Întrunit în ședința publică din data de 03.09.2025, CNA a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să sancționeze posturile Nașul TV și Gold FM, astfel:
Nașul TV, amendat de CNA
Nașul TV a primit o amendă de 20.000 de lei pentru edițiile din 19.05, 02, 05 și 10.06.2025 ale emisiunii „Să vorbim despre tine”, difuzate fără a se ține cont de dispozițiile art. 30 și ale 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 33, respectiv art. 82 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025).
Printre afirmațiile invitatului Radu Moraru:
- „Pentru că, repet, suntem singura țară, și eu am documentele, care a acceptat arsenal nuclear, rachete cu rază lungă de acțiune, nu de la America, că America nu ne-a dat. N-are voie, America. A zis, nu punem acolo, că avem înțelegere cu Rusia, tratate internaționale. Din Franța. Singura țară, toți au refuzat” - ediția din 19.05.2025;
- „Da, știrile nu sunt foarte bune, dar eu zic că avem o soluție. Da? Deci s-au speriat securiștii care l-au pus pe Nicușor Nimenea președinte, da, s-au speriat, n-au știut. (…) Eu vă spun de luni de zile, ca psiholog, și am și precizat în emisiune. Ca psiholog, eu vă spun că băiatul are creierul de 12 ani” – ediția din 05.06.2025;
- „Nu pune nimeni punctul pe i. Unu: unde este Praid-ul? În județul Harghita. Cine conduce județul Harghita din '90? UDMR-ul. Da? Cine ține județul Harghita în sărăcie lucie? UDMR-ul. (…) Deci, UDMR-ul e de vină că n-au avut bani, că au dat cui i-au dat ce au dat, că n-au deviat cursul râului, că n-au făcut lucrări, că au cheltuit banii pe altceva.” (ediția din 10.06.2025);
Gold FM, amendat de CNA
Gold FM a primti o amendă de 10.000 de lei pentru emisiunea „Ce-i în Gușă și-n căpușă”, edițiile din 19, 20, 27.05 și 04.06.2025. Acestea încalcă prevederile art. 64 alin. (1) lit. a), b) din Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 82 alin. (1) lit. a), b) din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025, în vigoare din 07.08.2025).
Printre afirmațiile moderatorului Cozmin Gușă despre alegerile prezidențiale din mai 2025:
- „frauda s-a realizat prin sistemul STS”, „cum au votat morții din România”, „s-a interferat Macron în alegerile românești pentru ca sa-l propună pe Nicușor Dan”;
Gold FM a mai primit o somație publică pentru emisiunea „Ce-i în Gușă și-n căpusă” din 18.06.2025 în cadrul căreia moderatorul Cozmin Gușă face afirmații denigratoare despre Ana Birchall, încălcând astfel dispozițiile art. 30 din Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 33 din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025).
Prevederi ale legislației audiovizuale la care CNA face referire
Decizia nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025
Art. 33 - Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația să respecte drepturile și libertățile fundamentale ale omului, viața privată, onoarea și reputația, precum și dreptul la propria imagine.
Art. 82 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincții clare între fapte și opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință.
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la data de 06.08.2025
Art. 30 - Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.
Citiți mai multe știri despre Media & Advertising.