Coaliția de guvernare a ajuns la un acord pentru asumarea Pachetului 2 de măsuri fiscale, care are ca scop reducerea deficitului bugetar. Printre cele mai importante schimbări fiscale se numără creșterea taxelor pe coletele importate din afara Uniunii Europene, obligativitatea firmelor de a avea cont bancar și majorarea capitalului social. Pe lângă măsurile care afectează mediul de business, Pachetul 2 include și reforme structurale: reducerea privilegiilor pentru magistrați prin creșterea vârstei de pensionare, eficientizarea aparatului bugetar prin reducerea posturilor din administrația publică, reforme în sistemul de sănătate și în guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Iată, mai jos, ce cuprinde Pachetul 2 de măsuri fiscale:
1. Reforma pensiilor speciale ale magistraților
Va exista o perioadă tranzitorie de 10 ani, la sfârșitul căreia pensionarea magistraților se va face la 65 de ani, vârsta standard de pensionare în România. Vechimea în muncă necesară pensionării va crește la 35 de ani. Perioadă de tranziție: 10 ani.
- Pensia = 55% din media indemnizațiilor brute + sporuri pe ultimele 60 luni.
- Pensia netă plafonată la 70% din venitul net din ultima lună de activitate.
2. Reforma sistemului de sănătate
- Șefii de secție: aleși prin concurs, evaluați pe criterii de performanță.
- Universitățile nu mai decid numirile.
- Responsabilizăm și spitalele private. Ele vor fi obligate să suporte costurile dacă pacientul e externat nejustificat și internat într-un spital public în mai puțin de 48 de ore pentru aceeași patologie.
- Proiectul aduce mai multă ordine și corectitudine în sistem, mai multă grijă pentru pacienți și resursele alocate, reduce risipa, face sistemul mai accesibil. Reforma pornește de la principiul reorientării pacienților din zona de spitalizare către medicina de familie și medicina de specialitate. Se pot economisi peste 3 miliarde de lei.
- A doua direcție importantă este să oferim servicii mai accesibile. Se schimbă și mecanismul de acces la medicamente inovative.
- A treia direcția – responsabilitatea, performanța și disciplina în sistem. Contractele vor fi pe bază de indicatori de performanță, se elimină numirile fără concurs. Se introduc sancțiuni clare și mecanisme pentru recuperarea sumelor pentru servicii fictive.
- Vom consolida rețeaua publică prin introducerea categoriei „spitale de importanță strategică”.
Responsabilizăm și spitalele private. Ele vor fi obligate să suporte costurile dacă pacientul e externat nejustificat și internat într-un spital public în mai puțin de 48 de ore pentru aceeași patologie.
3. Reforma companiilor publice
- Nu va mai fi posibil ca managementul să încaseze sume semnificative dacă nu au nicio legătură cu performanța și calitatea serviciilor.
- Cel puțin jumătate din indicatorii de performanță vor fi financiari și vor fi cuantificabili, profit, grad de îndatorare, investiții.
- Nu vom mai plăti pentru numărul de ședințe ținute, ci pentru ceea ce se întâmplă după acele ședințe. Am plafonat diurne, sporuri, mașini de serviciu.
- CA-urile vor fi mai mici cu aproximativ o treime. Mai puțini membri, dar mai buni.
- Un funcționar public va putea fi parte dintr-un singur CA.
- Putere mai mare pentru agenția guvernamentală care supraveghează numirile și performanțele. AMEPIP va deveni pivotul acestui sistem.
4. Reforme la ANRE, ASF și ANCOM
- Se va reduce cu 10% numărul posturilor de specialitate și cu 30% cel al posturilor de suport.
- Este anormal să avem un aparat administrativ supradimensionat în comparație cu cel de specialitate.
- Se propune restructurarea organigramelor.
- Se vor elimina suprapunerile de atribuții, reducem cu 30% salariile pentru tot personalul și indemnizația conducerii.
- Limităm bonusurile pe care și le pot acorda conducerile.
- Introducem transparența.
5. Măsuri fiscale și combaterea evaziunii
- Măsurile vor scoate la vedere firmele-fantomă. Este scandalos să existe zeci de firme cu sediu social în același apartament, folosite ca paravan pentru artificii financiare.
- Introducem măsuri de disciplină financiară și prevenire a abuzurilor.
- Insolvență: procedură mai rapidă; administratorul judiciar poate propune intrarea în faliment.
- Deductibilitate limitată: cheltuieli cu entități afiliate nerezidente (management, consultanță, proprietate intelectuală) nedeductibile dacă >1% din cheltuieli totale.
- Reguli pentru firme: interdicția de a acorda împrumuturi acționarilor până la regularizarea dividendelor; interdicția de restituire a împrumuturilor dacă activul net < jumătate din capitalul social.
- POS obligatoriu pentru PFA/întreprinderi individuale/familiale (excepții pentru zone fără internet).
- Antifraudă și Vămi: bodycam, înregistrări audio-video și poligraf pentru detectarea fraudei fiscale.
- Bunuri ANAF confiscate, vândute pe o platformă online.