Cum s-a schimbat profilul psihologic al managerului modern față de acum 10–15 ani? Ce abilități emoționale sau cognitive sunt astăzi esențiale pentru a conduce eficient?
Profilul psihologic al managerului s-a schimbat destul de mult în ultimii ani. Astăzi se vorbește mai mult de „leadership” (arta de a conduce) și mai puțin de management. De fapt, diferența dintre un manager și un lider se poate rezuma la: un manager este orientat către sarcini, pe când un lider este orientat către oameni.
Pentru a conduce o echipă în mod eficient și sănătos, o persoană aflată în poziție de conducere are nevoie să-și șlefuiască anumite abilități din sfera emoțională, cele mai importante din punctul meu de vedere fiind:
Capacitatea de a crea conexiuni autentice cu membrii echipei. Acest lucru presupune în primul rând să-i tratezi pe ceilalți cu respect. Respectul față de o altă ființă umană nu este negociabil, și nu este condiționat de funcția pe care o ocupă acea persoană. Mindset-ul unui lider, cu privire la subalternii săi, trebuie să fie: în primul rând suntem oameni – iar pe acest plan suntem egali ; în al doilea rând suntem colegi în această companie – pe acest plan suntem tot egali ; abia în al treilea rând suntem manager și subaltern. Dacă te uiți de sus la membrii echipei tale nu vei putea obține niciodată loialitatea, încrederea și nici respectul lor, și acest lucru se va vedea în mod special în rezultatele echipei tale.
Capacitatea de a avea încredere în membrii echipei. Știu, uneori este greu, mai ales când riscurile sunt mari. Însă doar oferindu-le încredere și lăsându-i să-și asume responsabilități le poți menține motivația sus. Gradul de autonomie este direct proporțional cu nivelul de satisfacție profesională. Permite-le să se simtă mândrii de munca lor.
Creativitatea. Și curajul de a o lua în direcții noi, de a gândi fără limite. Creativitatea unui om este reflectată în mod direct în capacitatea de rezolvare a problemelor.
Capacitatea de a lua decizii. Valoarea profesională a unui manager este proporțională cu numărul de decizii luate.
Capacitatea de a asculta. Schimbă ordinele pe întrebări, și îți vei transforma viața. Mulți manageri se confruntă cu presiunea de a avea toate răspunsurile în buzunare, toate deciziile gata să fie luate. Însă cei mai buni manageri – liderii – sunt „team-players”. Întreabă, ascultă, observă.
Inteligența emoțională este frecvent menționată ca „ingredientul secret” al leadershipului eficient. Din experiența ta, cum se manifestă concret aceasta într-o echipă de business?
Inteligența emoțională înseamna în mare parte capacitatea de înțelege și controla reacțiile tale, cât și capacitatea de intelege și a nu lua personal reactiile celorlalti.
A fi inteligent emoțional înseamnă a înțelege cum funcționează omul. În leadership, inteligența emoțională este primordială deoarece puterea unui lider stă în capacitatea lui de a influența oamenii într-o direcție sau alta, și nu de a obliga. Omul răspunde la autoritate prin rezistență. Dacă-i ceri unei persoane să îndeplinească o sarcină și te bazezi doar pe autoritatea pe care o ai față de el, pe moment îți va face pe plac însă pe termen lung va face tot posibilul (uneori chiar și fără să-și dea seama) să te saboteze și să saboteze rezultatele echipei. Un lider eficient nu are nevoie să-i priveze pe membrii echipei lui de liber-arbitru, pentru că oamenii ALEG să-l urmeze. Un lider eficient își determină coechipierii să-l respecte și să respecte compania, să aibă încredere în el și în companie, să simtă că este și misiunea lor, că aparțin și se luptă împreună pentru un scop comun.
Și nu. Tehnicile de manipulare nu funcționează, pentru că oamenii pot distinge ceea ce este fals de ceea ce este autentic.
Care sunt cele mai comune greșeli psihologice pe care le fac managerii atunci când își conduc echipele?
Cea mai mare și des întâlnită greșeală pe care o fac managerii este că nu respectă timpul persoanelor din echipa lor. Orele suplimentare neplătite, telefoanele sau e-mail-urile în timpul liber, „urgențe” care nu sunt chiar urgențe... Toate astea duc la resentimente, stres și burn-out.
Altă greșeală des întâlnită pe care o fac unele persoane aflate în poziții de conducere este că devin dependente de sentimentul de a fi „salvatorii” echipei lor. Sentimentul că oamenii au nevoie de tine sau că nimic nu merge fără tine poate fi foarte atrăgător, însă este și ceea ce te va duce la burn-out.
Cum poate un manager să construiască o cultură a siguranței psihologice, fără să piardă din disciplină și responsabilitate?
Siguranța psihologică depinde de modul în care înteracționează managerul cu subalternii, cât și de implicarea managerului în interacțiunile dintre coechipieri (să se asigure că nu există bullying etc). Un climat care oferă siguranță psihologică este unul unde nu domină frica, unde greșelile sunt primite fără batjocură, fără umilință, unde oamenii se simt în siguranță să propună idei, să pună întrebări, să spună atunci când întâmpină probleme.
Disciplina și responsabilitatea se asigură prin asertivitate. Poți fi ferm privind regulile și consecințele nerespectării lor, fără să umilești, țipi sau să jignești.
Cum poate un lider să prevină epuizarea emoțională în propria echipă — și, mai ales, la el însuși?
Sunt două aspecte esențiale aici. Primul este să pui limite sănătoase, și să le respecți și pe cele ale coechipierilor.
Cel de-al doilea este să ceri ajutor și suport. Chit că vorbim de suport din partea unui profesionist sau din partea unui prieten / membru al familiei, important este să-l primești. Cei mai buni lideri sunt cei care au un sistem de suport puternic în spate. Starea ta mentală / emoțională este fie un atu pentru echipa ta, fie o slăbiciune.
În relația cu echipa, cât de important este feedbackul și ce înseamnă un feedback sănătos?
Un feedback sănătos trebuie să fie specific, descriptiv, și să vizeze comportamentul și nu persoana. Niciodată persoana.
Dacă ar fi să oferi un singur sfat psihologic pentru managerii care vor să-și conducă echipele „sănătos și eficient”, care ar fi acela?
Să-ți începi fiecare zi punându-ți întrebarea „cum îmi pot susține astăzi echipa, astfel încât ea să fie cât mai eficientă?” Leadership-ul nu este despre conducător. Este despre ceilalți.
Mindset-ul unui lider este: „Este despre ei, nu despre mine.”