Potrivit proiectului, prin spaţiu cu opţiuni limitate pentru consumatori se înţelege orice spaţiu comercial în care, prin natura amplasamentului şi a condiţiilor de acces, consumatorul nu dispune de alternative rezonabile pentru achiziţionarea apei potabile. Sunt considerate astfel de spaţii - incluzând, dar fără a se limita la - zonele securizate ale aeroporturilor situate după punctul de control al securităţii, gările feroviare, autogările, staţiile de metrou, benzinăriile, precum şi staţiile de servicii situate pe autostrăzi.
Totodată, se înţelege prin "apă potabilă îmbuteliată la preţ reglementat" apa de masă, apa de izvor sau apa minerală naturală, plată sau carbogazoasă, ambalată în recipiente de 500 ml.
Prețul maxim de vânzare pentru o sticlă de apă va fi de 3 lei
Preţul maxim de vânzare cu amănuntul pentru apa potabilă îmbuteliată la preţ reglementat, comercializată în spaţiile prevăzute în proiect, este de 3 lei. Preţul maxim stabilit este preţul final de vânzare către consumator, afişat la raft, şi include toate taxele, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, prevede proiectul. Valoarea preţului maxim prevăzut se poate actualiza anual prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei şi a altor indicatori economici relevanţi.
Operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile prevăzute şi care comercializează băuturi răcoritoare au obligaţia să asigure disponibilitatea permanentă şi vizibilă spre vânzare a apei potabile îmbuteliate la preţ reglementat. De asemenea, aceştia au obligaţia să afişeze la loc vizibil, în mod clar şi lizibil pentru consumatori, informaţii privind existenţa şi preţul apei potabile îmbuteliate la preţ reglementat.
În spaţiile de tranzit internaţional, informaţiile menţionate se afişează în limbile română şi engleză.
S-ar putea interzice operatorilor economici să ascundă sau să refuze în mod nejustificat vânzarea apei potabile la preț reglementat
Dacă proiectul devine lege, va fi interzisă condiţionarea achiziţionării apei potabile îmbuteliate de cumpărarea altor produse sau servicii. S-ar putea interzice, de asemenea, operatorilor economici să ascundă sau să refuze în mod nejustificat vânzarea apei potabile îmbuteliate la preţ reglementat.
Proiectul introduce şi o serie de contravenţii: comercializarea apei potabile îmbuteliate la preţ reglementat la un preţ mai mare decât cel stabilit de proiect se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei, nerespectarea obligaţiilor prevăzute pentru operatorii economici - cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei, iar încălcarea interdicţiilor prevăzute - cu amendă de la 3.000 lei la 15.000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul împuternicit din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Iniţiatorii constată, în expunerea de motive, că "în ultimii ani au existat multiple semnalări a unor practici comerciale răspândite prin care preţul apei potabile îmbuteliate atinge niveluri excesive şi nejustificate în anumite spaţii comerciale unde consumatorul se află într-o poziţie vulnerabilă, având opţiuni limitate sau inexistente de a alege".
"Aceste spaţii, precum zonele de securitate ale aeroporturilor, gările, autogările şi staţiile de servicii de pe autostrăzi, sunt caracterizate ca având o "clientelă captivă". Dreptul de acces la apă potabilă reprezintă o necesitate biologică fundamentală, iar preţurile disproporţionat de mari practicate în aceste locaţii constituie o formă de exploatare a unei nevoi de bază a consumatorului. De la introducerea regulilor de securitate privind lichidele, aerosolii şi gelurile, în vara anului 2006, pasagerii sunt obligaţi să predea sticlele cu apă la punctele de control de securitate din zona aeroportuară, fiind nevoiţi apoi să achiziţioneze apă la preţuri de trei-patru ori mai mari decât cele din comerţul obişnuit.
Prezenta iniţiativă legislativă urmăreşte să corecteze această inechitate şi să protejeze consumatorii prin stabilirea unui mecanism de plafonare a preţului pentru un produs de bază -sticla de 500 ml de apă", se arată în expunerea de motive semnată în numele iniţiatorilor de deputatul USR Ştefan Tanasă.
Proiectul a fost depus la Senat de un grup de parlamentari USR, forul decizional fiind Camera Deputaţilor.