Potrivit acestora, indiferent de pe ce site doriți să faceți cumpărături de Black Friday, recomandările Centrului European al Consumatorilor (ECC Romani) – Direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor - menite să vă atragă atenția asupra posibilelor pericole ascunse în online și să transforme acest moment într-unul plin de bucurie, cu siguranță vor fi utile.
1. Verificați dacă magazinul online este sigur și legitim
Important! Verificați structura site-ului și termenii și condițiile generale:
- trebuie să fie accesibile consumatorului și complete
- trebuie să conțină denumirea comerciantului care deține site-ul sau în numele căruia acționează, adresa poștală, numărul de telefon și adresa de poștă electronică la care acesta poate fi efectiv contactat, politica de retur și condițiile de vânzare (livrare, plată, returnare produs și rambursare)
Atenție!
- verificați adresa cu ajutorul serviciilor de cartografiere online
- sunați la numărul de telefon afișat pentru a verifica dacă funcționează și răspunde cineva
- consultați recenziile privitoare la produs sau comerciant, pentru a vedea dacă alți utilizatori au avut probleme cu magazinul sau, dimpotrivă, au lăsat recenzii pozitive
2. Verificați prețul produsului
- în perioadele de reducere, trebuie afișate atât prețul redus, cât și prețul fără reducere
- prețul înainte de reducere trebuie să fie cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, conform legislației europene.
3. Nu dați curs mesajelor comerciale care creează presiune
Sintagme de genul „alte 20 de persoane se uită la acest articol” sau „au mai rămas doar trei articole” sunt doar câteva exemple folosite deseori de site-uri sau aplicații mobile, rețele de socializare sau chiar motoare de căutare, pentru a pune presiune pe decizia de achiziție a consumatorului.
Altă modalitate prin care se încearcă influențarea comportamentul de cumpărare al consumatorului este afișarea unei numărători inverse.
Fiind atenți și având răbdare să realizați verificările necesare, vă veți bucura de faptul că nu v-ați lăsat păcălit de astfel de trucuri care conduc la o alegere greșită sau dezavantajoasă.
4. Alegeți o metodă de plată sigură
- dacă plătiți online, asigurați-vă că aveți o conexiune la internet securizată
- asigurați-vă că adresa site-ului este marcată cu ”https” și simbolul lacătului închis
- nu salvați detaliile bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături
- setați o sumă maximă pentru plățile unice, pentru cardul dvs.
- evitați plățile prin transfer bancar (în această situație, nu există procedură de refuz la plată)
5. Folosiți garanția legală
Important! Pentru toate bunurile, la preț întreg sau cu preț redus și, de asemenea, pentru produsele digitale (de exemplu, ceasul sau frigiderul inteligent), precum și pentru serviciile și conținutul digital (softuri, jocuri online etc.) achiziționate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, beneficiați de o garanție legală de conformitate de minim 2 ani.
Dacă produsul dvs. este defect, puteți cere vânzătorului să repare sau să schimbe produsul ori, dacă aceste două soluții nu sunt posibile, să vă ramburseze sumele plătite pentru acesta.
Atenție! Atunci când cumpărați online, aveți la dispoziție o perioadă de 14 zile pentru a vă răzgândi și a returna produsul.
ECC Romania face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia.
Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei.
Pentru mai multe informații referitoare la reducerile în comerțul online, vă invităm să accesați site-ul www.eccromania.ro. Tot aici găsiți și formularul de reclamație, dacă întâmpinați probleme la achiziția de bunuri online, de pe un site situat într-o țară a Uniunii Europene.
În cazul în care faceți cumpărături de pe un site din România și aveți nemulțumiri cu privire la tranzacție sau la produsul achiziționat, puteți depune o reclamație pe site-ul www.anpc.ro.
Important! Vă reamintim că, în cazul achiziționării unor produse de pe site-uri din afara Uniunii Europene, instituția noastră nu poate acționa în niciun fel, dacă aveți probleme cu tranzacția, livrarea sau produsele.