8 Iunie 2010
Top sfaturi pentru antreprenori
Cand nu mai puteti stapani partea financiara, angajati management profesionist sau nu vindeti in vreme de criza! Acestea sunt doar cateva din sfaturile date antreprenorilor de speakerii conferintei M&A Outlook 2010, organizata de Wall-Street, in parteneriat cu Enterprise Investors, Ernst&Young si Ensight Romania.
Cand nu mai puteti stapani partea financiara, angajati management profesionist
In plus, acesta ii sfatuieste pe oamenii de afaceri ca atunci cand administrarea parametrilor de performanta a afacerii – cifra de afaceri, profitabilitate – devine tot mai dificila si mai greu de stapanit, sa angajeze un management profesionist.
Cu privire la educatia antreprenoriala, Cristian Nacu crede ca “nu strica sa prezentam mai multe povesti de succes” celor care au deja spirit antreprenorial. “Lucrurile pot fi invatate pentru ca din pacate nu avem decat 20 de ani de antreprenoriat in Romania”, a conchis partenerul fondului de investitii.
Nu este momentul sa incepi o afacere in Romania
Conform unui studiu din Marea Britanie despre dinamica actului antreprenorial, citat de Doru Lionachescu, doar 10-20% din muncitorii europeni lucreaza pentru ei, in timp ce este 60% si-ar dori sa aiba un business propriu.
Conform studiului, decizia de a incepe un business pe cont propriu depinde de 3 factori, cel mai important fiind accesul la capital. De asemenea, un alt factor foarte important este corelatia foarte puternica intre pornirea antreprenorliala si experienta familiala – copii din familiile in care cel putin un parinte lucreaza pe cont prorpiu sunt de cel putin 3 orei mai inclinati sa isideschida un business.
De asemenea, inclinatia antreprenoriala este influentata de un climat de impozitare redus si de predictibilitate legislativa, dar intr-o masura mai mica.
“Romania astazi nu ofera niciuna din aceste conditii pentru demararea afacerilor noi”, a constatat Lionachescu.
Solutii pentru bani noi
Pentru gasirea de noi surse de finantare cei care detin afaceri au trei optiuni – sa vanda tot (varianta potrivita doar in cazul business-urilor viabile), sa cedeze controlul, insa sa pastreze un pachet minoritar, respectiv fuziunea dintre egali, care se loveste de multe ori de diferentele culturale si interese.
In opinia sa, este un moment foarte bun pentru noi achizitii, in conditiile in care se pot obtine valori mai bune si nu mai exista o asa mare putere de negociere.
Nu vindeti pe timp de criza
“Ma numar printre cei 6% care au rezistat in piata mai mult de 3 ani. Fiecare antreprenor trebuie sa inoate singur, nu exista nicio scoala unde poti invata tainele antreprenoriatului”, spune Demetriade.
De asemenea, acesta considera importante investitiile in studii de piata. “Fara sa investesti in studii de piata, sa stii ce se intampla si la ce sa te astepti nu ai cum sa reusesti. E greu sa iei decizii in laborator ci trebuie luate in mediul in care activezi”, crede Nicolae Demetriade.
Primii pasi ai tranzactiei - etapa interna
Analiza: Este important ca potentialul vanzator sa cunoasca, sa analizeze si sa evalueze corect situatia business-ului chiar in Etapa Interna. Pentru a ajunge la informatii reale, la concluzii si recomandari profesioniste si lipsite de prejudecata, investigatia se realizeaza cu ajutorul unor consultanti externi.
Structurare preliminara a ofertei cu privire la business: Structura poate fi influentata de necesitatile de finantare ale investitiei. La momentul structurarii devine foarte importanta si analiza fiscala. La acest moment se integreaza si eventualele aprobari sau notificari guvernamentale, administrative sau contractuale necesare.
Pregatirea pentru marketing: Este important ca prezentarea sa fie informativa, corecta si echilibrata, dar sa respecte si scopul sau de “publicitate pozitiva” si atragere a interesului. Pe langa continutul mesajului, este important sa fie identificat corect publicul tinta.