 400 de scheme de planificare fiscala agresiva care va fi impartasit cu autoritatile fiscale din statele membre ale Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica.

Este de asteptat ca autoritatile fiscale, inclusiv cele din Romania sa intensifice eforturile de combatere a utilizarii preturilor de transfer in mod neconcurential in vederea maririi bazei impozabile a societatilor active in Romania. Pe acest fundal au aparut si in Codul fiscal noi precizari cu privire la desconsiderarea tranzactiilor artificiale sau impunerea cu o taxa de 50% a tranzactiilor cu societati inregistrate in state cu care nu exista incheiate conventii de evitare a dublei impuneri.



Setari Cookie-uri