Moţiunea, intitulată "În loc de instrucţie şi excelenţă, umilinţă şi dresaj", a fost semnată de 38 de senatori din Opoziţie (28 de la AUR, şase neafiliaţi şi patru de la 'Pace - Întâi România').
Ce a declarat premierul Bolojan în timpul alocat dezbaterii moțiunii
Premierul Ilie Bolojan a declarat, în plenul Senatului, la dezbaterea asupra moţiunii simple pe educaţie, că deciziile legate de pachetul de reforme nu ţin neapărat de Ministerul Educaţiei, ci ale coaliţiei, care au avut în vedere situaţia reală a României, menţionând că nu au fost alte posibilităţi decât să fie aduse "aceste corecţii".
"Am considerat că este un lucru de respect faţă de domnul ministru David şi faţă de adevăr să iau cuvântul, pentru că deciziile legate de acest pachet nu ţin neapărat de Ministerul Educaţiei, ci ţin de decizii ale coaliţiei, care au avut în vedere situaţia reală a României. Şi aş vrea să vă duceţi aminte că diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile statului român într-un an de zile este de 30 de miliarde de euro.
Deci, România, în fiecare an, împrumută 30 de miliarde de euro ca să poată funcţiona şi atunci nu mai puteam continua aşa, pentru că intram într-o fundătură indiferent ce guvern este", a afirmat Bolojan.
El a spus că aceste măsuri fiscal-bugetare rezolvă nişte probleme.
"E adevărat - nu perfect, dar nu au plecat oameni, avem mai puţini oameni la plata cu ora (...). Vă spun foarte deschis: indiferent cine va fi în guvern, dacă nu ne vom corecta cheltuielile, nu le vom duce sub un control în toate domeniile de activitate.
Banii care au fost economisiţi se vor duce din nou în educaţie, pentru că în fiecare localitate din România, astăzi, există un şantier la şcolile din fiecare localitate, vă rog să verificaţi, prin programele din PNRR, prin 'Valul renovării', prin programele din 'Anghel Saligny', prin toate celelalte programe pe care le finanţează din fonduri europene Ministerul Educaţiei. Autorităţile locale au sume importante de cofinanţat şi aceste economii le vor permite să realizăm aceste investiţii şi condiţiile şi dotările din fiecare clasă să fie corespunzătoare", a mai spus Bolojan.
Bolojan îl susține în continuare pe ministrul David
Bolojan a subliniat că măsurile au fost propuse în educaţie "ca să facă sistemul mai eficient".
"O ţară care trăieşte pe datorie, vreţi să rămână cu normele de predare la nivelul cel mai de jos? Sau peste tot, inclusiv în această zonă, trebuie să le pună la un nivel decent, stimaţi colegi. Şi asta înseamnă că în loc de 160.000 de posturi de titulari, 30.000 la plata cu ora şi peste 40.000 de posturi care erau susţinute de suplinitori, vor fi astăzi doar jumătate din posturile la plata cu ora, şi deci mai mulţi copii din România vor beneficia de profesori titulari la clasă.
E adevărat, vor trebui să lucreze două ore în plus, dar ca normă de predare săptămânală. (...) Trebuie să debirocratizăm activităţile auxiliare, în aşa fel încât să nu-şi consume timpul cu lucruri care nu înseamnă contact cu elevii. Problema legată de burse (...) Aveam cred că 188 de milioane, valoarea burselor, deci aproape 40 de milioane de euro în 2020, şi peste 3 ani de zile am ajuns la 4,7 miliarde de lei, deci aproape la un miliard de euro, o creştere de 25 de ori, iertaţi-mă, în 3 ani de zile", a adăugat Bolojan.
Premierul a explicat că în 2015-2016 erau 3 milioane de elevi şi primeau burse 124.000, iar în 2024 aveam 2.250.000 de elevi şi 1.400.000 de elevi primeau burse, adică 62% faţă de 4%.
"Or, în condiţiile în care, deci ne împrumutăm, vreţi să mergem în continuare cu această păcăleală pe care nu o putem suporta. E adevărat, studenţii nu mai primesc bursă în perioada de vacanţă, dar în câte ţări din Europa primeşti bursă şi când eşti în perioada de vară, de vacanţă? (...) Nu am avut alte posibilităţi decât să aducem aceste corecţii", a detaliat Bolojan.
Premierul a îndemnat, în cazul vreunei suspiciuni legate de orice fel de achiziţie nelocul ei, la sesizări la parchete pentru a fi verificate.
Daniel David: Niciun profesor titular nu și-a pierdut postul
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a declarat în plenul Senatului la dezbaterea moţiunii simple "În loc de instrucţie şi excelenţă, umilinţă şi dresaj", iniţiată de parlamentarii AUR, că niciun titular nu şi-a pierdut poziţia în urma măsurilor fiscal-bugetare asumate de Guvern.
"Să ştiţi că în educaţie niciun titular nu şi-a pierdut poziţia. Suplinitorii calificaţi au rămas cam la acelaşi nivel. O condiţie pe care eu am pus-o, şi premierul poate confirma oricând acest lucru, când am discutat despre măsurile fiscal-bugetar, şi aceasta a fost decizia de conştiinţă, a fost că am prioritizat imaginea educaţiei şi a ţării peste imaginea mea. Iar filtru a fost mereu: nu dăm oameni afară şi nu tăiem salarii! A fost o condiţie cheie pentru mine şi orice măsură pe care o luăm trebuie să corespundă unor practici europene", a afirmat ministrul.
El a admis că educaţia are probleme de foarte mulţi ani, însă unele sistemice.
"Cu toţii ne putem pune de acord că educaţia are probleme. Dar educaţia are probleme de foarte mulţi ani, sistemic. Când un sistem de învăţământ obligatoriu transformă 50% din copii cu inteligenţă şi creativitate comparabile cu ţările vestice în zone de analfabetism funcţional este o problemă sistemică", a susţinut David.