Andrei Ursulescu, Scandia: „Dacă stai numai în defensivă, nu o să dai gol niciodată. Așa e și în business”

Sursǎ foto: Ovidiu Udrescu

Andrei Ursulescu, Scandia: „Dacă stai numai în defensivă, nu o să dai gol niciodată. Așa e și în business”

Era o emisiune la TV când eram mică, se numea „Riști și câștigi”. Cred că acela a fost primul moment din viața mea când am realizat (evident, atât cât puteam percepe la vremea aia) că din risc poate să iasă și ceva bun, că îți poate aduce un câștig, cum ar fi premii în bani sau recunoaștere și că nu e ceva rău, așa cum mă avertizau mereu părinții. Ca orice copil, îmi asumam riscuri fără să-mi dau seama, pentru că nu realizam. Nu realizam că pot să mă lovesc dacă sar direct din leagăn în timp ce se mișcă, de pildă, la fel cum nici nu percepeam prea clar ideea de a te face de râs. Dar viața de adult nu a mai venit cu aceste libertăți cognitive.

Ani mai târziu am realizat că cel mai greu în viața e să riști știind în mod conștient că faci asta, percepând riscul ca fiind ceva ce poate să-ți aducă familia la sapă de lemn sau să-ți pună afacerea pe butuci. Tot mai târziu aveam să aflu că relația noastră, ca nație, cu riscul, este una destul de complicată, dar că nu putem trăi fără el. Românii sunt percepuți mai curând ca fiind rezilienți și inventivi, decât iubitori de risc. Ne luptăm zi de zi pentru că al nostru creier vrea siguranță, vrea confort și dacă poate, fuge de provocări noi. Așa îi place lui. El nu știe de multe ori că dacă nu riști, nu câștigi. Exact ca la emisiune. Tot noi trebuie să-l educăm. De când am început să lucrez în presă am avut o fascinație aparte pentru antreprenorii și managerii care riscă. Le admiram și le sorbeam din umbră curajul și mă gândeam mereu dacă eu aș putea oare să fac asta. De toate aceste lucruri mi-a amintit Andrei Ursulescu, CEO-ul Scandia, atunci când a venit la CEO`s Gala. Ascultându-l și știindu-i povestea, mi-am dat seama că aproape întreaga lui viață profesională de până acum a fost presărată de riscuri. Sau, mai bine zis, de provocări.

A plecat la universitate în Elveția, unde a urmat cursurile facultății de studii economice, la Università della Svizzera italiana din Lugano. A urmat apoi programe de leadership și management executiv la instituții academice prestigioase, precum Cambridge Judge Business School, Harvard Business School, London Business School și IMD Business School.

Aș îndrăzni să spun, fără echivoc, că liderul Scandia este unul dintre puținii executivi din România care au înțeles pe deplin definiția „lifelong learning”, adică învățarea aceea pe termen lung, care îți asigură competitivitatea, relevanța și mai ales reziliența, în viață, dar și în business. Cel puțin la nivel educațional, cursa învățării pentru Andrei Ursulescu încă nu s-a oprit, căci face un doctorat la Academia Română, cu tema „Modele sustenabile de dezvoltare ale economiei naționale”. Desigur, a adus cu el ambiția și dorința de a crește și de a se dezvolta și în businessul pe care îl conduce.

„Întotdeauna trebuie să găsim direcții noi de creștere. Avem zona de creștere organică, unde mereu vrem piețe noi, categorii noi, produse noi, clienți noi, dar ne uităm și la zona neorganică, care se traduce în zona de fuziuni și achiziții. Am început în România, timid, după care am mers afară. De la fiecare achiziție ne place să credem că devenim tot mai buni, învățăm mult mai bine procesul de integrare, suntem mai atenți. Fiecare achiziție vine cu greșelile ei, așa că nu ne e teamă să recunoaștem, pentru că învățăm”, spune CEO-ul Scandia, unul dintre cei mai importanți actori din industria alimentară locală.

Privind în urmă, în parcursul său antreprenorial, Andrei Ursulescu spune că s-a educat în așa fel încât să găsească și să mențină tot timpul o proporție cat mai echilibrată între prudență și curaj. Deși oferă un scut prielnic în fața provocărilor de ordin economic, politic și social, prudența ajunge să fie unul dintre cei mai mari inamici ai inovației de orice tip. Curajul, însă, dacă e pus în aplicare în mod corect, te ajută nu doar să ieși în evidență, ci și să-ți dezvolți afacerea, este de părere Andrei Ursulescu.

Tot timpul am fost educat să găsesc o proporție cât mai corectă între prudență și curaj, care e limita în care trebuie să fim prudenți și cea în care trebuie să fim curajoși. E o limită foarte fină, dar, pe de altă parte, am citit recent o sintagmă într-o carte care mi-a plăcut foarte mult și care spunea: „Dacă stai numai în defensivă, nu o să dai gol niciodată”. Cam așa e și în business: dacă stai doar în spate, doar ca să protejezi ce ai, s-ar putea să nu crești sau chiar să scazi.

Andrei Ursulescu, CEO Scandia

„Când ești tânăr nu ai foarte multă experiența, dar ai foarte multă ambiție”

Andrei Ursulescu este unul dintre românii despre care povestim cu mândrie, căci se numără printre cei care au plecat în străinătate la studii, iar apoi s-au întors înapoi să facă business. Ursulescu face parte din a doua generație care a pătruns în compania Scandia, după ce antreprenorii Dumitru Creștin și Adrian Viorel Gașpar au preluat producătorul de conserve falimentar, la o licitație în anul 2001. Presiunea a existat, dar și rezultatele au fost pe măsură.

Am preluat businessul destul de tânăr. Când ești tânăr, nu ai foarte multă experiență, dar ai foarte multă ambiție și trebuie să te mulezi destul de mult după colegii pe care îi ai acolo, să încerci să înțelegi cultura, să încerci să te adaptezi. Așa cum am spus-o mereu, e important să fii autentic și consecvent cu setul tău de valori: să nu minți, să nu furi, lucruri de bun-simț. Și lucrurile astea au funcționat. Am avut deschiderea să învăț, să am răbdare când greșesc, să ascult. Și compania m-a modelat. Și educația continuă. E o muncă permanentă în care încerci să înveți lucruri”, a povestit CEO-ul Scandia.

Acum, după mai bine de un deceniu de când a preluat afacerea familiei, spune că încă visează cu ochii deschiși către noi direcții de business. „Tot timpul spun că dacă stau puțin, visez foarte mult, iar asta îi disperă pe colegii mei”, spune, râzând, Andrei Ursulescu, la CEO`s Gala.

Iar visurile sale i-au adus și rezultate palpabile, chiar în noile direcții către care a testat deja terenul: investițiile imobiliare. Intrarea Scandia pe piața imobiliară este una foarte proaspătă, primul anunț în acest sens fiind făcut în luna februarie a acestui an. Divizia imobiliară a grupului (Scandia Română Development) a început lucrările la Mestecenilor Residence, un proiect care se va dezvolta în 4 faze, pe un teren de peste 40.000 mp în Frigoriferului, într-o zonă rezidențială nouă din orașul Sibiu. În prima fază a proiectului, care va fi finalizată în 2026, se vor construi 116 apartamente, urmând ca în fazele 2-4 să se livreze alte 400 de locuințe.

Dezvoltarea imobiliară vine pe vechile active ale portofoliului Scandia. Am avut proprietăți foarte bune în centrul Sibiului și le-am tot ținut de-a lungul timpului, nu le-am valorificat, iar încet-încet am migrat spre ideea de dezvoltare imobiliară. Am văzut că există o oportunitate în piața de real estate din Sibiu. Ca sinergii, ceea ce facem implică foarte mult management financiar. Suntem destul de orientați spre controlul costurilor, suntem foarte atenți la fiecare bănuț pe care îl cheltuim.

Andrei Ursulescu, CEO Scandia

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Pe 29 mai, wall-street.ro a organizat CEO’s Gala 2025 – Success in Times of Uncertainty, un eveniment dedicat recunoașterii acelor lideri de business care au reușit să-și conducă echipele și organizațiile cu viziune, curaj și echilibru, într-un context economic și social lipsit de predictibilitate. Andrei Ursulescu a fost premiat pentru transformarea afacerii de familie intr-un grup european cu investitii in domenii diverse.

Personalizate pentru tine