Industria de curierat din România a crescut spectaculos în ultimii ani, impulsionată și de avansul comerțului online care a dat naștere la noi preferințe în materie de livrare. Din ce în ce mai mulți români văd livrarea în 24, maxim 48 de ore, ca fiind un serviciu standard ce ar trebui oferit de către firmele de curierat.
Flexibilitatea, oferită de rețelele de lockere și de puncte fixe, a transformat livrările out-of-home în alegerea principală a consumatorilor care comandă produse ale căror dimensiuni permit livrarea lor către asemenea locații.
Toate aceste nevoi au împins industria de curierat să fie mai agilă, agilitatea pe care unii dintre jucători au reușit să o atingă apelând la tehnologie. Un exemplu de cooperare între o firmă de tehnologie și una de curierat este cel dintre Zitec și SAMEDAY.
Parteneriatul între Zitec și SAMEDAY a început în 2017
Cristi Pena, logistics Director Zitec și Head of product Movacy povestește că parteneriatul dintre Zitec și SAMEDAY a început în 2017, într-o perioadă în care industria de curierat din România traversa o etapă transformativă: consumatorii își doreau costuri mai mici pentru livrări, așteptând în același timp o predictibilitate și flexibilitate a opțiunilor de livrare mai mari.
„Am văzut în asta o oportunitate de a construi împreună o platformă tech care să optimizeze operațiunile și să aducă mai multă agilitate într-o piață extrem de dinamică. În timp, am trecut de la un parteneriat tehnologic la o investiție strategică, iar lansarea Movacy la finalul anului 2024 a fost un pas natural înainte”, adaugă Cristi Pena pentru Wall-street.ro.
Dragoș Bărbulescu, CTO SAMEDAY descrie începutul colaborării ca fiind momentul în care au descoperit că ambele entități împărtășesc aceeași viziune de a aduce inovația mai aproape de oameni într-un mod în care generează beneficii reale pentru ei.
„Industria de curierat, în strânsă legătură cu e-commerce-ul, traversează o perioadă extrem de dinamică, în care adaptarea rapidă și soluțiile tehnologice devin esențiale pentru a face față provocărilor. Cererea tot mai mare pentru livrări rapide, presiunea de a optimiza operațiunile într-un context de creștere accelerată a comenzilor și retururilor, dar și nevoia de trasabilitate și predictibilitate în lanțul logistic sunt doar câteva dintre realitățile pe care le-am anticipat și care au construit baza ecosistemului SAMEDAY”, adaugă Dragoș Bărbulescu.
Comerțul online din România este așteptat să atingă 3,5% din PIB în 2025, consolidându-și poziția în Top 10 state membre UE ca E-GDP, potrivit European E-Commerce Report. România ocupă locul 9 la nivel european și locul 3 în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia.
Dragoș Bărbulescu consideră că, dacă un business vrea să crească sănătos, acesta trebuie să rămână conectat la tendințe, la nevoile consumatorilor și să țină pasul cu avansul tehnologic.
„În Zitec am regăsit aceste ingrediente, am trecut testul de compatibilitate și am înțeles că împreună putem pune lucrurile în mișcare, să construim cea mai inovatoare rețea de curierat din Europa de Sud-Est.”, adaugă Bărbulescu.
Cristi Pena consideră că această colaborare este un exemplu de sinergie între business și tehnologie. SAMEDAY a adus know-how-ul operațional și înțelegerea provocărilor din teren, iar Zitec a adus capacitățile tehnice de transformare digitală care să susțină aceste nevoi.
„Colaborarea a dus la dezvoltarea unei infrastructuri digitale solide pentru SAMEDAY, care i-a sprijinit expansiunea în regiune, iar pentru Zitec, a reprezentat maturizarea unui ecosistem digital care a evoluat într-un produs disponibil acum întregii industrii”, adaugă Cristi Pena.
Zeci de specialiști Zitec lucrează zi de zi alături de SAMEDAY, contribuind la analiza și optimizarea proceselor de livrare împreună cu echipele de management și operaționale. Astfel întregul flux este susținut de tehnologie și pregătit pentru scalare rapidă.
Rezultatele colaborării: Livrăm într-o zi mai multe colete decât livram într-o săptămână acum patru ani
Reprezentantul SAMEDAY precizează că acum cinci ani, roadmap-ul tehnic al companiei cuprindea doar câteva proiecte strategice și câteva zeci de îmbunătățiri tactice. Astăzi, împreună cu Zitec, dezvoltă zeci de proiecte strategice și sute de îmbunătățiri, care susțin atât lansarea de noi servicii, cât și adaptarea continuă a platformelor la cerințele clienților și la complexitatea operațională în creștere.
„Pentru a menține ritmul accelerat, echipele mixte SAMEDAY și Zitec lucrează în structuri mici, cu dublă specializare și procese clar definite. În ciuda creșterii rapide a volumului și complexității proiectelor, colaborarea strânsă, stabilitatea echipelor și apropierea de nevoile de business au anulat efectul scăderii productivității odată cu mărirea echipei”, adaugă Dragoș Bărbulescu.
Când vine vorba de rezultatele acestei colaborări dintre Zitec și SAMEDAY, reprezentantul firmei de curierat precizează că acum livrează într-o zi mai multe colete decât livra într-o săptămână acum patru ani.
„Paralelizarea operațiunilor a crescut de zece ori, iar disfuncționalitățile majore s-au redus de la câteva pe săptămână la una pe an. Împreună am construit o bază tehnologică solidă pentru creștere și continuăm să sincronizăm evoluția tehnică cu nevoile businessului”, adaugă acesta.
În concluzie, colaborarea cu Zitec a amplificat transformarea digitală a SAMEDAY, cu rezultate vizibile la nivel operațional, respectiv dezvoltarea unui ecosistem tehnologic robust, capabil să susțină volumele în creștere și să redefinească standardele de livrare.
Unul dintre momentele cheie a fost în 2018, odată cu construirea rețelei de lockere easybox, care a făcut consumatorii români să se orienteze mai mult către livrările către puncte din afara locuințelor. Această schimbare de paradigmă a venit, datorită dezvoltărilor aduse infrastructurii, cu o eficiență operațională mai mare, reducerea costurilor, creșterea productivității și oferirea unei experiențe predictibile și convenabile pentru milioane de destinatari.
Toate aceste investiții, atât pe partea de tehnologie, cât și pe cea de lockere instalate, au făcut ca, în prezent, rețeaua easybox să depășească 7.700 de lockere active în România, Ungaria și Bulgaria. La nivel național, există un locker SAMEDAY pentru fiecare 3.500 de locuitori, iar distanța medie de mers pe jos până la un easybox este 6 minute la nivel național și 4 minute în București. Datele mai arată că 95% dintre românii din mediul urban au folosit cel puțin o dată un easybox.
Dezvoltarea platformei Movacy: cum contribuie la digitalizarea sectorului logistic
Eficiența operațională a companiei de curierat e alimentată și de platforma Movacy, despre care Cristi Pena precizează că a pornit ca răspuns la nevoile specifice SAMEDAY, iar complexitatea și eficiența sa au demonstrat rapid că poate aduce valoare adăugată întregii industrii.
„Înțelegem foarte bine provocările și oportunitățile companiilor de curierat și ale poștelor din regiune și asta ne oferă un avantaj în a livra o platformă matură și adaptată la nevoile clientului. Pentru ceilalți jucători din industrie, ceea ce a însemnat pentru SAMEDAY un proces lung de dezvoltare, se traduce acum într-un time-to-market mult mai rapid, având la dispoziție o soluție deja testată și validată pe scară largă”, adaugă Cristi Pena.
Movacy este o platformă modulară și flexibilă, care gestionează eficient volume mari de livrări și se adaptează rapid la dinamica pieței.
„Arhitectura sa flexibilă permite, pe termen mediu și lung, extinderea către alți jucători din industria de curierat și poștală, contribuind la digitalizarea sectorului logistic și pregătind platforma să evolueze odată cu extinderea operațiunilor SAMEDAY”, adaugă Dragoș Bărbulescu
Totuși, de ce ar alege companiile din industrie o platformă precum Movacy? Cu ce se diferențiată ea de competiție? Cristi Pena consideră că, spre deosebire de alte soluții, Movacy este o soluție completă care acoperă întreg fluxul logistic, de la generarea AWB-ului până la reconcilierea și închiderea operațiunilor financiare, oferind transparență totală pentru expeditori și destinatari.
„Platforma a fost testată pentru volume mari, rulează în cloud beneficiind de avantajele acestui mediu: scalabilitate, securitate, și timp redus pentru setup. Platforma are capabilități de a deservi serviciile consacrate din zona de curierat: servicii de livrare acasă, dar și opțiuni moderne de livrare cu ridicare personală (de la easybox, PUDO, din locație logistică). În același timp simplifică livrările între persoane, oferind acces mai ușor la servicii moderne de curierat”, adaugă Cristi Pena.
Acesta punctează și un alt avantaj cheie al Movacy, respectiv testarea automată, care asigură calitatea și reduce riscurile operaționale.
„Doar în 2024, am lansat zilnic noi funcționalități, menținând o rată extrem de redusă a incidentelor și fără niciun impact semnificativ asupra operațiunilor. Acest proces asigură stabilitate și un timp de implementare rapid”, adaugă Cristi Pena.
Lockerele viitorului și influența Inteligenței Artificiale asupra soluției Movacy
Revenind la lockere, reprezentantul SAMEDAY precizează că ele vor deveni tot mai inteligente și adaptate la nevoile diverse ale clienților, de la livrări specifice până la alte forme de servicii, cum ar fi posibilitatea de a le folosi drept spații temporare de depozitare (de exemplu, în aeroporturi).
„Credem că vor ajunge chiar să devină repere esențiale în interacțiunea dintre e-commerce și client, dar și în livrările directe între persoane. Livrarea prin easybox este, în medie, cu 30% mai eficientă din punctul de vedere al costurilor decât livrarea la adresă și generează un nivel ridicat de satisfacție”, adaugă Dragoș Bărbulescu.
Din punct de vedere al tehnologiei, pentru a dezvolta „lockerul viitorului”, Cristi Pena precizează că pentru o transformare accelerată, Zitec își dorește extinderea parteneriatelor cu lideri internaționali de tehnologie, precum Google și Microsoft, dar și cu furnizori de hardware de ultimă generație, de la lockere la dispozitive mobile.
„În Europa de Vest, de exemplu, se remarcă un trend al adoptării lockerelor alimentate cu acumulatori. Această schimbare aduce însă noi provocări legate de optimizarea consumului de resurse pentru aplicațiile noastre care rulează local, direct în easybox”, adaugă Cristi Pena.
Reprezentanții companiilor văd deja Inteligența Artificială ca pe un partener de încredere în curierat, preluând adresele de livrare, corectându-le și descompunându-le în componente necesare geocodării.
Zitec își propune pe termen lung și mediu integrarea AI în toate etapele lanțului de livrări, astfel încât Movacy să poată evolua într-un sistem și mai bine pregătit să susțină extinderea regională și să ofere servicii mai rapide, mai sigure și mai predictibile.
„Există deja mai multe scenarii în care am testat aceste tehnologii, iar odată cu scăderea costurilor de implementare, le vom putea adopta cu siguranță la scară largă”, adaugă Cristi Pena.
Reprezentantul SAMEDAY precizează că sunt pregătite automatizări avansate în mai multe direcții. Algoritmii AI vor analiza datele de trafic, informațiile istorice cu privire la segmentele rutelor de livrare anterioare, precum și informații aferente locațiilor pentru poziționarea optimă a noilor lockere easybox.
„Așa cum easybox a schimbat piața livrărilor, credem că AI va marca următorul pas în transformarea serviciilor noastre în soluții mai eficiente, predictibile și intuitive pentru clienți”, adaugă Dragoș Bărbulescu.